🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нашето най-голямо предимство като работодател е, че истински ценим хората си

Милена Драгийска - Денчева - главен изпълнителен директор на "Лидл България", за политиките в условия на криза, предизвикателствата и ролята на лидерите

Нашето най-голямо предимство като работодател е, че истински ценим хората си
Нашето най-голямо предимство като работодател е, че истински ценим хората си
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За втора поредна година "Лидл България" е носител на най-престижното работодателско отличие Top Employer. При толкова много награди и отличия успявате ли все още да се вълнувате при получаването им?

- О, да! Обратно на разпространеното схващане, че в бизнеса няма място за емоции, аз твърдо вярвам, че те играят важна роля, предпазвайки ни да не изгубим човешкото измерение на успеха. Силата им е, когато са споделени, особено ако са положителни, както е в случая, и признанията идват при нас заслужено като плод на ежедневните ни целенасочени усилия.

Изминалата 2020 г. беше една от най-предизвикателните пред бизнеса, икономиката и обществото като цяло. Промени ли се значението на получените отличия в този контекст?

- 2020 покрай всички предизвикателства и трудности ни даде реална възможност на нас, работодателите, да докажем на практика доколко и как ценим хората си, издържат ли политиките и процедурите ни в ситуация на криза, можем ли да гарантираме на служителите си сигурност в несигурни времена и на каква цена. Щастлива съм, че "Лидл България" издържа успешно този стрес тест. И тук не става дума само за наградите - те са важни за нас, но са външен израз на нещо още по-важно - на ценностите, които стоят зад тях, на разбирането, че за да си дългосрочно успешен в бизнеса, всеки от служителите трябва да се чувства сигурен и удовлетворен и задължение на работодателя е да създаде средата, в която това да се случва. През подобна призма отличието Top Employer оценява компаниите - на базата на обстоен анализ, дълбочинни интервюта в 6 области по 20 теми, свързани с най-важните процеси и политики в компанията, биват отличени тези работодатели, които доказват на практика (не с думи!), че поставят хората си на първо място. Много важно за нас признание е и отличието "Препоръчан работодател", защото то измерва склонността на самите работещи в дадена компания да я препоръчат на свои близки - това за мен е най-непосредствената и затова най-стойностна оценка за работодателя. Трябва да призная, че не ме учуди много, защото ние правим ежегодно вътрешно проучване за степента на удовлетвореност на служителите от компанията, наречено "Пулсът на Лидл", във всички страни, в които "Лидл" присъства. България неизменно е сред първите 3 места.

Кои са политиките, които ви отличават като работодател в тази година на криза и дават повод за толкова много отличия?

- Преди да говорим за конкретни политики, искам да подчертая значимостта на тяхната устойчивост - фактът, че нашите действия като работодател се базират на ценности, които споделяме повече от 10 години, ни позволи във време на криза да бъдем подготвени и да имаме здрава основа, върху която да стъпим. За сигурност, прозрачност и коректност в отношенията си с хората говорим от самото начало, а кризата ни даде възможност да покажем на практика какво означава това. От началото на пандемията подкрепихме думите с действия и инвестирахме над 1.2 млн. лв. непланирани разходи, с които осигурихме индивидуални предпазни средства и препарати за имунна защита за всички работещи в "Лидл", изградихме плексигласови прегради във всички магазини и офиси в страната, поставихме специализирани кабинки за дезинфекция на входовете на централата и складовите ни бази, наехме допълнително хора, които извършват почасова дезинфекция на работните места. Като резултат от тези системни усилия станахме първата хранителна верига, получила сертификата COVID Shield от представителите на TÜV AUSTRIА, но отново - за нас по-важен от сертификата е фактът, че хората ни се почувстваха спокойни и ни подкрепиха с ангажираното си професионално и човешко отношение, а ниe от своя страна дадохме повече възможности за гъвкав график, за да може всички да се адаптират по-добре към променената ситуация и родителите на малки деца да се грижат за тях в периода на социална изолация. Освен грижа за здравето на нашите служители гарантирахме сигурността им и по отношение на работните места - запазихме на работа целия екип от 3200 души с непроменени възнаграждения, които, както потвърждава и оценката на експертите от Института за пазарна икономика, са сред най-високите в бранша и с 52% по-високи от средните за икономиката ни. Нещо повече - възнагражденията при нас не се влияят от местните условия на пазара на труда. Ние плащаме равностойно на всеки наш служител спрямо позицията и квалификацията му, независимо дали е в регион, където заплатите принципно са по-високи, или на място с по-голяма безработица, където бихме могли да си позволим по-ниски нива на възнаграждение. Тази политика е съществена част от ценностната ни система като компания - да бъдем прозрачни и коректни с хората, да не се възползваме от затрудненото положение в някои региони и навсякъде, където присъстваме, да променяме средата към по-добро.

Освен високото заплащане и сигурността на работното място кои са другите фактори, които според вас влияят на служителите при избора им на работодател и най-вече при решението им да се задържат на работното си място?

