🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дигитализацията кацна на летище София

Концесионерът на софийската аерогара "СОФ кънект" продължава да въвежда нови технологични решения, с които да улесни пътниците

Отскоро пътниците използват машини за сканиране на бордни карти, с които спестяват време при излитане
Отскоро пътниците използват машини за сканиране на бордни карти, с които спестяват време при излитане
Отскоро пътниците използват машини за сканиране на бордни карти, с които спестяват време при излитане    ©  SOFConnect
Отскоро пътниците използват машини за сканиране на бордни карти, с които спестяват време при излитане    ©  SOFConnect
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В процес на внедряване са системи за паркиране, видеонаблюдение с изкуствен интелект и нов сайт с опции за резервация на паркоместа и маси в заведения.
  • Най-новата видима придобивка са машините за бърза проверка на бордни карти.
  • Планът за дигитална трансформация на аерогарата е с бюджет 10 млн. лв.

Три години след влизането на концесионера "СОФ кънект" на летище София промените по терминалите вече започват да са видими и за пътниците. От 2021 г. в насам в софийската аерогара тече процес по ремонт и обновяване на всички пътнически зони и отварянето на нови обекти. Една по-неочевидна трансформация обаче е ключова за осъвременяването на терминалите, а именно автоматизацията на системи и процеси и внедряването на дигитални решения навсякъде в летището с помощта на изкуствен интелект.

"Стратегията за цифровизация на летището е предназначена да подобри пътническото преживяване на всички етапи - от пристигането на летището с кола или обществен транспорт до излитането", смята изпълнителният директор на "СОФ кънект" Хесус Кабайеро.

По-бързо преминаване

Всички промени по аерогарата имат две основни цели - да подобрят комфорта на пътуващите и да улеснят и скъсят всяка стъпка преди полет. Първото се постига с ремонт на тоалетни, зони за почивка, заведения и търговски зони. Второто - с автоматизация.

Най-новата придобивка на Терминал 2 е система за проверка на бордни карти на шведската Gunnebo Group, която влезе в употреба преди месец. "Използването на смарт гишетата намалява опашките, защото пътниците могат да извършат самостоятелно проверката на своите бордни карти", обясняват от "СОФ кънект". По данни на концесионера едно гише може да обслужи между 10 и 12 пътници в минута.

AI в летищните технологии ще бъде една от темите на конференцията Digitalk, организирана от "Капитал" и LAUNCHub, която ще се проведе на 14 май в Sofia Event Center. Сред лекторите ще бъде изпълнителният директор на "СОФ кънект" Хесус Кабайеро.

Повече информация за събитието и билети за него можете да намерите тук.

Цялата програма може да разгледате тук.

Засега остава обаче проблемът с опашки за регистрация на багаж, където често една авиолиния има по 1 или 2 отворени гишета. "Този проблем ще бъде разрешен с новата система за регистрация на багаж, която ще даде възможност пътниците да чекират автоматично своя багаж и да не се налага да чакат", казва Кабайеро и добавя, че до края на следващата година системата за проверка на сигурността ще бъде разширена, за да позволи по-плавно преминаване без опашки до изходите за извеждане за полет, което не изисква отделянето на течности, електроника и други.

Запази всичко онлайн

Подновен е и сайтът на летището, на който доскоро имаше единствено полетна информация за излитащи и кацащи. Новият сайт предлага опции за резервация на наличните в аерогарата услуги - от ВИП салони, "бърза писта", заведения за хранене, покупки в магазини и дори гарантиране на паркомясто.

"Новата автоматизирана система за достъп на превозни средства със сегментиране на местата за паркиране ще позволи на посетителите да резервират места онлайн в съответствие с дължината на пътуването си, за да се избегнат опашки при пристигане на терминала", обяснява Кабайеро.

