🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Корадо България" увеличава печалбата си с 8% през 2020 г.

Заводът в Стражица отчита по-ниски продажби, но разходите също се свиват

Заводът е произвел по-малко стоманени радиатори през миналата година, но ръст има при тръбните и дизайнерските отоплителни тела
Заводът е произвел по-малко стоманени радиатори през миналата година, но ръст има при тръбните и дизайнерските отоплителни тела
Заводът е произвел по-малко стоманени радиатори през миналата година, но ръст има при тръбните и дизайнерските отоплителни тела
Заводът е произвел по-малко стоманени радиатори през миналата година, но ръст има при тръбните и дизайнерските отоплителни тела
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спад на продажбите през кризисната 2020 г., но по-висока печалба отчита производителят на радиатори "Корадо България". Компанията, която е част от чешката група Korado, регистрира ръст на търсенето през втората половина на миналата година, като тенденцията засега се запазва и през 2021 г. От ръководството отново предлагат да бъде разпределен дивидент, като решението за това ще бъде взето на общото събрание през май.

Производство и продажби

През 2020 г. заводът в Стражица е произвел 6% по-малко радиатори общо, но за разлика от стоманените отоплителни тела, които са основният продукт на предприятието, тръбните и дизайнерските са се увеличили като брой. Подобна е била ситуацията и на пазара като цяло. "Повечето европейски пазари се покачиха на годишна база в категорията тръбни радиатори, поради което и ние участвахме чрез нашите канали за продажби в този растеж", каза Войтех Чамек, главен изпълнителен директор на Korado Group, за "Капитал". По думите му всички прогнози показват, че това е дългосрочна тенденция, като същото важи и за дизайнерските продукти, но в много по-малък мащаб.

Намаленото производство е съпроводено и от 7% понижение на приходите от продажби (виж таблицата), но от компанията отчитат, че спадът през втората половина на годината е бил нулев, а положителната тенденция продължава и тази година (виж интервюто по-долу). Целият бизнес, включително производството на радиатори, през миналата година беше силно повлиян от ковид кризата и свързаните с нея ограничения, променливи цени на суровините и др., посочват от "Корадо". По думите на Чамек обаче отоплителният сегмент се е представил по-добре на годишна база в Западна и Централна Европа, като с най-висок резултат е бил германският пазар, докато в Източна и Южна Европа е имало значително намаляване на продажбите, отново измерено на годишна база.

Печалба

Независимо от спада на приходите "Корадо" отчита 8% по-висока печалба за 2020 г., като до голяма степен това се дължи на значителното понижение на разходите, най-вече за материали (с около 3 млн. лв.). "Цените на суровините (включително стоманата) бяха на много разумни нива за всички индустриални производители, особено през първата половина на 2020 г. През втората половина на годината започнаха обратни сигнали и в началото на 2021 г. можем да видим огромни сътресения на цените на суровинните пазари (желязна руда и стомана, други метали, петрол и т.н.)", коментира Чамек.

От ръководството на компанията предлагат за 2020 г. да бъде разпределен дивидент от 0.29 лв. на акция общо, от които за първото полугодие вече са платени 0.1 лв. на акция. Това е същото ниво като за предходната година. Самото решение ще се гласува на общото събрание на компанията, което е насрочено за 19 май.

В официалното съобщение Чамек намеква, че е възможно отново да бъдат раздадени бонус акции на акционерите, както компанията направи вече два пъти (през 2013 и 2017 г.), за да се повиши ликвидността на книжата. Такава стъпка обаче може да бъде предприета през втората половина на годината. Основен акционер е групата Korado, която държи 82.15% от акциите.



Търсенето остава силно и през първата половина на 2021 г.

Войтех Чамек, главен изпълнителен директор на Korado Group

През второто полугодие спадът на продажбите на "Корадо" е бил нулев. Може ли да се говори за възстановяване на пазарите, запазва ли се тенденцията и през тази година?

- Нашата маркетингова платформа включва продавачите на едро, бизнесите от вида "направи си сам", както и специфични бизнеси. След нестабилна първа половина на 2020 г. продажбите през втората й половина бяха по-силни във всички региони благодарение на добрата комбинация от различните ни канали за продажба. И да, постигнахме много по-добри резултати в сравнение с първата половина на 2020 г. Положителната тенденция продължава много силно и през първата половина на 2021 г., отчасти поради силното търсене от страна на строителната индустрия, отчасти поради високия инфлационен натиск, който води до "спекулативни" покупки от страна на нашите клиенти, избягвайки неизбежно по-високи ценови нива през следващите месеци.

Какви са очакванията ви за тази година и какви фактори ще влияят на резултатите?

- Много е трудно да се предскаже нещо. Придържаме се към много консервативни сценарии. Никой не знае какъв би бил крайният резултат от пандемията, никой не знае кога ще свърши. Споменатото вече сътресение на пазарите на суровини може да причини големи проблеми на редица индустриални производители, включително наши конкуренти. От друга страна, това със сигурност може да донесе нови възможности за нас. За щастие нашето (включително на цялата група) финансово състояние е доста стабилно. Съществуват обаче няколко други непредсказуеми параметъра - нарастващо ниво на инфлация, масивни държавни субсидии, централни банки, препълващи финансовите пазари със свободни парични средства, геополитически натиск.
Все още няма коментари
Нов коментар