🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вторият живот на Second Life

Играта се възражда с изцяло нова версия, насочена към виртуалната реалност

В Second Life потребителите могат да ходят на виртуални почивки, на работа или на културни събития.
В Second Life потребителите могат да ходят на виртуални почивки, на работа или на културни събития.
В Second Life потребителите могат да ходят на виртуални почивки, на работа или на културни събития.    ©  Linden Lab
В Second Life потребителите могат да ходят на виртуални почивки, на работа или на културни събития.    ©  Linden Lab
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Създадена през 2003 г., Second Life е онлайн игра, която поставя хората във виртуален свят. В него те могат да правят почти всичко, стига да е в рамките на разумното, с изключението, че могат да летят като Супермен. През тези 11 години в мрежата на Second Life са преминали 3.9 млрд. долара, а самата компанията прибира годишни приходи в размер на около 75 млн. долара, които й стигат, за да е на печалба.

Идеята на Second Life е семпла. Да живееш втори живот във виртуалния свят, и то такъв, какъвто искаш да бъде. Всеки потребител има право да избира своя аватар, да го модифицира до най-малките подробности, да си купува всякакви дрехи (или да ги създава чрез допълнителните приложения). Може да си купува коли, имоти, да продава, да работи, да се забавлява. В играта има и пари, наречени Linden dollars. Те могат да бъдат спечелени по най-различни начини в играта или пък да бъдат получени след обмяна с истински пари.

През тези 11 години играта се използва от мнозина не само за забавление, но и за бизнес, понякога включително и такъв, който прелива в реалния свят. Например извършването на конферентни срещи и разговори във виртуалните офиси на Second Life, в които се реализират истински сделки. Други пък прекарват времето си в разработване на различни предмети и съдържание за играта, като в замяна получават дял от печалбите на Linden Lab, компанията - създател на играта. И въпреки че всичко изглежда добре, компанията не е особено доволна от развитието на Second Life. Затова подготвя изцяло нова версия, която да се възползва максимално от виртуалната реалност, включително и устройства като очилата Oculus Rift.

Видимите недостатъци

"Имаше впечатление, че играта не осигури очакваното. Тя беше малко нечестно прехвалена, преди да тръгне, и след това получи наказанието на прекалените критики и забравата", коментира пред онлайн изданието Engadget Еби Алтбърг, изпълнителен директор на Linden Lab. Според него в играта действително има сфери, които трябва да се подобрят, но първоначално пресата е създала впечатление в потребителите, че тя е перфектна и в нея всичко е възможно. Вследствие на това Second Life постепенно остана извън вниманието, но въпреки това успя да продължи да съществува. "И до днес попадаме на хора, които казват "О, играта още я има?", коментира Алтбърг. Днес това играе в полза на Second Life, защото повече хора решават да проверят как се е развила тя.

Въпреки това компанията не иска да огласява колко са потребителите на играта. В пика е имало над 1 млн. активни играчи месечно. Днес са "малко под това ниво", но са по-посветени на играта. "Можем да кажем, че това е единственият смислен виртуален свят, който е създаден до момента", казва Алтбърг. Той е изпълнителен директор на компанията от няколко месеца, но вече има много големи и амбициозни планове за нейното развитие. След като Facebook придоби компанията Oculus VR, създател на очилата за виртуална реалност Oculus Rift, концепцията за тази технология влезе в домовете на масовия потребител. Вече всеки е чувал за виртуалната реалност и това създава чудесна възможност за Second Life да напомни за себе си.

"Трябва да сме внимателни. Научихме се от миналото, въпреки че сме правили и страхотни неща, изисква се доста учене", казва Алтбърг. Инженерите вече имат бета-версия на Second Life, която поддържа Oculus Rift. Компанията обаче не планира все още да залага всичко на тези устройства. Вместо това иска да промени значително визията на виртуалния свят и начина, по който той се управлява. В момента играта изобилства от сложни менюта и подменюта, а понякога дори най-малката промяна в героя може да го "счупи" и той да заприлича на нещо неописуемо. "Точно в момента не бих пратил огромна маса от хора да използват Second Life", признава и самият Алтбърг. Според него е важно тези проблеми да бъдат решени, преди да се даде свобода на амбициите за бляскаво бъдеще.

