🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Битката на подкастите кой да бъде Netflix на аудиото

Компаниите за аудио стрийминг виждат подкастите като начин да се разграничат от конкурентите си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над шумотевицата от тоук шоута, драми и документални филми, предавани чрез мощни високоговрители, може да се чуе по-силен звук: ка-чинг. На 29 декември услугата за аудио стрийминг Spotify излъчи първата серия от ексклузивни подкасти на Принц Хари и Меган Маркъл. Няколко седмици по-рано Wall Street Journal съобщи, че Amazon води преговори за купуване на продуцента Wondery за 300 млн. долара, който е създател на популярни подкасти, сред които "Dirty John" и "Dr Death". Технологичният гигант, който навлезе в индустрията едва през септември, подписа и със скъпи звезди като Уил Смит и DJ Khaled.

Бъдещето е на аудиото

Сделките са най-новите в бранша. Миналата година шефът на Spotify Даниел Ек обяви, че "аудиото, не просто музиката, ще бъде бъдещето" на неговата компания. От тогава тя харчи милиарди долари и придоби производствени и рекламни фирми като Gimlet, Anchor и Megaphone, а също и шоу програми - през май тя плати 100 млн. долара за "The Joe Rogan Experience". Най-големият разпространител на подкасти Apple купи приложението за подкасти Scout fm и подписа договори със звезди като Опра Уинфри.

Слушателите на подкасти ще надхвърлят 2 млрд. души в света до 2025 г. от 800 млн. през 2019 г.

Подкастингът печели по-голямата част от парите си чрез реклами, които миналата година са генерирали приходи от едва 1.3 млрд. долара по данни на компанията за данни Omdia - това е равно на около 6% от продажбите на звукозаписната музикална индустрия или постъпленията на Холивуд от блокбъстъри. Защо се вдига толкова голям шум за такъв малък бизнес?

На какво се дължи интересът

Една от причините е растежът. Слушателите на подкасти в световен мащаб ще надхвърлят 2 млрд. до 2025 г. от 800 млн. през 2019 г., смятат от Omdia. Продажбите на реклами може да се утроят до почти 3.5 млрд. долара. Рекламодателите, отблъснати от фрагментацията, могат да купят много спотове на едно място.

Второ, подкастите дават възможност на слушателите да притежават съдържание, което не могат да направят с музика. Повечето мелодии в света се притежават от три звукозаписни компании, които отнемат от около 70% от приходите на стриймърите. Без значение колко растат, фирми като Spotify откриват, че разходите им растат заедно с тях. Фиксираната цена за придобиване на подкаст означава, че растежът може да увеличи маржовете.

И накрая, възможността да притежават подкасти позволява на компаниите за стрийминг услуги да се отличават. За разлика от видео създателите, които се състезават за съдържание, Spotify, Amazon и Apple предлагат почти същата библиотека от 40 млн. песни. Изпълнителите, които виждат стрийминга главно като начин да популяризират по-печелившите им предавания на живо, нямат голям стимул да ги предлагат изключително на една компания. Оригиналните подкасти са начин компаниите за стрийминг да привлекат фенове.

Ако моделът им за оценка на подкасти се базира на музикалните каталози, то слушателите може да плащат твърде много за някои от тях. Бившият главен икономист на Spotify Уил Пейдж отбелязва, че каталозите като тези на Боб Дилън, който наскоро беше продаден на Universal Music Group, са ценни и музиката се слуша в продължение на години, то подкастите са нетрайни. "Подкаст за Дилън e актуален за времето си; песен на Дилън е вечна", казва той.

Ходът на Spotify допринесе за удвояване цената на акциите й през изминалата година. Но конкуренти като Apple и Amazon, които предлагат дузини аудио, видео, игри и още, могат да привлекат звезди с обещания за отделни телевизионни предавания или игри. Технологичните гиганти също могат да разчитат и на хардуер: айфоните идват с приложението на Apple за подкасти, а тонколоните на Amazon използват Amazon Music по подразбиране. Битката за ушите на потребителите вероятно ще стане по-шумна.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved