🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдивската "Милара" с първи продажби на градските си електрически камиончета

Тракия икономическа зона привлича инвеститори с проект за въглеродна неутралност до 2040 г.

Електрическите камиончета са удобни за разнасяне на стоки в града и за ползване в малки пространства
Електрическите камиончета са удобни за разнасяне на стоки в града и за ползване в малки пространства
Електрическите камиончета са удобни за разнасяне на стоки в града и за ползване в малки пространства    ©  Министерство на иновациите и растежа
Електрическите камиончета са удобни за разнасяне на стоки в града и за ползване в малки пространства    ©  Министерство на иновациите и растежа
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Цялостно и енергийно независимо производство на електрически автомобили в България. Това е целта на пловдивския производител на роботи "Милара интернешънъл", който от няколко години разработва проект за дизайн и асемблиране на електрически камиончета Sevic v500. Те бяха представени при посещението на министъра на иновациите и растежа Даниел Лорер в Пловдив. До момента компанията, която е собственост на Красимир Петков и Йордан Найденов, е инвестирала около 10 млн. евро, но очакванията са сумата да се удвои. Налице са вече първите продажби в България, не липсва интерес и от чужбина.

Разширяване

Планира се производството да се захранва от слънчева енергия. Компанията е в процес на изграждане на соларна инсталация с мощност 1 мВт, която се очаква да е готова до средата на годината. Текат и преговори с български фирми за доставчици на части, като желанието е до 90-100% от суровините да се произвеждат от български фирми. Вече се конструира и линията за производство, която ще е готова догодина. Камиончетата вече са сертифицирани от европейската автомобилна организация UTAC за движение по европейските пътища.

"Милара" има първите си успешни продажби на територията на България - клиенти са приблизително 30 общини. Интерес има и от държави от ЕС и САЩ. На този етап е запланувано производството на около 500 камиона, като средната цена за един камион е между 20 и 24 хил. евро, в зависимост от комплектоването.

Самите превозни средства са малки, с два вида батерии и различен пробег - 150 и 300 км, като могат да превозват до 600 кг товар. Това са предимно градски камиончета, които могат да се ползват за разнасяне на стоки и са удобни за ползване в малки пространства и паркове. Един успешен проект през изминалата година е за доставка на храни на възрастни хора в нужда в Раковски. "Производството на тези камиончета е с цел декарбонизиране на градовете и спомагането на преминаването им към въглеродна неутралност", заяви Радослав Макавеев, представител на "Милара".

Зелено финансиране

Силен тласък за развитието на българския бизнес в зелена насока ще бъде разработването на индустриални зони в страната. За това е предвиден и специален фиш в Плана за възстановяване и устойчивост, като финансирането ще бъде за оператори на индустриални зони - държавни, общински и частни. Това стана ясно при срещата на Лорер с представители на най-големите инвеститори в Тракия икономическа зона. По думите на Лорер обаче това не означава безхаберно раздаване на пари по несъществуващи обекти. Затова и операторите ще трябва да демонстрират инвеститорски интерес към своите зони, когато кандидатстват. Допълнително изискване ще бъде и създаването на ВЕИ централи за целите на бизнесите на територията на индустриалните паркове. Финансирането ще се предоставя под формата на грантове и кредити, като на този етап министерството на иновациите обсъжда със свои партньори като ББР, Фонда на фондовете и ЕИБ възможностите за увеличаване на финансовия ресурс, който да бъде достъпен.

Допълнителни мерки за подпомагане на малките и средните предприятия за развитие на енергийно ефективни технологии са предвидени да бъдат пуснати от март. Те ще бъдат безвъзмездни и на този етап са на обща стойност 140 млн. лв., но текат преговори с Европейската комисия за увеличение на тази сума. Очакванията на министерството са за увеличение с още няколко десетки милиона.

Именно по тази линия се движи и Тракия икономическа зона в Пловдив. Тя вече има договорени 500 млн. евро нови инвестиции и води разговори за още толкова, като до края на годината се очаква сумата да достигне 1 млрд. евро. Една от основите цели на зоната е до 2040 г. да е въглеродно неутрална и да може да предоставя на компаниите в района енергия от ВЕИ. Съществува и пилотен проект за произвеждане на зелен водород.

Друг голям проект на територията е на община Марица, където се предвижда изграждане на общинско предприятие за преработка и рециклиране на пластмаса. Целта на общината е да бъде пионер в сферата, но на този етап не е ясно колко ще струва проектът и как ще се финансира неговото изграждане. "Търсят се максимално ефективни и зелени технологии", каза кметът на Марица Димитър Иванов.

Справяне с отпадъците

От района тръгва и кампанията на Hanon Systems за "Чиста и зелена България", която е подкрепена и от други дружества като Zobele и Kaufland. Целта на инициативата е справяне с безразборното изхвърляне на отпадъци от гражданите в природата. Нейният успех е изцяло зависим от това тя да бъде възприета от населението и да бъде подкрепена активно от институциите, смятат от Hanon.

Проблемът с отпадъците е ключов и според министъра на околната среда и водите Борислав Сандов, който също присъства на срещата. На брифинга той заяви, че министерството се е заело с реформа на управлението на отпадъците, като очакванията са от догодина да заработи една изцяло нова система. Нейната цел ще е да задължи общините да подемат успешни инициативи за намаляване на депонирането на отпадъци и значително увеличаване на разделното им събиране и рециклиране. От изключителна важност е и изчистването на нерегламентираните сметища, като Сандов заяви, че МОСВ има финансовите инструменти - европейски и национални, с които да подпомага общините в изчистването. Самият процес няма да завърши с тяхното прочистване, а се предвиждат и проекти за регенерация на териториите и тяхната рекултивация.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 6
    • + 4

    Поредната ПР акция на тези измамниците от така наречената "Промяна". Това прозиводство е там от години. По времето на ГЕРБ се разви точно тази икономическа зона в Тракия. Впрочем както всички останали икономически зони околко Пловдив и прилежащата инфраструктура. В момента Пловдив-Асеновград е магистала с 6 платна и още 2 за заводите и бизнеса покрай пътя! Този Лорер попита ли собствениците колко плащат за електричество и как си плащат сметките? Повече нищо няма да се направи с помоща на държавата нито за Пловдив нито за някой друг град.

    И интересно е да напишете какво се случи с уж германската компания за електромобили в Ловеч. Освен, че се оказа албанска, че трябва държавата да дава милиони за тази инвестиция, тя май и не се случи. Само предизборно Киро реши да лъже и манипулира хората. Това както да източиш пълен язовир и да отидеш да си правиш ПР акции и да плюеш и клеветиш предишните! Но Киро беше ясен още когато наруши Конституцията и не пое отговорност, а само се оправдаваше както го прави и сега след всеки гаф. Но нещо родено в лъжа то е лъжовно и младите полезни идиоти, които ги лъжете и манипулирате вече го разбират!

    Нередност?
  • 3
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "scuby":

    В Северозапаа какво разви ГЕРБ? Безработица и нищета!

    Нередност?
Нов коментар