🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
С две сделки клубът си осигури средства сега, но в бъдеще ще загуби огромен процент от приходите си
С две сделки клубът си осигури средства сега, но в бъдеще ще загуби огромен процент от приходите си

Барселона: отборът, който "няма пари", но купува играчи

Каталунският тим успя да спаси сезона с продажбата на част от активите си в последния възможен момент

С две сделки клубът си осигури средства сега, но в бъдеще ще загуби огромен процент от приходите си
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Каталунците привлякоха Робърт Левандовски от "Байерн Мюнхен" за 50 млн. евро и предизвикаха коментари за финансовото състояние на клуба
  • През юни "Барселона" одобри продажбата на част от активите си и успя да регистрира капиталови печалби в края на сезона
  • Стратегията на президента на клуба Джоан Лапорта може да се окаже рискова, тъй като се разделя с част от бъдещите си финансови потоци

"Единственият клуб в света, който няма пари, но може да купи всеки играч, който си поиска". Така Юлиан Нагелсман, старши треньор на "Байерн Мюнхен", коментира трансфера на Робърт Левандовски в "Барселона "за около 50 млн. евро. "Не е само Левандовски, те купуват много играчи. Не знам как го правят", сподели с недоумение пред журналисти по време на пресконференция на 21 юли 34-годишният специалист.

Не е само той. Мнозина футболни умове (фенове, но то пък не са само те) се чудят как "Барселона", клубът, който миналата година обяви в годишния си отчет, че има дългове за над 1.3 млрд. евро, успява да привлича играчи за десетки милиони евро. От както Джоан Лапорта пое президентския пост през януари 2021 г., каталунският тим е привлякъл една дузина играчи, като общо тимът е похарчил над 150 млн. евро за футболисти от началото на 2022 г.

Сметката най-вероятно ще продължи да се покачва. "Сега ще работим върху отбраната", коментира относно трансферната политика Джоан Лапорта по време на интервю с Христо Стоичков за мексиканския канал TUDN. Според медиите испанците са се насочили към защитник от "Севиля", който може да струва на клуба над 60 млн. евро, с което инвестициите в трансферни суми за играчи от началото на годината да надхвърлили 200 млн. евро.

Как е възможно

През март "Барселона" подписа договор със Spotify, като финансовите параметри на сделката не бяха обявени, но според 2playbook става дума за около 60-70 млн. евро на година в рамките на четири години или общо между 240 и 280 млн. евро. Въпреки това, сделката, която влиза в сила от началото на новия сезон, не обяснява от къде тимът намира пари за новите играчи, тъй като според правилата на испанската футболна федерация отборите нямат право да харчат за заплати и трансфери по-голяма сума от годишния им оборот за миналия сезон. Иначе не могат да регистрират нови футболисти. Така "Барселона" загуби Лионел Меси преди година.

На 16 юни, който е последният месец в счетоводната година на Барселона, на общо събрание с огромно мнозинство (около 88%) бяха приети две предложения от борда на директорите, предвождан от Джоан Лапорта, свързани с бъдещето на каталунския клуб. Делегатите одобриха продажбата на част от правата от телевизионни приходи от испанската ЛаЛига, както и продажбата на миноритарен дял (49.95%) от дъщерното дружество на компанията Barça Licensing & Merchandising, което управлява марката на отбора.

"Като болид във Формула 1"

Това са двата икономически лоста, за които се говори в медиите през последно време. Джоан Лапорта направи сравнение с болид във "Формула 1", чието гориво е свършило и се намира в бокса в момента, и ако не действа веднага, клубът рискува да изостане на твърде голяма дистанция от съперниците си. Според Лапорта двата икономически лоста ще позволят на "Барселона" да действа веднага. Оценката на Barça Licensing & Merchandising е около 700 млн. евро смята клубът, като продажбата на миноритарния дял ще внесе около 200-300 млн. евро в касата на клуба, а в същевременно ще запази и правото си да изкупи дела обратно по всяко време.

В допълнение към продажбата на 49% от бранда, на 30 юни клубът обяви и продажбата на 10% от телевизионните си права от местната лига през следващите 25 години срещу 207 млн. евро на Sixth Street, американски частен инвеститор. "С тази сделка ФК "Барселона" генерира обща капиталова печалба от 267 млн. евро за текущия сезона", обявиха от инвестиционната компания в прессъобщение в последния ден от сезон 2021/2022. Според испанските медии клубът е напът да договори продажба на още 15% от телевизионните си права от ЛаЛига (със същата продължителност) срещу около още 300 млн. евро.

Рискова стратегия?

Въпреки че решенията на клуба позволяват на "Барселона" в действителност да бъде активен на трансферния пазар, остават въпросите: защо клубът не прие предложението от CVC миналата година, което можеше да му позволи да регистрира звездата си - Лионел Меси? Има разлики в сделките, като продължителността например. Предложението на CVC беше за всички отбори от испанската първа дивизия и за 50 години, докато "Барселона" се договаря самостоятелно и то "само за 25 години", както казва президентът на клуба.

Освен това, към настоящ момент клубът може да получи средства, с които да оперира, но в бъдеще ще загуби огромен процент от приходите си. От една страна, клубът през 2017 г. възвърна изцяло контрола върху бранда си, което му позволи да се превърне в първия тим достигнал 1 млрд. евро приходи (преди пандемията). Половината от тези приходи сега ще бъдат отново загубени за неизвестен период от време. От друга - телевизионните права от ЛаЛига са около 160 млн. евро на сезон за "Барселона" през последния сезон. Продажбата на 25% от правата за 25 години за 500 млн. евро означава 100% процента възвръщаемост за инвеститора (купувача), тъй като представляват приходи от 40 млн. евро на сезон или общо около 1 млрд. евро за целия период на договора.

Въпросът сега е до каква степен футболистите ще могат да оправдаят инвестираните средства. Добре е да се отбележи, че клубът наскоро предприе и стратегия за реновация на стадиона на стойност близо 1.5 млрд. евро, което означава, че разходите допълнително ще нараснат в бъдеще. За сметка на намаляващите приходи.