Технологиите имат водеща роля за постигането на устойчив бизнес

Петър Торнев - директор на Технологичния център на "Accenture България"

Петър Торнев - директор на Технологичния център на "Accenture България"
Петър Торнев - директор на Технологичния център на "Accenture България"
Петър Торнев - директор на Технологичния център на "Accenture България"
Петър Торнев - директор на Технологичния център на "Accenture България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Петър Торнев е директор на Технологичния център на "Accenture България". Като част от глобалното семейство на компанията той и екипите му се занимават с предоставянето на широк спектър от услуги в областта на цифровите технологии, облачните пространства и сигурността.

Петър Торнев ще участва като лектор в конференцията Future of Work Summit: Creating change, организирана от "Капитал", която ще се проведе на 27 октомври. В панела How to lead in an era of constant change ще се говори колко е важно днешните лидери да предефинират политиките си за работа и да засилят връзката със своите служители, какво мотивира талантите в технологичните компании, както и какви са ключовите фактори за задържането на кадри, особено по време на криза.

Какво показват наблюденията ви - кризите накараха ли компаниите ускорено да внедрят технологични решения?

- Ако говорим за пандемията - да, определено. Компаниите започнаха много по-бързо да внедряват различни технологични решения, защото кризата забърза дигиталните трансформации и наложи много високо темпо за всички - бизнеси и компании, лидери, потребители. Фокусът се премести върху удобството и комфорта на хората, които имаха нужда да правят всичко от вкъщи, през телефона, таблета. Това показа на компаниите, че могат да бъдат дигитални и да използват иновативни решение - AI, автоматизация, облачни услуги и т.н. Всичко това е чудесно, но трябва да се има предвид, че тази дигитална трансформация има нужда от цялостна стратегия, правилен партньор и план. В противен случай тя по-скоро би се забавила или не би се случила по възможно най-добрия начин.

Кои са новите сектори, в които българското поделение на компанията изпълнява проекти?

- Accenture на глобално ниво развива дейността си в над 40 различни сектора, така че постоянно има нещо ново като посока в работата ни. Все повече работим с данни (Data), Salesforce, SAP Hybris, реактивни технологии (React, Angular, Vue,) засилваме фокуса и в облачните технологии (Azure, AWS, JCP). Може би най-актуалният сектор, в който се развиваме, е устойчивото развитие (Sustainability). Разработваме проекти, свързани с кръговата икономика - нещо, в което силно вярваме като компания. Търсим решения за проблеми в сферата на опаковането, рециклирането и т.н. През 2021 г. започнахме работа по проект с един от нашите глобални партньори за Responsible Design and Production (RDP) продукт, който цели премахването на отпадъци и намаляване на замърсяването, циркулирането на продукти и материали и регенериране на природата. Решението се изгражда за нуждите на най-големите компании в индустрията за пакетирани стоки и помага на производителите да управляват своите задължения спрямо съществуващите регулации, контрол, разход и отчет на използваните материали за опаковане.

В каква посока се променя лидерството в една по-несигурна за бизнеса глобална среда?

- Посоката, в която всички трябва да вървим, е постигането на устойчивост, но в много повече аспекти от това, за което сме свикнали да говорим. Разбира се, опазването на околната среда, използването на технологии, предлагането на качествени услуги, както и прилагането на устойчиви практики по отношение веригите на доставка са само част от това, което можем да постигаме. Компаниите трябва да се стремят да бъдат устойчиви и да работят активно и по отношение на хората. Грижата за тях, инвестициите, които се правят в обучението и развитието им, политиките за I&D - това са важни теми, по които всяка компания трябва да работи, за да бъде устойчива. Фокусът върху това помага да привличаме, развиваме и задържаме най-добрите хора. В тази категория попада и постоянният ангажимент към бизнес етиката и правата на човека. За нас като компания това е основата, върху която градим доверие.

Кои са основните предизвикателства пред управлението на компаниите?

- Вследствие на това, че все повече бизнеси стават дигитални, а други бързат да станат, нуждата да мислим и да работим за постигането на устойчивост става все по-голяма. Едно от предизвикателствата в управлението на компаниите е стратегиите за тази дигитална трансформация да бъдат обвързани с тези за устойчивост.

Също както дигиталната трансформация изисква от всяка компания да се превърне в технологична такава, всеки бизнес трябва да се стреми да бъде устойчив, като технологиите отново имат водеща роля за постигането на това. Софтуерът е в основата на всички тези технологии и докато той управлява интелигентните решения, компаниите трябва да адаптират начина, по който го проектират, разработват, внедряват и използват, така че въглеродният им отпечатък да бъде сведен до минимум.

За да бъде това неразделна част от техните планове за устойчивост, има три възможности.

  • Едната е чрез самите технологии, които да стимулират различни инициативи за устойчивост и трансформиране на бизнес модела. Такъв пример е използването на deep learning алгоритми, които изчисляват трафика от хора в метрото и на база това регулират отоплението или оптимизират разписанието на влакчетата.
  • Втората възможност е чрез постигане на устойчивост в самите технологии - създаването и използванeто на т.нар. green software е голямо предизвикателство, защото е свързано с измерване и проследяване на неговото въздействие върху ESG и гарантиране, че технологиите са проектирани, разработени и внедрени по устойчив начин.
  • Третата е постигането на цялостна устойчивост, което означава създаване на екосистема от партньори - технологични компании, стартъпи, организации с нестопанска цел и правителствени такива, която да използва технологиите по нов начин за решаването на сложни проблеми за обществото и постигане на устойчиви резултати.

Какви допълнителни умения търсите във вашите служители и нови кадри на фона на промяната на работната среда в резултат на пандемията?

- Преди всичко наблягаме на мотивацията за развитие и учене на хората, отношението към работата, както и желанието им да се впускат в предизвикателни проекти. Базовите познания са необходими, разбира се, но с времето хората могат да придобиват всякакви технически умения. Затова и непрекъснато инвестираме в това и осигуряваме различни обучения в актуални и ключови области.

В момента все по-важни са уменията за работа в cloud - постигане на повече гъвкавост и адаптивност, облекчаване на нарастващите нужди от ресурси, по-добро управление на повишаващите се очаквания сред клиентите и по-добро управление на потреблението, опростяване на ИТ, скалируемост на облака, преминаване към everything as-a-service и др.

Уменията за създаване на green software също са ключови. В технологичния център на "Accenture България" всички служители на релевантни роли преминават през такива обучения, за да могат да използват енергийно ефективни и екологични практики в разработването му. Това включва избор на платформи, езици за програмиране, проектиране на софтуерна архитектура и DevOps, с които да се пести енергия, както и да се намали софтуерът с висок въглероден отпечатък. Предлагаме и обучения, свързани с теми като климат, кръгова икономика, устойчиви облачни услуги, ИТ и софтуер. Освен създаването на технологични решения за нас е важно нашите специалисти да имат този цялостен поглед и да създаваме по-отговорни бизнес модели.