Съдът отмени глобата на "Хиполенд", наложена от КЗК след протестите миналото лято

Санкцията беше почти 125 хил. лв. за заблуждаваща реклама, сега отмененото решение подлежи на обжалване

Собственикът и служители на "Хиполенд" бяха активни участници в антиправителствените протести през миналата година. Последваха проверки от всички институции, а КЗК намери повод и за глоба
Собственикът и служители на "Хиполенд" бяха активни участници в антиправителствените протести през миналата година. Последваха проверки от всички институции, а КЗК намери повод и за глоба
Собственикът и служители на "Хиполенд" бяха активни участници в антиправителствените протести през миналата година. Последваха проверки от всички институции, а КЗК намери повод и за глоба    ©  Юлия Лазарова
Собственикът и служители на "Хиполенд" бяха активни участници в антиправителствените протести през миналата година. Последваха проверки от всички институции, а КЗК намери повод и за глоба    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Веригата за детски играчки "Хиполенд" не е нарушила закона и не е въвела в заблуждение потребителите. Комисията за защита на конкуренцията е тълкувала превратно фактите, когато е наложила 124 590 лева имуществена санкция на компанията. Това постанови Административен съд - София, като решението може да бъде обжалвано пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Предистория

Решението на антимонополната комисия за нарушение от страна на "Хиполенд" е от 12 ноември 2020 г. То идва след проверката по сигнал на потребител, а поводът е рекламна кампания на фирмата от април 2020 г. под мотото "-40% избрани модели Lego". В сигнала си до КЗК клиентът твърди, че на интернет страницата на дружеството не е означено, че промоцията е за продукти, които са в ограничени количества на склад. В сигнала до КЗК се посочва също, че "това е системна търговска практика на "Хиполенд" за привличане на клиенти със заблуждаваща реклама при чести промоции на силно занижени цени".

След направено проучване комисията стига до извода, че рекламната кампания заблуждава потребителите, тъй като в голяма част от каналите за комуникация липсва указание, че всъщност става дума за ограничени количества на промотираните артикули. КЗК е приела също, че използваното от веригата рекламно послание оставя впечатление сред потребителя, че ако не успее да осъществи покупка в онлайн магазина, би могъл да закупи желаната промоционална стока във всеки магазин на "Хиполенд" през целия период на провеждане на кампанията.

"Хиполенд" попадна под ударите на КЗК през ноември 2020 г., след като по време на летните протести срещу правителството собственикът на веригата Мариан Колев и служителите във фирмата застанаха открито на страната на протестиращите. Освен това Колев реагира остро и публично срещу полицейско насилие в началото на септември, когато двамата със сина му бяха напръскани със спрей по време на антиправителствените протести, вследствие на което възникнал риск за зрението им. Ден и половина по-късно НАП, митниците, МВР, Държавната агенция по метрология нахлуха за проверки в компанията. По-късно МВР съобщи, че тогавашният министър Светослав Терзийски лично се обадил на управителя да обясни, че акцията се прекратява. А през ноември КЗК излезе със заключение за нарушение по повод рекламната кампания и наложи 124 590 лева глоба на веригата.

Съдът: Няма заблуждаваща реклама

Съдебният състав не споделя извода на КЗК за нарушение и смята, че посланието на "Хиполенд" за конкретната рекламна кампания не е заблуждаващо, не е подвеждащо и не може да повлияе на икономическо поведение на субектите и да нанесе вреди на конкурент.

Според съда посланието не е подвеждащо, защото компанията коректно предоставя актуална информация на потребителя чрез специални надписи дали стоката е налична. Освен това е налице ясен надпис, че "Хиполенд" не гарантира изрично наличността на стоката към момента на приключване на поръчката". Има и поето задължение от страна на търговеца при изчерпване на количествата да осъществи контакт с потенциалния потребител, за да му бъде предоставена допълнителна информация.

Според съда "нелогично звучи съждението на Комисията за създаване на впечатление у потребителя за неограниченост на предлаганите стоки в рамките на промоцията. В тази връзка в икономическата теория съществува един основен принцип - "ограниченост на ресурсите", който се проявява в липсата на баланс между потребностите на хората и средствата за тяхното удовлетворяване. Тоест каквато и продуктова наличност да е притежавал към момента на стартиране на промоцията търговецът, вероятността от нейното изчерпване предвид стимулираното търсене хипотетично би могла да бъде изчерпана". Още повече че е установено, че в кампанията участват 2550 броя от 99 артикула, а в последния ден е имало останали 1558 броя от 93 артикула. С други думи, не може да са приеме, че не е било осигурено достатъчно количество от рекламираните стоки в рамките на цялата кампания, постановява съдът.

Съдът отсъжда също КЗК да заплати на "Хиполенд" разноски в размер на 2050 лева плюс 2000 лева за възнаграждение на адвокат, като оставя без уважение претенцията за заплащане на 9840 лева адвокатско възнаграждение като неоснователна.