🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Супербоул LV: Шоуто може да е по-скромно, но не и да спре

Макар и с по-малко приходи, всички са доволни, а печелившите са хазартът, Том Брейди и Weeknd

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тазгодишният финал на шампионата по американски футбол Супербоул (очаквано) беше различен и уникален. От мерките срещу коронавируса, през зрителския интерес, рекордите в залозите и инвестициите на рекламодателите, та до чисто спортната страна на мача, много неща не бяха както преди. Но и в такава сложна обстановка шоуто не можеше да спре. Дори изпълнителят Weeknd инвестира над 7 милиона долара лични средства, за да може зрелището на почивката да се мери с предишните години.

"Тампа бей буканиърс" стана първият отбор в историята, който спечели титлата на собствения си стадион. А ветеранът куотърбек Том Брейди отново доказа своята безценност, като вдигна седмата си титла на 43-годишна възраст. Двубоят завърши 31:9, а Брейди спечели наградата за най-полезен играч във финала за пети път в своята кариера.

Аурата на легендарния играч спомогна до голяма степен мачът да прикове вниманието на зрителите и събитието да има своя заряд. Въпреки напредващата възраст той остава неоспорима класа. Всички фенове на американския футбол се чудеха дали е способен да донесе успех на среден отбор извън своя естествен дом "Ню Инглънд", където игра 19 години. А той доказа още веднъж това, което мнозина смятаха вече за факт - че е номер 1 за всички времена. "Поздравления за най-великия за всички времена", написа бившият му отбор "Ню Инглънд" в Twitter и в тези няколко думи се съдържаше есенцията на успеха му. Брейди вече има титли в три десетилетия и повече шампионски пръстени, отколкото който и да е отбор има купи в своята витрина (от създаването на настоящата NFL през 1967 г.). Освен чисто спортните успехи Брейди привлича феновете и със своя безупречен личен живот и поведение за пример. "Том Брейди трябва да стане първият действащ играч, приет в Залата на славата", обяви двукратният шампион Оси Умениора пред ВВС.

В много отношения Супербоул LV беше успех, въпреки че приходите по различни пера нямаше как да бъдат по-добри от предишни издания. Постижение беше самият факт, че Националната футболна лига (NFL) успя да завърши сезона без нито един отменен мач (само няколко отложени). Заради странностите - мачове без публика и цялата обстановка заради пандемията, се очаква отборите да загубят средно по 100 милиона долара от приходите си при общо 3-4 милиарда долара за цялата лига. Зрителският интерес към редовния сезон спадна с 8%, а цените на телевизионната реклама за финала бяха намалени за първи път от години. И за първи път от 37 сезона Budweiser се отказа от телевизионна реклама. Други големи марки като Coca-Cola, Pepsi, Audi и Hyundai също предпочетоха да не участват.

В самия ден на мача зрителите трябваше да се съобразяват с редица изисквания, за да се гарантира относителна безопасност за присъстващите на стадион "Реймънд Джеймс". Достъпът на фенове беше ограничен до 38% от капацитета на стадиона (25 хиляди души). От тях 7500 бяха ваксинирани здравни работници, които се радваха на безплатни туристически пакети до Тампа. Всички фенове получаваха оригинални маски KN95 (в последните дни CNN и други медии съобщиха за взрив на фалшиви маски от този клас на пазара в САЩ), дезинфектант за ръце, антибактериални кърпички.

Кметът на Тампа разпореди задължително носене на маски на открито в центъра и край стадиона, както и на летището, като местните власти предлагаха тестване на всеки желаещ. Миналата година икономическият ефект за домакина Маями беше 570 милиона долара. Тази година Тампа може да се надява на по-малко от половината от това.

Въпреки намаления капацитет на стадиона цените на билетите не скочиха до небесата. Седмица преди мача средната цена на най-евтините билети падна до около 5500 долара. Според приложението Gametime веднага след определянето на двата финалиста най-евтините билети са се продавали почти за 10 хиляди долара, докато най-скъпите за малко на 21 хиляди долара. Въпреки това най-ниската цена падна до 5000 долара на 3 февруари, а дни след това и до 4500 долара в пакет от четири броя. Gametime отчита, че миналата година най-ниската средна цена е била 6800 долара за единичен билет, а средната 8500 долара при около 8300 долара през тази.

