🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Реклама ще убеждава българите да ходят на почивка в страната

Въпреки обжалванията Министерството на икономиката даде обществената поръчка на агенцията "Д-р Бранд"

Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.
Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.
Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.    ©  Георги Кожухаров
Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Проектът за реклама на вътрешния туризъм, който се бави вече 15 месеца заради тромави процедури и жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), в крайна сметка ще бъде реализиран от агенцията "Д-р Бранд". Това става ясно от справка на "Капитал Daily" в европейския регистър на обществените поръчки ТЕD. Държавата е разпределила малко под 2 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие", за да насърчава българите да ходят на почивка в страната. Това е един от четири компонента в обществена поръчка с обща прогнозна стойност 2.7 млн. лв.

Оригинално конкурсът започна през юли 2013 г., а "Д-р Бранд" беше обявен за победител за най-голямата от общо четири дейности - "Интегрирана комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм", още през февруари 2014 г. Поръчката обаче беше обжалвана пред КЗК и от други два участника - "Бранд ню айдиъс" ЕООД и обединението "Туризъм БГ 2013" (което включва агенциите "Реформа адвъртайзинг", "Май уъндърфул" и "Адвъртайзинг ейджънси" АД). По същото време се появи и текст във в. "Стандарт", според който "Д-р Бранд" разпределя основната част от приходите си към външни доставчици и няма сериозна собствена дейност.

Някои забележки към конкурса

Цялата обществената поръчка има общо четири позиции, а три от тях вече се изпълняват. Изследователската агенция "Естат" спечели и трите позиции - "Анализ на причините за пътуванията на българите в чужбина и в страната", "Мониторинг на ефективността от маркетинговите дейности" и "Оценка на ефективността на националния маркетинг през 2012 и 2013 г.", които вече са в ход. Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) е отделило общо 349 хил. лв.

Позицията за интегрирана комуникационна кампания, която има бюджет от 1.9 лв. млн. лв., обаче буди възражения. Тук има общо пет участника - обединенията "Туризъм БГ 2013", "България травъл 2012", "Обединение за ВТБ" и "Вирус стенд пойнт", както и "Д-р Бранд" ООД, която е единствено участва самостоятелно. Две от подалите документи обаче обжалват обществената поръчка. "Бранд ню айдиъс" твърди, че е отстранена неправомерно от конкурса и че назначената комисия за провеждането му е била незаконосъобразна. Според ДЗЗД "Туризъм БГ 2013", оценката в конкурса е била необективна, няма мотиви за присъдените точки по всеки компонент и предложенията на участниците не са били разгледани достатъчно задълбочено. И двете жалби са отхвърлени от КЗК.

Позната поръчка

В следващите месеци "Д-р Бранд" ще има четири основни задължения. Агенцията ще трябва да изготви програма за насърчаване на пътуваният на българи в страната и да пусне интегрирана комуникационна кампания. За целта трябва да заснеме "телевизионно предаване и тв рубрика", както и телевизионна реклама. Тук изискванията са изключително конкретни: рекламата трябва да има "четири вълни на излъчване по 1 месец всеки ден по три излъчвания дневно в поне 3 национални ефирни телевизии". Освен това "Д-р Бранд" ще трябва да осигури 100 рекламни карета, 80 билборда, реклама в 8 сайта за 8 месеца ежедневно.

Това не е първият опит на МИЕТ с рекламата на туризма в България пред български туристи. През 2010 г. имаше подобна поръчка, която тогава струваше 1.6 млн. лв. Изпълнители на различните дейности тогава бяха "Публисис" и ДЗЗД "Про ивент бизнес груп партнерс 3" (в които отиде и основната част от бюджета - общо 1.5 млн. лв.). Резултатът беше кампанията "Потърси България". Част от нея беше уебсайт, на който има пъзели с различни снимки от България, който може да бъде видян и днес на http://www.potarsi.bulgariatravel.org.

