🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Когато се сблъскат технологии и мода

Секторът на свързаните устройства (особено часовниците) претърпя срив, но нищо не е загубено

Възходът на смартчасовниците - от Дик Трейси до XXI в.
Възходът на смартчасовниците - от Дик Трейси до XXI в.
Възходът на смартчасовниците - от Дик Трейси до XXI в.    ©  Reuters
Възходът на смартчасовниците - от Дик Трейси до XXI в.    ©  Reuters
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Само допреди две години бъдещето на смартчасовниците и свързаните безжични устройства изглеждаше розово. На пазара излизаше модел след модел, изборът беше голям, а интересът достигна пика си с навлизането на Apple Watch. Но през 2016 г. интересът към сегмента e намалял драстично най-вече заради съмненията във функционалността и практичността им. Продажбите спадат, цените се сринаха заради ниското търсене, липсват и амбициозни представяния на нови продукти на изложения като CES в Лас Вегас и Световния мобилен конгрес в Барселона. В същото време една от водещите компании в сектора - Pebble обяви, че съкращава 25% от работната си сила, акциите на Fitbit се понижиха със 70% от борсовия дебют на компанията. Прогнозите не са добри. Което не означава, че смарт часовниците и умните гривни и джаджи са свършени. Просто на пазара се очакват по-практични и удобни устройства. Такива се надяват да бъдат амбициозни компании като Vector и Misfit, чиито мениджъри ще бъдат участници в тазгодишната технологична конференция DigitalK 2016 на 19-20 май в Sofia Event Center, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LauncHUB. Бъдещето на сектора ще бъде една от основните теми по време на форума.

Новината за смъртта е преувеличена

Не са малцина онези, които определят смартчасовниците, фитнес гривните и другите свързани устройства за балон, който вече се е спукал. Но за някои анализатори и инвеститори сегментът тепърва има бъдеще. "Понякога има такива огромни свръхочаквания, които пречат на даден нов пазар да се развие. Смятам, че свързаните устройства са реален пазар, който обаче няма да достигне десетки милиарда долар стойност за една нощ", казва пред Washington Post инвеститорът Фред Уилсън от Union Square Ventures.

Не е изненадващо, че все още никой не е уцелил точния баланс между форма, функции и удобство, което се вижда и от ниските продажби. Но различни независими едно от други проучвания очакват рано или късно производителите да достигнат до правилния продукт. Според Cisco до 2020 г. ще бъдат продадени над 600 млн. свързани устройства, шесткратно увеличение спрямо днес.

Една от компаниите, които смятат, че са на прав път, е американската Misfit. Тя произвежда най-различни джаджи - от свързани устройства за следене на активността и съня, през умни модни аксесоари в партньорство с марки като Swarowski, до смарт сензори за дома. Част от стратегията й е да не ограничава продуктите в някакъв точно определен сегмент. "В момента повечето хора основно гледат на свързаните устройства като на фитнес и спортни джаджи. Но в Misfit разглеждаме пазара малко по-различно - като по-голяма концепция, която се превръща в част от облеклото ви, от вашия индивидуален стил и това какви точно сте", разказва Уолъс Ву, вицепрезидент на Misfit по софтуерните разработки. Той ще е сред лекторите на DigitalK 2016 и ще разкаже за пътя на компанията си на 20 май. Стратегията на Misfit явно впечатлява инвеститорите, защото в края на миналата година производителят на часовници Fossil плати 260 млн. долара, за да придобие фирмата. Чрез обединяването си с бранда, който продава над 50 млн. часовникаи на години, Misfit ще има достъп до много по-голяма публика.

Както и Ву, Матю Дринкуотър от лондонската Fashion Innovation Agency също смята, че потенциалът на умните джаджи на модния пазар е голям. Агенцията му партнира на някои от най-иновативните компании и дизайнери в света в създаването на невиждани досега свързани продукти. Сред тях е първата дигитална пола на Nokia или дрехи с безжично зареждане на Microsoft. Концепцията за такива продукти несъмнено е нова и дори буди недоверие. Но не и според Дринкуотър. "Много брандове се съсредоточават върху основната идея какво този продукт прави, а не как изглежда. Но за да бъде успешен един модел, трябва да успее да комбинира функционалност и форма. В следващите години ще има много партньорства между технологични и модни компании", заяви той пред консултантската организация Interlaced. Прогнозите на Дринкуотър се считат за меродавни в индустрията - неотдавна беше определен за един от стоте най-влиятелни хора в света на свързаните безжични устройства и един от 15-те водещи британци в областта на технологиите. Той също ще разкаже в Sofia Event Center визията си за бъдещето на свързаните джаджи.

Без батерия няма пазар

Според Ву, Дринкуотър и други представители на индустрията свързаните устройства са дърпани назад от един основен фактор - краткия живот на батерията. Главният въпрос пред инженерите е как да създадат батерия в толкова малка джаджа, която да трае достатъчно дълго. Базираната в Лондон Vector Watch Group смята, че е открила отговора. През миналата година тя обяви смарт часовника си, който издържа 30 дни с едно зареждане. Екранът е e-ink LCD и не е тъчскрийн, но може да бъде управляван през смартфон с която и да е операционна система - iOS, Android или Windows. Историята на стартъпа сама по себе си е достатъчно интересна. Фирмата е основана от румънеца Андрей Питис с привлечените 2 млн. евро. Но компанията вдига шум, като привлича бившия изпълнителен директор на Times Джон Сантана, дизайнера Стийв Джарвис, създал Nike FuelBand, и Рон Спенсър, бивш оперативен директор на марки като Bulova и Fossil. С тяхна помощ Vector започна мащабна кампания за попурляризиране на продукта. За да разкаже за нея в София ще бъде Богдан Рипа, продуктов директор на Vector Watch.

Все още секторът на свързаните устройства е в зародиш и тепърва ще се развива. Ето защо слуховете за смъртта му са преувеличени. Въпреки това все още повечето потребители се съмняват в нуждата от инвестиция в такова устройство - независимо дали часовник, гривна, сензор на обувки, дрехи и т.н. Което не пречи на анализаторите да смятат, че перспективите пред сектора са повече от добри. "Смъртта на традиционния часовник се дължеше на възхода на смартфоните. Сега трябва да предприемем обратния път - да прехвърлим информация обратно към китката ви", казва пред Fortune Рамон Ямас, директор проучвания за свързани устройства и смартфони в IDC.

Повече за програмата и лекторите на DigitalK 2016 можете да научите на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon>

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)
    • - 3
    • + 3

    "Смъртта на традиционния часовник се дължеше на възхода на смартфоните."
    Това не е съвсем вярно. Не нося часовник много отпреди да се сдобия с първия си GSM. Просто не мога да търпя нещо да ми се размотава или да ми стяга на китката!

    Нередност?
  • 2
    t_ avatar :-|
    t_
    • - 1
    • + 3

    Аз пък нося траадиционен часовник. Харесва ми. Още от момента в който излязохаа първите смарт часовниции се оглеждам за такъв. Не съм наамерил до сега. Проблемите според мен - ниска функционалност, не добър дизайн и определено малък живот на батерията. А, о цената им е висока, а всички знаем колко е дълъг живота на електрониката на днешно времее... Т.е не могат и за луксозни стоки да минат. Това са им проблемите.

    Нередност?
Нов коментар