На телевизионния екран битката беше традиционно интересна, макар и без някои ключови играчи. Тъй като множество компании регистрираха спад на приходите през последната година, няколко основни рекламодателя останаха извън борда. Като резултат от променената среда CBS определи цена от 5.5 милиона долара за 30-секунден клип, което е със 100 хиляди долара повече от цената на Fox преди година. Въпреки че разликата не е драстична, все пак основният принцип е цената да се повишава. Някои от слотовете са били продадени буквално в последната седмица, докато преди година това е станало месеци по-рано. Производителят на бира Budweiser заяви, че ще пренасочи средствата от реклама към образователни кампании за ползата от ваксинирането срещу коронавирус. Той пусна дигитален филм, наречен "По-голямата картина". Все пак компанията майка Anheuser-Busch InBev инвестира в реклама на други свои брандове Bud Light и Michelob.

Една от индустриите, които отбелязаха ръст за тазгодишния Супербоул, е хазартът. От Американската гейминг асоциация очакваха тази година да бъдат заложени рекордни суми. Причината се крие предимно в легализирането на спортните залози в различни щати. Към днешна дата 26 щата са узаконили спортните залози, а в 12 щата може да се залага чрез мобилни устройства. Тази година над 36 милиона американци повече могат законно да залагат на Супербоул в сравнение с миналата. Очакванията бяха 23.2 милиона американци да заложат около 4.3 милиарда долара. Рекордните 7.6 милиона души залагаха онлайн, което е увеличение с 63% в сравнение с миналата. Няколко сайта се сринаха поради голямото натоварване.

Собствениците на двата отбора също би трябвало да са доволни от завършека на сезона. Детронираният шампион "Канзас сити" се намира едва на 23-о място в класацията на Forbes за най-ценните отбори в NFL с оценка от 2.5 милиарда долара. Но това е цели шест позиции по-напред от "Тампа бей", които макар и разположени в перспективен регион, не се радват на финансови постижения. Собствениците на новите шампиони семейство Глейзър, които притежават и футболния "Манчестър юнайтед", се надяват успехът да върне тима сред най-силните марки. Допреди години "Буканиърс" беше третият най-високо оценяван тим в лигата. Но и когато Глейзър го купиха през 1995 г. за рекордните 192 милиона долара, и в последните години, това беше един от най-слабите франчайзи в лигата. Малкълм Глейзър обаче направи вероятно най-умната инвестиция от 50 милиона долара, като нае легендарния Брейди. Той донесе първата титла от 18 години, а отборът със сигурност ще промени своята стойност от настоящите 2.25 милиарда долара, когато излезе следващата класация.

Играчите и на двата отбора също спечелиха финансово независимо от изхода. Всеки от шампионите получава 130 хиляди долара, а заедно с премиите от предишните кръгове се падат по 250 хиляди долара на човек. За играчите на "Канзас сити" премията от финала е 65 хиляди долара, а общо за участието в елиминациите ще получат по 185 хиляди долара. Някои основни играчи вероятно имат заложени и допълнителни бонуси в личните си договори. Брейди получава допълнително 2.5 милиона долара, като 1.75 милиона от тях са само за класирането за Супербоул. Неговият съперник Патрик Махоумс все още е с договор за новобранец. Когато новият му удължен контракт влезе в сила през 2022 г., той ще може да спечели 1.25 милиона долара при класиране на "Чийфс" на финала и допълнителни 1.25 милиона долара, ако бъде определен за най-полезен играч (MVP).

Накрая може да се окаже, че и Weeknd ще спечели. Той планира догодина голямо турне, наречено After Hours, а обикновено шоуто на почивката на Супербоул води до 50% ръст в продажбите на билети за концерти на изпълнителя. Така че изпълнението му може да е било неочаквано или пък вероятно добре планирана инвестиция.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...

    Нередност?
  • 5
    cqm13699551 avatar :-|
    Стойчо

    Един много добър пример за просперитета в нашата България... Момчета, просто имате грешните атрибути за да направите и вие първият си милион от "комисионни" по сделки.

    Нередност?
  • 6
    fzr25699551 avatar :-|
    Антоанела

    Докато гореспоменатия господин е намерил друг начин за просперитет, измама и изнудване...

    Нередност?
  • 7
    ggf40699551 avatar :-|
    Irena

    И двамата са еднакви "професионалист", но за Харалампи Х. мога да кажа, че е доста изпечен измамник и единственото, което можете да направите за да се предпазите, е да избягвате такива съмнителни "финансови посредници" /измамници/!

    Нередност?
  • 8
    ubf55699551 avatar :-|
    Zoro

    Всеки ден излизат все нови милионери, забогатяли от измами. До кога в тая държава ще се забогатява или с външен вид, или с измама? Кога ще започнат да напрягат тия мозъци за нещо конструктивно, вместо как да прецавкат хората и да им вземат и малкото което имат?!

    Нередност?
  • 9
    jjf10699551 avatar :-|
    Stacy

    Срамота е да, че държата дава право на хора като г-н Хараланов да злоупотребява със закона, заради хилядите вратички и недоуточнения в него...

    Нередност?
Нов коментар