🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето.com

Как изглежда рекламният пазар през погледа на дигиталните агенции

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

В техния ъгъл не е толкова мрачно. Даже никак. Да, те съществуват на същия малък и хаотичен пазар при липса на данни и надеждни метрики и свити бюджети, но пък липсата на натрупан опит им дава възможности да бъдат смели, да експериментират. Пък и друго си е да знаеш, че работиш в онази запетайка на рекламата, след която идва бъдещето.

Сега агенциите, специализирани в дигитален маркетинг, получават доста малък дял от маркетинг бюджетите. Между 4 и 6%. Но те вярват, че това бързо ще се променя. На развитите пазари инвестициите в интернет достигнаха и задминаха вложенията в преса и дори телевизия. Тук засега агенциите гонят 12-14%, но това е стара цел, която още не могат да постигнат. Според Interactive Advertising Bureau (ИАБ) - България, пазарът на онлайн реклама е пораснал през 2011 г. със скромните 4% и възлиза на 42.5 млн. лева. Това число обаче отразява единствено приходите на онлайн медиите от реклама. Освен че не включва информация за спечеленото от Facebook и Google, не отразява работата на дигиталните агенции и насочените към създаване на дигитален криейтив бюджети. "Digital е трудно да бъде обхванат точно като разход. Може да се окаже 50 или 60 млн. лв.", прави оценка на колко възлиза пазарът на дигитални услуги изпълнителният директор на дигитална агенция Easy Online Иван Иванчев.

Различни по размери

За тази сума се конкурират различни по големина, опит и функции агенции, които наричат себе си дигитални. Част от тях са започнали като уебдизайн студиа, които са развили списъка на продукти и услуги, които предлагат. Други първоначално са продавали само реклама на клик, а трети са създадени от хора с опит в традиционната реклама. Няколко големи агенции в момента имат над 10 години опит, екипи над 60 души, работят директно с клиенти и част от бизнеса им е на външни пазари. Други са се появили в последните две до четири години и в тях работят около десет души. В тяхното портфолио не влиза медиа планиране за интернет например, а работят като подизпълнители на големите рекламни агенции. Справка в Търговския регистър показва, че оборотите за 2010 г. на по-малките агенции започват от 240 хил. лв., а тези на големите надхвърлят 2.6 млн. лв.

Според Павел Симов, управител на The Mags и Иван Иванов, изпълнителен директор на Publicis Modem Cybermark, дигиталната агенция трябва да предлага пълно дигитално обслужване, което включва стратегическо планиране, криейтив и производство, както и медиа планиране. На друго мнение са по-малки агенции, които специализират в стратегия и криейтив. Съдружникът в агенцията за визуални решения Ilyan.com Георги Малчев например уточнява, че тяхната компания съзнателно e избягалa от медиа купуването и прави концепциите, инструментите и администрира кампаниите в социалните мрежи, където няма отстъпки за обем.

Да, в техния ъгъл съвсем не е мрачно. И все пак какво им липсва? Може би няколко смели и успешни кампании, които да дадат тласък и вдъхновение на всички останали.