Събуждащият плесник на Microsoft

Компанията провокира производителите да се отърсят от летаргията си с първия си лаптоп

Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>
Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>
Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>    ©  SHANNON STAPLETON
Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>    ©  SHANNON STAPLETON
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Откакто Сатя Надела оглави Microsoft, компанията започна и направи някои нетипични и дори считани за невъзможни преди време неща. Например да предлага приложенията и услугите си на възможно най-много платформи. Преди седмица представи и първия си разработен от нея лаптоп, който веднага прикова вниманието на експертите.

Surface Book всъщност е лаптоп хибрид, защото дисплеят му може да се откача и да се използва самостоятелно като таблет. Освен това може да се прикача обратно към клавиатурата, но наопаки. По този начин може отново да се използва като таблет, този път малко по-дебел и тежък, но пък заедно с самостоятелния графичен чип на Nvidia, който дава максимална производителност. Идеята на Microsoft е съвсем проста и добре осъществена - Surface Book действително дава най-доброто от света на таблетите и от света на лаптопите. Нещо, което всъщност всички очакваха да се случи още преди три години с появата на Windows 8. Тогава обаче Microsoft разчиташе на останалите компютърни производители. Сега просто взе нещата в свои ръце.

Този лош пазар на компютри

Всеки, който следи отблизо пазара на компютри, е наясно с неговото мото в момента - "Дръжте ме, че падам". Всяко тримесечие отбелязва все нови и нови спадове на доставки и продажби, а каквото и да правят, производителите сякаш не успяват да привлекат вниманието на масовия потребител. Когато през 2012 г. се появи Windows 8, имаше много обещания за евтини таблети с пълнофункционален Windows, хибридни лаптопи и какво ли още не. И да, такива устройства наистина се появиха, но далеч не грабнаха потребителите. Microsoft се опита да даде на останалите компании стимул, като представи своя таблет Surface. Тогава компанията уверяваше, че Surface е просто насока за производителите и няма намерение да се конкурира с тях. Тя дори продава таблета само на избрани пазари с идеята да не пречи на партньорите си.

Случи се обаче нещо интересно и неочаквано. Surface наистина се хареса от потребителите. От нулата в рамките на три години се превърна в бизнес за 3.5 млрд. долара годишно, показват данни на Microsoft отпреди седмица. Въпреки очевидно нарастващия интерес към устройството останалите производители продължиха да не следват примера и да предлагат свои интерпретации на таблети и хибридни лаптопи. Немалка част от тях не са лоши устройства, но нещо сякаш им липсваше. Докато Surface остана. Таблетът е вече в своето четвърто поколение, което съвсем спокойно може да замени лаптопа за масовия потребител и дори за някои професионални дейности, включително дизайн. Едва тази година започнаха да се появяват таблети с подобни функции и характеристики.

Успехът на таблета даде още по-голяма увереност и на Microsoft. Компанията обяви, че иска да преоткрие и лаптопа. За разлика от първото представяне на Surface през 2012 г., когато Microsoft прекара повече време да убеждава всички, че не иска да е конкурент на партньорите си, а да ги стимулира и да им покаже какво могат да направят с новия Windows, този път компанията имаше съвсем друго поведение. Софтуерният гигант спомена партньорите си и колко разчита на тяхното активно участие в създаването на интересни продукти за Windows 10... с едно изречение. През останалото време компанията ясно показа, че този път залага с пълни сили на пазара с новите си продукти. Тя е новият директен, и то сериозен, конкурент на Apple при таблетите и лаптопите. За смартфоните все още има време. И то не защото са лоши, а просто защото iPhone е много по-популярен. Накратко, с таблета Surface Microsoft показа, че пазарът може да бъде спечелен, а сега ще се опита да покаже същото и с хибрида Surface Book.

Деликатна позиция

След като преди три години пробва само с лека подкана, сега Microsoft, изглежда, се опитва да стресне производителите към действие чрез отрезвителния плесник на новите си устройства и заявените амбиции, че иска с тях да оглави премиум сегмента. Microsoft активно участваше в представянията на новите джаджи на Dell, HP, Asus и други от своите партньори. И въпреки че привидно всичко е наред, под повърхността тлее недоволство. "Мисля, че ще трябва да проведем доста сериозен разговор", коментира пред онлайн изданието Re/Code председателят на борда на директорите на Asus Джони Ших по повод новите устройства на Microsoft.

Тери Майърсън, ръководител на звеното, развиващо Windows в Microsoft, заяви пред същото издание, че устройствата Surface могат само да бъдат полезни на Windows и на останалата екосистема от устройства. Според него целта на платформата е "да заведе Windows там, където иначе не би отишъл", и след това да бъде последван и от останалите. Освен това, "ако Surface вземе продажби от MacBook Pro на Apple, това ще е добре за цялата екосистема на Windows", допълва той. По-агресивната позиция на Microsoft е интересен ход от страна на компанията. Чрез него тя ще може да опипа почвата и да провери дали ще има интерес от страна на потребителите към нейните устройства и да се превърне в по-самостоятелен производител. От друга страна, може действително да провокира повече усилия от страна на компютърните гиганти да привлекат вниманието на хората с нещо повече от поредния нов модел лаптоп, който не е нито на по-ниска цена, нито пък предлага нещо кой знае колко интересно, което да наложи смяната на стария модел.