Платформата от следващо поколение

"Ще отделим тонове енергия през следващите години по работата по платформата от следващо поколение. Това е голям проект, който започнахме, когато дойдох в компанията", казва Алтбърг. Неговата идея може би звучи познато от концепцията на Марк Зукърбърг: Second Life да бъде на всяко устройство на потребителите и да размива границите между реалния и виртуалния свят. Да бъде основа на други игри и услуги, да играе роля в комуникацията между хората, за бизнеса и забавленията им. Чрез Second Life човек да може да гледа телевизия, да играе на най-новите компютърни игри (които да са направени чрез същия софтуер например), да чати с приятели и да "ходи" на срещи с бизнес партньори.

"Когато съм на оживена улица, очаквам там да има много хора. Когато ги погледна, очаквам и те да ме погледнат", казва пред онлайн изданието Re/Code Филип Роуздейл, съосновател на Linden Lab. Той иска тези малки детайли да са налични във виртуалния свят на Second Life. Затова компанията му работи по платформата High Fidelity, която да реализира тези малки подробности, които да имат истинско влияние върху сетивата на потребителите.

Всичко това напомня на филми като "Двойници", където един ден хората ще са своеобразни зомбита, които не напускат домовете си и разчитат на роботи, които управляват от фотьойлите си. В случая на Second Life дори няма да има роботи, защото всичко ще е виртуално. Но ако погледнем по-реално, Second Life най-вероятно няма да замени интернет или да се превърне в своеобразна комбинация от SkyNet и "Биг брадър", от който да зависи цялото човечество.

Но определено ще се опита да се превърне в предпочитано място за виртуални забавления и бизнес. Най-малкото има един добър пример: още през 2006 г. Ейлийн Грейф си заработи първия съвсем истински милион, след като обмени спечелените чрез търговия на виртуални имоти Linden Dollars за реални долари. Сега тя има истинска компания, която разработва 3D среди за различни компании, институции и училища, които да се използват за виртуални срещи.

Научното предимство

Колкото и да е реалистичен един виртуален свят, той никога няма да може да предаде същите реакции както реалния. Или може би не. Учени от бразилски университет обявиха, че Second Life е единственият виртуален свят, който разполага с почти пълния комплект скриптове, които да симулират физическите закони.

Това означава, че в Second Life биха могли да се извършват физически симулации и експерименти, чиито резултати да могат да се използват в реални проекти. Разбира се, ще е необходимо допълнително развитие на тези скриптове, но това не е твърде сложно или невъзможно. Ако те бъдат успешни, по този начин много по-евтино и бързо могат да се извършват някои експерименти, казва Ренато дос Сантос от Lutheran University.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • + 5

    Хубава игра и замисъл, но заспа някъде към 2009 г.. на едно ниво и не мръдна повече..

    Интересно ще ее да видим новата версия..

    Нередност?
  • 2
    voxy avatar :-|
    voxy
    • + 4

    "След като Facebook придоби компанията Oculus VR, създател на очилата за виртуална реалност Oculus Rift, концепцията за тази технология влезе в домовете на масовия потребител."

    много са далече от масовия потребител дори концептуално, само геймърите са тези, на които им текат лиги засега, а за някаква масовост и отново пак при геймърите може да говорим след 3-4 години, странно защо изобщо се споменава фейсбук и ква концепция изобщо е влязла в нечий дом, да не са показали вече бета на 3D видео чат с тях?

    Нередност?
  • 3
    xyha avatar :-P
    xyha
    • - 3
    • + 5

    Гледам ги съвременните тинейджъри , май и децата ще ги правят виртуално :-)

    Нередност?
  • 4
    kas. avatar :-|
    kas.
    • + 2

    Интересно как от една игра някой участник е успял да започне бизнес и да спечели милион(Ейлийн Грейф)

    Нередност?
Нов коментар