Класиране в конкурса

"Д-р Бранд" ООД с оценка 97.47 т.

Консорциум "Обединение ВТБ"("РА Крес" ЕООД, "СОВА 5" АД, "Арт уинар" ЕООД, "Книгоиздателска къща Труд" ООД; ) с оценка 95.60 т.

ДЗЗД "България Травел 2012" ("Медиа планинг груп" ООД, "Скриин брадърс продукшън" ООД, "Еуро Ар Ес Си Джи София" ЕООД и "Бук бутик" ООД) с оценка 95.31 т.

ДЗЗД "Туризъм БГ 2013" ("Адвъртайзинг ейджънси" АД, "Реформа адвъртайзинг" АД и "Май уандърфул") с оценка 93.42 т.

Консорциум "Вирус Стендпойнт" ("Вирус промоушънъл сълюшън" ЕООД и "Стендпойнт консултинг" ЕООД) с оценка 70.42 т.

Отпаднали

"Грейн адвертайзинг"

Консорциум "Аргент прима ДЗЗД"

"Кампания България" ДЗЗД

"Бранд ню айдиъс" ЕООД
26 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xmm avatar :-|
    xmm
    • - 2
    • + 12

    Пари за глупости.

    Нередност?
  • 2
    cormoranstrike avatar :-|
    cormoranstrike
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#1] от "xmm":

    Поредните ...

    Нередност?
  • 3
    nocert avatar :-P
    ируканджи
    • - 2
    • + 21

    Рекламата за нашето черноморие сигурно ще е от сорта: Елате да подишате прахоляк, да послушате лиричната песен на канго и да поплувате в собствените си фекалии!
    А за олинклузив сигурно ще е: Само в български олинклузив може да изпиете 10 л бира и да не се напиете, а от 100 гр. водка да не помните два дена какво сте правили!
    Или опитайте водка Цар Самуил - на 100 опитали я, един ослепява само с едното око!

    Нередност?
  • 4
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov
    • - 2
    • + 20

    Мениджърите в българския туристически бранш постоянно повтарят, че държавата трябвало да прави повече за рекламирането на България.

    Явно не осъзнават, че проблемът е в качеството, в нереалистичните очаквания за това кои са потенциалните купувачи и на първо място в недостатъчната интеграция на информационните технологии.

    Голяма част от българите почиват в Гърция и Турция не защото рекламата е недостатъчна, а защото са се разочаровали от личен опит и защото конкурентите ни в туризма предлагат по-добри съотношения на цена и качество.
    Най-добрата реклама е от устата на доволни роднини, приятели и познати.

    Оттам нататък туризмът е бизнес с изключително ниска добавена стойност и с него стандартът на живот в България никога няма да се подобри. В Турция, Египет и Тайланд винаги ще има хора които ще работят в сектора на туризма за по-малко пари от българите, така че туристическият сектор в България винаги ще бъде под ценови натиск който да води до ниско заплащане на труда. И никой няма да е доволен от това.

    Така че целите ни трябва да са съвсем различни от това да развиваме туризъм. И затова държавата няма смисъл да стимулира този отрасъл.
    Единственото което държавата трябва да прави, е да не позволява на предприемачи да съсипват природата и да се пази известен имидж. Примерно таксита да са на уеднаквена цена, както е в много градове по света за да няма ужилени туристи. Смяна на валута само и единствено на банкоматни устройства за да няма мутренски чейнджове и измамени с курса. Контрол над разните сергии които придават силно ориенталски отенък на черноморието ни. Все дреболии които се натрупват и правят разликата.

    Нередност?
  • 5
    vloti avatar :-|
    vloti
    • + 8

    Струват си българските планини, въпреки мизерните условия в повечето хижи. Албена и части от северното черноморие още не са оциганени. У нас има възможност за селски туризъм. Когато направиш един преход из Пирин, разбираш, че България наистина е земен рай. За нас рокфеновете има фестивал в Каварна. Ако предпочиташ да качиш 4-5 кила , да лежиш край басейн цял ден и да ядеш, олинклузивът в Турция е най-подходящ. Какво лошо има да се рекламира и развива туризмът? Какви по-големи суми се крадат по други направления?