Всъщност пред Microsoft няма много други варианти. Пазарът на компютри се свива. Компанията е наясно, че няма как да продължава да се развива, ако разчита само на Windows, който практически не присъства на мобилния пазар. Затова групата смени стратегията си - операционната система стана (почти) безплатна, повечето услуги се предлагат и за конкурентни платформи, а софтуерният гигант започна да обръща все по-голямо внимание и на хардуера. Партньорите й всъщност не могат да си позволят да изоставят Windows, защото тогава остават без реална алтернатива, а Microsoft показа, че може да прави добри устройства и лесно ще се справи с първоначалния шок. За останалите производители не остава друг вариант, освен да приемат предизвикателството на Microsoft и да се опитат да развият фантазията си, да рискуват и да създадат атрактивни джаджи.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hm avatar :-|
    хм
    • - 36
    • + 36

    пазарът не се е свил, а се е наситил - всеки има в дома си поне един компютър.

    освен това вече е много по-удобно да си поръчаш части и да си го сглобиш сам, отколкото да купуваш готова машина, натъпкана с ненужен софтуер.

    Нередност?
  • 2
    m17 avatar :-P
    m17
    • - 10
    • + 65

    До коментар [#1] от "хм":

    Да бе, кой си купува части и си сглобява вече. Единици ентусиасти са останали и някои друг платежоспособен маниак-геймър. Всички други си взимаме лаптоп за работа и таблет за забаления.

    Нередност?
  • 3
    hm avatar :-P
    хм
    • - 11
    • + 26

    До коментар [#2] от "m17":

    има игри, дето се "усмихват" като чуят таблет :)

    Нередност?
  • 4
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук
    • - 4
    • + 51

    Surface Book е брутално добър компютър, но е брутално скъп. Само MacBook Pro и ThinkPad X1 Carbon са му конкуренти, но и те са брутално скъпи. От техния дългогодишен опит знаем, че и Microsoft не може да се надява на големи продажби и пазарен дял, просто защото това е брутално скъпият клас. Затова ще се наложи на MS да предложат нещо такова, ама в по-нисък клас, за да има няква масовост на цялото занимание.

    Нередност?
  • 5
    lnd29476812 avatar :-P
    lnd29476812
    • - 2
    • + 20

    До коментар [#4] от "Дундурук":

    Абсолютно си прав, а Microsoft ги знаят тези работи и работят в правилната посока...надявам се!

    Нередност?
  • 6
    aoz41309847 avatar :-|
    aoz41309847
    • - 11
    • + 16

    Майкрософт не само направиха хубав лаптоп и таблет, но и се справиха с презентацията и рекламата. Сравнение с презентациите на Епъл и Гугъл, майкрософтските (както за Windows 10, така и сега за устройствата) бяха много по-приятни за гледане. И Майкрософт успяха да СКРИЯТ 2 чисто нови продукта - преди бяха Hololens, сега Surface Book.

    Иначе, Майкрософт винаги са правили полезните за тях ходове - малко хора си спомнят, но имаше Internet Explorer за Unix! Както и за Mac :) Тоест, щом им върши работа, хич не се свенят да си пуснат продуктите и услугите във чужда екосистема.

    Нередност?
  • 7
    sql_dude avatar :-|
    PMK
    • - 40
    • + 14

    Миналия месец в един мол в САЩ ми направи впечатление, че Майкрософт и Епъл имат магазини на 50 метра един от друг. Разликата беше, че в магазина на Майкрософт имаше 5 - макс 7 клиента, а в магазина на Епъл имаше поне 70.

    Докато Майкрософт не подобрят скапания интерфейс на Уиндоус, няма да мръднат много напред. Просто тези квадратчета в ярки цветова са ужасно грозни.

    Нередност?
  • 8
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа
    • - 6
    • + 14

    ^^ Така е говорил и селянина, като видял автомобил без коне отпред

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    quaristice avatar :-|
    xflood
    • - 3
    • + 16

    Фен съм на Епъл (ползвам техни продукти от доста време), но мога да кажа, че Майкрософт този път наистина обраха точките с хибридния си лаптоп. Епъл малко се позабравиха и иновативния им дух малко се поизгуби...

    Нередност?
  • 10
    quaristice avatar :-P
    xflood
    • - 9
    • + 7

    До коментар [#6] от "aoz41309847":

    Не съм чул някой да ползва Интернет Експлорър на Мак.. :)
    Има ли такива мазохисти??

    Нередност?
Нов коментар