- Освен сигурността, коректността и достойното заплащане другите съществени фактори са прозрачност на действията и политиките, хоризонт за професионално развитие, баланс между лично и работно време. Тук се нареждат също допълнителните придобивки, непосредствената и редовна лична комуникация между мениджърския екип и колегите от магазини и складове, както и възможността служителите да се чувстват оценени, да виждат смисъл от труда си и да усещат, че компанията освен бизнеса си развива цялата среда към по-добро и те лично имат принос за това. Така изброени, тези фактори може да изглеждат лесни за постигане и близки до ума, но, повярвайте ми, за да се случат на практика, се изискват постоянни усилия и ясно съзнание, че служителите са клиентите за всеки работодател и всеки ден той се явява на изпит пред тях, за да заслужи доверието им, което, както от опит знаем, бавно се печели и бързо се губи. Затова е толкова важно работодателят да е честен в общуването, да не обещава повече, отколкото може да даде, и да намери точния баланс между писаните правила и личното отношение, без който не може да се изгради истински екип от съмишленици.

Бихте ли посочили конкретни добри примери от вашата практика, които показват как реално подобни политики се случват?

- Ще започна от прозрачността - при нас не само, че няма малки букви в договорите, но за да бъдем максимално открити и коректни, постоянно усъвършенстваме процесите и прилагаме иновативни подходи. Последният пример е от началото на тази година - в специален каталог събрахме, обобщихме и категоризирахме всички придобивки, които предлагаме на служителите, и към него за удобство и улеснение създадохме онлайн наръчник как всеки индивидуално да се възползва от тях. На някои от най-добре възприеманите придобивки като почивен ден за рожден ден, допълнителна здравна застраховка, бонус за раждане или осиновяване на дете или по-дълъг творчески отпуск отделяме специално внимание, така че и новите колеги моментално да добият представа. Каталогът е интерактивен и постоянно се усъвършенства на базата на обратната връзка от служителите. По отношение на хоризонтите за развитие на хората в компанията - осигуряваме над 70 различни по вид и тип обучения и квалификации за всички нива служители, съобразени с предпочитанията и възможностите им, за които на годишна база инвестираме милиони левове. В резултат на тази устойчива политика близо 80% от средния и висшия мениджмънт на компанията са хора, издигнали се отвътре.

"Лидл България" за втори път публикува доклад за устойчиво развитие, което не е често срещана практика сред българските компании, макар броят им постепенно да нараства. В контекста на разговора ни дотук - как се оценява подобен документ вътре в компанията?

- За 10 години на българския пазар ние категорично заявихме, че бизнесът и отговорността вървят ръка за ръка. За успеха са важни стратегическата визия, смелостта да бъдеш иновативен и амбицията да вървиш напред. Отговорността обаче е онази тънка червена нишка, която - ако прозира във всяко действие - прави бизнеса стойностен, смислен и устойчив във времето. Докладът за устойчиво развитие е посветен именно на тази червена нишка, на постоянството, с което следваме принципите за устойчиво развитие във всяка област - екология, земеделие, партньорство с българските производители, отговорност към качеството и сертифицирането на продуктите, към обществото и към служителите. Всички тези сфери на действие, конкретните ангажименти на компанията, конкретните цели и постигнатите резултати за две години са описани на достъпен език и представят в синтезиран вид същността на всичките ни политики и ценности. В него може да се видят развитието и напредъкът по 20-те теми, които ние и нашите заинтересовани страни сме определили като важни. Един от примерите за това как сме изпълнили поставените цели е този за сертифицирани продукти - към края на 2019 г. вече предлагаме над 700 сертифицирани продукта в постоянния си и акционен асортимент, което е над двоен ръст спрямо 2017 г. По този начин значително надвишаваме поставената цел за 20% увеличение на сертифицираните ни продукти собствена марка спрямо 2017 г. От друга страна, Докладът за устойчиво развитие е и един много полезен източник на информация за новите колеги - да се запознаят с "Лидл" като компания и работодател.

Миналата година, която беше юбилейна за нас, за пръв път направихме и оценка на социално-икономическото въздействие от дейността ни, която също се прие много добре от служителите, защото цялата картина, която получихме от доклада, направи осезателна отговорността ни като компания за цялостното развитие на икономиката и обществото. Финалният резултат, който получихме - 1.12 млрд. лева, нарекохме "Ефектът Lidl". Това е общият принос на компанията към българската икономика за 2019 г., който ни кара да се почувстваме удовлетворени от ефекта, за който допринасяме всички ние. Този резултат ни прави и много щастливи, защото включва в себе си личния принос на всеки отделен колега към цялата тази огромна машина и изпълва със смисъл нашата работа.

Говорихме за политиките на компанията, ценностите и модела, които я превръщат в желан работодател, каква е ролята на лидера в тази верига?

- Аз вярвам, че лидерството трябва да бъде споделено и колкото повече лидерска енергия има в една компания, толкова по-голям шанс има тя да се превърне в лидер на пазара. Затова в "Лидл България" развитието на лидерството е основен приоритет. В края на 2019 г. създадохме нашата собствена "Академия по ЛИДЪЛСТВО", а преди броени дни, на 25 януари, този проект премина в следващата си фаза. Целта на академията е през най-модерните инструменти за развитие и мотивация да създадем ефективни и вдъхновяващи лидери, които на свой ред да мотивират хората в екипите си да работят ефективно - това е за нас кръговратът на успеха, към който се стремим. Вярваме, че всяка подобна инициатива, всяка поредна инвестиция в обучение на служителите или нова социална придобивка, която осигуряваме за нашите колеги, е поредното доказателство за нашата грижа и отговорност към тях. Ценностите, които осмислят отличие като "Топ работодател", иновациите на пазара, наградите и признанията показват едно - "Лидл България" всъщност е естественият лидер на българския пазар и търговията на дребно.