🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Digitalk+AI 2024 / Даниел Канчев: AI е инструмент, който ни помага да работим по-интелигентно, а не ни заменя

Даниел Канчев - директор "Продукти и технологии" в SiteGround
Даниел Канчев - директор "Продукти и технологии" в SiteGround
Даниел Канчев - директор "Продукти и технологии" в SiteGround
Даниел Канчев - директор "Продукти и технологии" в SiteGround
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Даниел Канчев е директор "Продукти и технологии" в SiteGround. Той ще бъде лектор на конференцията Digitalk+AI 2024. Повече за събитието и регистрацията може да видите тук

Как SiteGround използва изкуствен интелект?

SiteGround има AI екип от близо 10 години. Още преди бума на генеративните AI инструменти използваме такива решения в своята работа. През 2017 решихме един от големите проблеми в хостинг индустрията - спирането на нежелан трафик от лоши ботове към сайтовете на клиентите ни. Последните три години инвестирахме в създаването на собствена вътрешната AI платформа, която се използва както за нашите нужди, така и за интегрирането на AI инструменти в цялото ни продуктово портфолио.

Самата платформа дава достъп до множество AI модели, които се използват от клиентите ни в нашите продукти и от самите колеги вътрешно в компанията. Това ни позволява да развиваме AI функционалности със страхотна скорост и да ги доставяме на клиентите като част от нови или вече съществуващи продукти. Ето и три специфични примера:

  • Преди около година пуснахме на пазара Email Marketing продукт, в който клиентите ни могат да пишат имейлите си с помощта на AI. Също така предоставяме и достъп до галерия с картинки, които са генерирани с AI.
  • Вътрешно в компанията имаме интерфейс, подобен на ChatGPT, в който всеки колега си има профил и набор от различни предефинирани prompts. Всеки месец колеги от различни екипи водят разговори с бота по различни теми - генериране на маркетинг съдържание; анализ на данни; писане и рефакторинг на код; отстраняване на технически затруднения и други. Месечно имаме хиляди разговори с бота и така сме много по-продуктивни.
  • Клиентите на SiteGround имат опцията да си комуникират с AI бот, който може да отговаря на запитванията им, имайки предвид спецификите на профилите на клиентите, техните активни услуги и текущо техническо състояние на платформата на SiteGround.

Въпреки това човекът остава в центъра на тази трансформация. AI е инструмент, който ни помага да работим по-интелигентно, а не ни заменя. AI е също така вече основна характеристика на всеки наш продукт - така даваме на клиентите си повече време да се фокусират върху бизнеса си и да го развиват възможно най-бързо и лесно онлайн.

В SiteGround силно вярваме, че всяка компания трябва да инвестира в AI в две направления - за вътрешно ползване и за подобрение на продуктите и услугите, които се предлагат на клиентите на компанията. Радваме се, че сме пионери в тази сфера и със сигурност ще искаме да споделяме все повече и повече от опита си с други компании.

До какви промени доведе вътрешно в SiteGround?

AI трансформира работата ни по много начини. Автоматизира задачи, подобрява креативността, улеснява сътрудничеството между екипите и отваря нови възможности за добавена стойност в продуктите и услугите ни. Но ако трябва да се фокусираме върху специфични промени, които ще имат огромен отпечатък върху бъдещето на компанията, определено следните две са game changers:

  • Първата голяма промяна е свързана с това, че за период от една година трябваше да проведем редица вътрешни обучения на много различни екипи от компанията - маркетинг, правен, финансов, техническа поддръжка, дизайн и т.н. Това беше важен и нелек процес, през който преминахме и успяхме да променим мисленето на хората. Всички видяха ползите от AI инструментите и интегрирането им в работата. Разбраха и осмислиха ползите от AI и сега търсят нови и нови начини да работят по-умно с помощ от негова страна. Това е огромна възможност за нашето бъдеще, защото колкото повече хора прегърнат това мислете в компанията, толкова по-големи шансове имаме да оптимизираме времето си; да създаваме нови AI продукти и дори стартъпи, които да произлизат от идеи на колеги; да променяме индустрията, в която оперираме.
  • Втората голяма промяна, която е неделима от първата, е свързана с това, че хората в компанията вече имат нови умения и знания, които ги правят удивително ценни кадри. Всеки един човек в SiteGround, който е минал обучение на тема AI, има познания какво е това AI модел, как се обучават моделите, как се използват "големи данни", какви са принципите на machine learning, кои са големите играчи на пазара на AI инструменти, кои са принципите на безопасно и етично ползване на AI, кои са регулациите, които се задават в глобален мащаб, и много други. След 20 години в сърцето на интернет мога да сравня сегашния период с времето, когато ако имаш знания в сферата на web development-a, си едни гърди напред. Сега е същото, но вече човек трябва да се развива в AI.

Каква е крайната ви цел при използването на AI вътре в компанията?

Използването на AI вътрешно в компанията е процес, който няма да спре тази година, следващата или дори след няколко години. Най-голямата ни цел е всички в компанията да използват AI инструменти, да автоматизираме процеси, да интегрираме AI в продуктите и услугите си и да сме на фронтовата линия на развитие на AI технологиите. Затова тази година удвоихме AI екипа си и инвестираме в INSAIT - вярваме, че AI ще промени драстично работата ни и ще я улесни.

Какво все още липсва на изкуствения интелект?

На изкуствения интелект със сигурност липсват много неща, това е отворена система, но пътят напред е свързан с бърз темп на развитие, така че и всеки човек има отговорността да се обучава за работа с AI, ако иска да е конкурентен. Аз лично смятам, че все още сме на върха на хайп вълната по темата и тепърва ще станем свидетели на големи пробиви в интегрирането на AI. Все още са малко примерите на сериозно използване на AI в компаниите. Всички говорят за AI, но много малко компании наистина използват AI технологии. Липсва сериозна методология в ползването и интегрирането на AI, както и липсват качествени обучения. Вярвам обаче, че в процеса на интегриране и това ще стане идните 1-2 години.

Другото нещо, което много сериозно липсва, е рамка около етичното ползване на AI, прозрачността пред клиентите и регулации, които хем да не спъват бизнеса, хем да гарантират безопасно ползване на AI в живота ни. Това обаче ще се промени и както сега имаме ESG compliance, ще имаме и AI compliance, който всички ние трябва да изковем и да участваме в този процес - иначе ще сме разочаровани като хора, които ръководят бизнеси, които зависят от AI.