Плати си тока, натисни бутона

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Да предположим, че търсите най-новата книга на Майкъл Мур. Да предположим, че искате да си свалите напълно легално последния албум на U2 през онлайн магазина iTunes.com. Да предположим, че искате да си платите сметката за ток. Можете да имате всичко това, ако използвате някой от съществуващите варианти за електронно разплащане по света. В България засега ще можете да си платите само тока.

Развитието на електронните плащания е в пряка зависимост от развитието на системата за безкасови разплащания в една държава. В България трябваха близо десет години, за да започне да функционира нормално работеща картова система. От пет години се развиват системи за електронни разплащания и банкиране на дребно. По света можем да плащаме онлайн както за да пазаруваме различни стоки, така и за да погасяваме месечните си сметки за комунални услуги. И докато в областта на онлайн търговията в България все още властва правилото на кешовото разплащане при получаване на стоката, по отношение на онлайн транзакциите за битови услуги се наблюдава сериозен ръст и развитие.

Карти и е-транзакции

Според статистиката на картовия оператор БОРИКА в България има издадени близо 3.3 милиона банкови карти. Едва 60 хиляди от тях обаче са кредитни. Съответно нисък е и броят българи, които ги използват за разплащания - едва 0.4% от населението. Друга важна подробност по отношение на картите е демографският профил на техните ползватели. Подобно на мобилните оператори общият брой издадени карти не отговаря съвсем точно на общия брой активни потребители. Така според публикувания през миналата седмица доклад „Е-България“ на фондация „Приложни изследвания и комуникации“ едва 16% от населението над 16 години реално работи с платежното средство банкова карта. Основната услуга, за която се прилага, продължава да бъде преди всичко теглене кеш. Електронните услуги обаче отбелязват ръст от 150% през 2003 г. спрямо предходния период. В България съществува една система за онлайн транзакции и това е системата ePay. Тя е разработена от фирма „Датамакс“ и съществува от 1999 г. Средната стойност на една транзакция е сравнително ниска (37 лв., виж графиката). За сравнение - в САЩ средната сума възлиза на 70 долара, според проучване на emarketer.com. Въпреки това обаче цифрите свидетелстват за нарастващото доверие на потребителите към този вид услуги. Общият обем на плащанията през интернет за миналата година възлиза на малко над 3.3 милиона лева, което над два пъти повече в сравнение с 2002 г. За използването на ePay е дос­татъчно притежанието на дебитна карта. Тя трябва да бъде регистрирана, което става през сайта <www.epay.bg> или на банкомат. Регистрацията е безплатна. След като пот­ребителят е включен в системата, той трябва да регистрира услугите, които желае да бъдат достъпни през неговия онлайн акаунт. През интернет може да се платят сметките за ток в 11 града, телефон към БТК, „Мобилтел“, „Глобул“ и „Мобиком“, парно (София и Пловдив), кабелна телевизия („Евроком кабел“) и вода в София, Бургас и Велико Търново. Така на практика всеки притежател на дебитна или кредитна карта може да заплати всичките си режийни разходи през интернет. През ePay можете да платите и данъчните си задължения. В момента банките, включени в системата, са 23, т.е. всички, включени в системата БОРИКА.

Наред с ePay „Датамакс“ поддържат и системите за плащания през банкомат. Обемът на плащанията пез ATM устройство е сравним с този на интернет транзакциите. Е-плащанията все още формират твърде малка част от общия брой (при теглене кеш от банкомат сумата на транзакциите възлиза на близо 3.2 милиарда лева, т.е. 100 пъти повече). Въпреки това обаче този вид услуги растат с високи темпове най-вече заради въвеждането на пълен пакет комунални услуги, достъпни за обслужване по този начин. Преди беше валиден аргументът - щом трябва да плащаш за телефон на едното гише, защо да си спестяваш ходенето до другото заради тока? Сега на практика тази зависимост вече не е вярна в повечето случаи в големите градове.

Защото е по-лесно

Електронните разплащания имат няколко удобства. На първо място е информацията - в базите данни на системата се съхраняват документи за всяко плащане на клиента. По този начин винаги човек може да провери дали сметката му за ток е нараснала в някакъв период например. На второ място се нарежда леснотата - плащанията могат да бъдат наредени по всяко време на денонощието и спестяват ходенето и реденето на опашки. Отчисленията стават в реално време. Системата еPay включва и нотификация през SMS, която подсеща за предстоящ краен срок и последващо плащане. Освен това тя е и сигурна, защото плащанията през нея са защитени с електронен сертификат (нещо като виртуален паспорт, с който можете да криптирате данните си и да ограничавате достъпа на трети лица до тях).

Поради факта, че е единствена в България, съществуват различни опити за използването на системата еPay в българските онлайн магазини. Факт е обаче, че предпочитаният начин за разплащане в българския вариант е кешовият, при който куриер доставя стоката до вратата и получава съответната сума. Причините досега да не работи пълноценно модел за онлайн разплащания при е-търговията са много, като една от тях е, че съществуват някои съмнения доколко на светло се извършват сделките при този вид продажби и че при евентуално използване на безкешов модел на плащане ще е необходимо да се заплати и ДДС.

Плати ми чрез SMS

Особено внимание заслужават и плащанията през мобилен телефон за допълнителни услуги. Така например като сериозен бизнес се оформят компаниите, предлагащи достъп до лога, мелодии и игри, като заплащането на тази мобилна услуга става чрез кратко текстово съобщение. Потенциалът на тази услуга може да бъде преценен, като се вземат предвид усилията и на двата български GSM оператора да поддържат собствени сайтове с подобно съдържание. Освен в сферата на забавлението SMS се използва като платежно средство и при различни уебуслуги. През юни безплатната пощенска кутия АБВ.бг проведе промоционална кампания, в която потребителите можеха да получат 25 мегабайта дисково пространство срещу изпращането на едно съобщение на цена от 1 лев (без ДДС), като според различните оценки в акцията са се включили между 60 хиляди и 100 хиляди души. Другата голяма българска поща, Mail.bg, също предлага различни допълнителни бонуси за потребителите срещу изпращането на SMS на цена от 2 лв. (без ДДС).

Електронните разплащания в България набират все по-голяма популярност, въпреки че все още се намират в ранна фаза на развитието си. За да се превърнат в ежедневие, е необходимо не само да се осигурят техническите подробности (които са налице), но и хората да осъзнаят ползата от тях. А за осмисляне на ползите винаги е нужно време.