    Нередност?
  • 6
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov
    • + 11

    До коментар [#5] от "vloti":

    Прав сте в повечето езброени неща, но за съжаление основният мотор на туристическия бранш е именно масовият морски и ски туризъм. Планинарите и феновете на културния и селски туризъм са твърде малка и незначителна част от пазара.

    Албена се управлява като цял комплекс и затова там няма в такава степен безразборни и необмислени строежи и "оциганявания" както ги нарекохте.

    А за коментара "Какви по-големи суми се крадат по други направления?" бих Ви помолил да го преосмислите.
    Капка по капка вир става. Повечето българи си вярват, че 240 души крадат и затова сме зле. Всъщност няколко милиона крадат по малко и затова сме наистина зле.

    Нередност?
  • 7
    stefan_st avatar :-|
    Стефан Ст
    • + 8

    Най-голямата реклама ще е да се подобри обслужването в българските курорти. Знам колко досадни, неприятни и понякога отвратителни могат да бъдат туристите, но щом си част от този бранш, трябва да ги третираш като царе. Както правят в Гърция и Турция. И да не се опитваш да ги цакаш на дребно с почти всичко.

    Нередност?
  • 8
    cormoranstrike avatar :-|
    cormoranstrike
    • + 2

    До коментар [#5] от "vloti":

    Това, което казвате всички го знаем и няма нужда рекламата да ни го казва - нали все пак ще е насочена към българите...

    Нередност?
  • 9
    solipsist avatar :-|
    solipsist
    • - 5
    • + 3

    Че за какво са му българи на българския туризъм, най-бедните граждани на Европа? Българите търсят най-ниската цена, натискат я надолу и така пада и качеството. Пребивават основно в хотели ниска категория и квартири. С българи и др. сиромашки народи туризъм не се прави. Може да се убедите лично в Северна Гърция, където преобладават балканските туристи.
    Ако искаме да развиваме по-скъп туризъм и в хазната (и джобовете на хотелиери, ресторантьори и служители) да влизат по-сериозни постъпления, требва да рекламираме туризма си в Русия, Западна Европа, Израел, Азия. Да инвестираме в още голф комплекси, казина, транспортна инфраструктура, обучение на персонала, облагородяване на морските, планинските и спа курорти и градчета.

    Нередност?
  • 10
    nogica avatar :-@
    nogica
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#9] от "solipsist":

    и за какво да идват тези туристи с повече пари в БГ.
    По заможните туристи имат и по големи изисквания към заобикалящата среда.Ние предлагаме кочини за чужди прасета-затова и такива туристи идват.В Северна Гърция,Турция,Хърватска има история все пак е Византия и се стараят и хора от цял свят да се докоснат до нея. Аз съм от Варна роден съм тук по голямата част от живота си прекарах в родния град повече от 40г обиколих света,постоянно пътувам до Европа и още се чудя за какво спират пасажерите на морска гара,какво ще видят тия хора-КАКВО.
    Преди месец с децата посетихме всички музей в града,не са малко,но и няма какво да се види пълна мизерия,намръщени служители платиш беседа- мънкат.Най-трагично беше в музея на Варна,децата не ме изтърпяха и прекратихме обиколката(остана само етнографския).
    Не ми се пише по темата повече.Следващата планирана почивка е в следващата древна империя.
    Тук да идват алкохолици и дюза помпа по морето.
    За спа прасета има винаги -преди ги мажеха с луга,лечебна кал физиотерапия,масаж.
    сега вана,мед,мармалад,марципан,рибки и накрая нескопосан (финиш)

    Нередност?
Нов коментар