"Лукойл" стана първата компания в Европа, купила ирански петрол
Hellenic Petroleum е първата рафинерия, поръчала нефт от Техеран.
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Компанията Litasco - базираното в Швейцария търговско дружество на "Лукойл", е първият европейски търговец, сключил сделка за износ на петрол от Иран след падането на санкциите срещу ислямската република. Гръцката Hellenic Petroleum в петък стана първата европейска рафинерия, поръчала ирански петрол.
Това съобщиха западни медии в края на седмицата, като има противоречиви данни къде ще бъде преработван петролът, поръчан от руснаците - в Италия или в рафинерията "Петротел" на "Лукойл" в Румъния. Почти едновременно с Litasco сделка е сключила и Compania Espanola de Petroleos.
Тези сделки обаче са поне на няколко седмици от реализирането им, тъй като има проблеми с танкерите. Застрахователни компании още не са изяснили как да работят в сектора, особено след като остават в сила американски санкции, забраняващи петролни бизнес операции в долари. Алтернативите са търговия в други валути или бартер.
Нещо подобно, изглежда, се готви да използва и "Лукойл", тъй като според руското делово издание "Ведомости" компанията обсъжда с иранците такава схема. Според нея са възможни спотови доставки в Северен Иран от някои от осемте каспийски находища на руснаците срещу съответното количество ирански петрол, товарен от иранските терминали в Персийския залив.
Според Анатолий Яновски, зам.-министър на енергетиката на Русия, "Лукойл" може да се договори с Техеран и за участие в ирански проекти за добив. Преди седмица високопоставен представител на иранската петролна компания каза, че руснаците са влезли в два проекта за проучване в провинция Хузестан в Югозападен Иран. Тези проекти са скромни - за около 6 млн. долара, а вицепрезидентът на "Лукойл" Леонид Федун разясни пред ТАСС, че при толкова евтин петрол компанията само проучва и няма намерение да започва добив в Иран. Анализатори обаче коментираха, че Федун по-скоро се опитва да не дразни Ирак, където "Лукойл" отдавна има бизнес, а Багдад отново е в директна конкуренция с Техеран на световния петролен пазар.
4 коментара
Проблем с танкерите няма, има проблем с празни подвижни хранилища!
А продължават да ни продават най-скъпите горива, разглеждани без алцизи и ДДС.
https://www.energy.eu/fuelprices/
До коментар [#2] от "acarid":
Да, без данъци и акцизи цената в БГ е една от най-високите - макар че далеч не най-високата. Например в Малта литър дизел е 71 цента срещу 45 в при нас - това е разлика от над 55%!
Но въпреки това крайната цена за потребителя в България е една от най-ниските в целия ЕС. Има само още 2-3 държави, където бензинът е под 1 евро на литър.
Във всеки случай всичките викове "цената на петрола падна на 1/3 от нивата преди 1 г., защо на бензиностанцията разликата е 20 ст." са меко казано популистки...
(П.П. Всичко това не значи, че защитавам Златевия или отричам съществуването на петролна мафия и картел в България! Но просто фактите са, че въпреки всичко това имаме едни от най-евтините горива в ЕС).
Целият Ви коментар защитава точно картела организиран от златев и господарите му! Нелепо е да сравнява цената в континентална България и средиземноморското островче Малта. Да бяхте погледнали Австрия например или Белгия. Да факт е че в БГ купуваме горива на поносими крайни цени, но това не е благодарение на Родните олигарси, а въпреки тях!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.