🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Платформата за групова почивка 15toGO е привлякла над 250 хил. евро инвестиции

Приложението дава възможност за събиране на едно място на туристически агенции и любители на пътуванията

Съоснователят на стартъпа 15toGO Петър Лозанов
Съоснователят на стартъпа 15toGO Петър Лозанов
Съоснователят на стартъпа 15toGO Петър Лозанов    ©  Георги Кожухаров
Съоснователят на стартъпа 15toGO Петър Лозанов    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Преди повече от една година Петър Лозанов и приятелите му се сблъскват с проблем при организирането на лятната им ваканция. Въпреки че имат опит в туристическата индустрия, те не могат да съберат достатъчен брой хора, за да си наемат яхта в Гърция. Това ги насочва към нишата на груповите пътувания и решават да поставят началото на платформата 15toGO. Идеята привлича вниманието и на инвеститори, които са подпомогнали младата компания с над 250 хил. евро.

Социална туристическа мрежа

Мобилното приложение 15toGO представлява маркетплейс, който събира на едно място туристически агенции и любители на пътуванията. По подобие на социалните мрежи всеки си създава профил, в който посочва своите интереси и места, които е посетил или иска да посети. Потребителите могат да публикуват и своя галерия със снимки или директно да пренесат вече наличната такава от профила си в Instagram. След това всеки започва да създава мрежа от приятели и познати с подобни предпочитания.

От другата страна на платформата са туристическите агенции, които публикуват оферти за пътувания. "В офертата е описана програмата по дни, активностите, места за настаняване, цена и възможни дати. Потребителите избират първо екскурзия, а след като се съберат хора, се избират и конкретни дати. Повечето от таргет аудиторията ни може да си планира пътуването след 3-4 месеца и много по-важно им е с кого ще пътуват", коментира пред "Капитал" Петър Лозанов, съосновател на 15toGO.

Таргет аудиторията на платформата са потребители между 18 и 35 години, като към момента 65% от тях са жени и 35% мъже, а по думите на Лозанов именно жените са тези, които най-често взимат крайното решение за почивка. Потребителите ще имат възможност да оценяват екскурзиите и туристическите агенции, но според основателите на компанията не би било работещ модел да се поставят оценки и на самите потребителите, защото "ако например двама човека не са си допаднали на личностно ниво, могат да си дадат субективно ниски оценки, от които да се повлияят останалите".

Платформата има и изградена система за препоръки, при която, ако даден потребител покани свой приятел и той резервира пътуване през15toGO, получава 5% отстъпка от следваща своя резервация. Моделът е валиден при всяко пътуване. Един от първите 15 души, резервирали дадено пътуване и платили депозит, пък има шанс да пътува безплатно. "След време например групата може да получава намаления, ако достигне определени размери. Ако е от 25 души, ще имат 10% отстъпка, при 35 - 15%, и т.н.", уточнява Лозанов.

Бизнес моделът

15toGO печели комисиона в размер на 10% при всяка резервация, като към момента плащанията се извършват директно към туроператорите и не минават през платформата, но целта е след време това да се промени.

Пред последните няколко месеца, откакто платформата е активна, през нея са минали над 350 запитвания за екскурзии и десетки платили. Общо 15 хил. потребители са в платформата, а по думите на Лозанов най-голям интерес има към екзотичните дестинации, сред които Малдивите, Занзибар или Кападокия.

"Фокусираме се върху българския пазар, защото го познаваме добре, а за да излезем на чужди пазари, имаме нужда от поне 2-3 пъти по-голям бюджет", обяснява Лозанов.

В компанията мажоритарен дял притежават съоснователите Петър Лозанов, Тодор Геровски, Борис Вангелов и Георги Златков. Те решават да регистрират фирмата в Ирландия, защото "като чуждестранен бизнесът може да расте по-лесно и да получава международно финансиране".

Първоначалният капитал от 70 хил. лв. предприемачите успяват да съберат сами. След това в компанията влизат и инвеститори. Първият е от тях е Петър Банков, изпълнителен директор на Experian, който влага 20 хил. лв. Впоследствие доскорошният изпълнителен директор на "Нетинфо" Христо Христов инвестира 30 хил. лв., а съоснователят на Telerik Васил Терзиев - 100 хил. евро.

"Подготвяме се за следващ рунд инвестиции и се надяваме да успеем да наберем капитал между 300 и 500 хил. евро през следващите 8-9 месеца", казва съоснователят на компанията.

Разширяване на предложенията

Екипът планира в рамките на годината да предостави възможност на потребителите да организират пътувания, резервирани само за група конкретни приятели. Обикновено груповите екскурзии на агенциите могат да включват между 30 и 400 души. Затова и към момента пътуващите има вероятност да са част от по-големи групи, организирани в платформата, или с допълнителни външни клиенти на туристическите агенции.

"Във времето ще пускаме и нови филтри за търсене на хора и на пътувания. Искаме да можем по логичен начин чрез изкуствен интелект да свързваме групи от хора на база на интересите им и предишни техни пътувания", допълва Лозанов.

15toGO ще се насочи и към предоставяне на услугата на семейства с деца, като на екскурзиите ще има и организирани детегледачи. "След време ще се насочим и към сегмента над 55 години, защото за тях е по-трудно да намерят нови приятели и интересни хора, с които да обикалят света", уточнява още съоснователят.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    santa_claus avatar :-|
    Santa Claus

    А при фалит ко прайм - имат ли застраховка Отговорност на туроператора, или ще духаме супата?

    Нередност?
Нов коментар