Модерните магазини за храни ще се увеличават с 6-7% годишно

Милош Риба, старши анализатор в Planet Retail, пред "Капитал Daily"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Милош Риба е старши анализатор на пазара на хранителни стоки в развиващите се пазари в Planet Retail. Той анализира търговския сектор в Централна и Източна Европа от години. Planet Retail е компания за анализи на пазара на търговия на дребно в света. Има офиси в Лондон, Франкфурт, Чикаго, Токио и в Циндао (Китай).

Модерната търговия на храни в България има около 35% дял. Какво увеличение очаквате през следващите години?

Ние сме идентифицирали около 1900 магазини за хранителни стоки (хипермаркети, супермаркети, квартални магазини, удобни магазини, дискаунтъри, кеш енд кери, дрогерии) през 2011 г. в България. Броят им е почти 4 пъти по-голям в сравнение с 2005 г. Очакваме, че броят на магазините ще се увеличава с 6-7% годишно в следващите 5 години и през 2016 г. броят на магазините ще достигне 2600. Няма да е изненадващо, че дискаунтърите ще са най-бързо развиващите се.

Очаквам по-нататъшно консолидиране на пазара на хранителни стоки на дребно чрез органична експанзия на чуждестранни търговци на дребно като Schwarz Group (Kaufland и Lidl), Rewe Group (Billa и Penny market) и Delhaize Group ("Пикадили"). Lidl и Kaufland има вероятност да се разширяват агресивно с бързи темпове. В следващите няколко години Kaufland ще започне да се насочва към малки градове с над 20 000 жители и ще стане заплаха за малките местни търговци. Лично аз вярвам, че в бъдеще Schwarz Group ще остане водещ търговец в България, може би дори далеч преди останалите водещи търговци в търговията на дребно на хранителни стоки.

Delhaize Group обяви, че ще затвори 6 магазина Piccadilly в България. Това ли е началото на оптимизацията на търговските вериги у нас?

Определено. Delhaize ще оптимизира мрежата от магазини, придобити от на Delta Maxi, не само в България, но и в Сърбия. Delhaize вероятно ще има значително въздействие върху пазара на хранителни стоки в България. Заедно с Lidl Delhaize ще намали цените на хранителните продукти и ще въведе на пазара много стоки от т.нар. собствени марки. Белгийската група може да задмине Rewe Group и да стане вторият по големина търговец на дребно в страната през следващите 5 години.

Дискаунтърите ли ще са най-успешни в България тази година?

Аз смятам, че дискаунтърите и магазините, които са ориентирани към ниските цени, ще са най-бързо развиващите се формати по отношение на приходите. Търговците на дребно, които ще могат да предложат алтернативен евтин продукт с добро качество, ще спечелят българските потребители. Lidl вероятно ще бъде победител през 2012 г., но Delhaize могат да се конкурират с него в бъдеще. Дискаунтърът Penny market, който е част от Rewe Group, може да бъде друг силен играч в бъдеще, но ако успее да направи нова концепция за дискаунт формата.

Очаквате ли някоя от веригите да продаде бизнеса си в България?

От глобална гледна точка ще бъде много интересно да се наблюдава Carrefour. Търговецът на дребно е изправена пред сериозни проблеми на родния си пазар (Франция – бел. ред.), както и на някои други пазари като Гърция. Възможно е Carrefour да излезе от някои пазари, за да се съсредоточи върху развитието на ключовите си пазари. Ще бъде интересно още и да се наблюдава "Фантастико". За търговската верига ще е голямо предизвикателство да се конкурира с играчи като Schwarz Group. В действителност "Фантастико" може да бъде цел за придобиване от някои чужди ритейлъри, опериращи в България.

Къде в Югоизточна Европа модерната търговия е най-добре развита?

Най-голяма концентрация на модерна търговия на хранителни стоки има в Словения, където първите 5 търговеца на хранителни стоки покриват почти 80% от пазара на храни. В Хърватия концентрацията също е висока и достига 50%. Ако поставим България в този контекст, първите пет търговски вериги за хранителни стоки покриват 20% от пазара на храни.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 5

    "Ако поставим България в този контекст, първите пет търговски вериги за хранителни стоки покриват 20% от пазара на храни."

    >>> Май и тази (дез)информация е пусната поръчково, за да я прочете някой кандидат-купувач. Също както информацията, че 1,4 милиона българи ползват смартфони. Напълно нереално е да се твърди, че Метро, Кауфланд-Лидл, Карфур, Била, Пикадили имат под 20% сумарен пазарен дял. Само на първите два е поне толкова

    Нередност?
Нов коментар