AI навсякъде

Въвеждането на изкуствен интелект ще носи ползи както за пътуващите, така и за екипите на "СОФ кънект", твърди Кабайеро, и включва:

  • AI базиран ChatBot на уебстраницата на летище София
  • Скенери с изкуствен интелект за летищна сигурност, разпознаващи различни видове експлозиви и опасни предмети
  • АI системи за управление на пътникопотоци
  • Видеонаблюдение с изкуствен интелект, отбелязващо необходимост от още персонал в дадени зони на аерогарата.


Трансформация на вътрешните процеси

Промяната на софийското летище се случва бавно, защото дигитализацията на почти всички процеси започва от нулата, твърдят от "СОФ кънект". Всички вътрешни процеси в организацията преминават онлайн - от склада и приемането на стоки и доставки, цифров инвентар до подписването на документация чрез DocuSign. "Подобни интеграции спестяват освен време и ресурс", разказва от екипа, като цитират, че в последната година онлайн подписите спестяват над 115 хил. отпечатани страници хартия.

Планът за дигитална трансформация на аерогарата е с бюджет 10 млн. лв. и включва внедряването на система за по-голяма прозрачност, която следи всички заявки за покупки, предоставя цифрово фактуриране, както и портал за обществени поръчки, CosmoOne, където се обработват всички търгове на оператора.

"Внедряването на иновативна информационна система ERP в партньорство с гръцките ИКТ компании OTE Group и cosmoONE позволи дигитализация на търговете, създаване на портал за поръчки, опции за търгове, оценки на доставчици и други", обясняват от "СОФ кънект".

Оптимизирано управление на риска

За да се синхронизират всички процеси в компанията, служителите на "СОФ кънект", които са около 1200, имат достъп до обединена система за управление на риска и идентифициране на проблеми SimpleRisk, където всеки казус се определя по скала на спешност.

А на самите терминали старите системи за сигурност също се нуждаят от обновяване. През септември 2023 г. операторът подписа 10-годишен договор с Leidos, които да инсталират системи за откриване на експлозиви (EDS) и нови рентгенови системи с по-бързо сканиране, които имат капацитета да проверяват до 1800 багажа на час.

"Индустрията става все по-устойчива"







Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект"



Как ще изглежда летището на бъдещето след 20 години?

Авиацията и летищата се развиват към много по-устойчива индустрия и автономни процеси. След 20 години вредните емисии ще бъдат намалени наполовина, а процесите на летищата ще бъдат по-автоматизирани и по-безпроблемни за пътниците. Движението на багажа между самолета и терминала, движението на самолета на земята, свързването и разкачването на ръкавите за пътниците ще бъдат напълно автоматизирани и ще се извършват без човешка намеса. Биометричните данни ще позволят безхартиени процеси на качване на борда, както и проверки за сигурност, което ще направи лесно и бързо преминаването през терминалите. В областта на въздушната мобилност ще бъдат разработени въздушни таксита, позволяващи по-бърз и удобен достъп до летищата. Ще видим и нови видове хибридни самолети, задвижвани от устойчиви горива, които ще променят дизайна на летищата.

Изкуственият интелект се внедрява във всяка индустрия. Кои са възможните му употреби в летищата?

Изкуственият интелект има много приложения на летищата - от автоматизирани контролно-пропускателни пунктове за сигурност, автономни контролни кули до прогнозиране на поведението на пътниците. В момента на летище София развиваме изкуствен интелект в няколко направления. В нашите скенери за проверка сигурност RX внедрихме AI, за да подпомогнем проверяващите да откриват в реално време всякакъв вид заплаха. Проучваме най-добрите системи на пазара за анализ на поведението на пътниците на летището и ще внедрим такава, за да намалим времето за чакане. Новите търговски площи, които отворихме, са с топлинно картографиране, което дава възможност за контрол на опашките и предотвратява натрупването на хора. Внедряваме чатбот, базиран на AI, за взаимодействие в реално време с пътниците, а новата дигитална система за управление на летището ще позволи интегрирането на всички системи. Работим и върху пилотен проект, който да използва дронове за различни задачи на летището като наблюдение и сигурност.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    kvg08393766 avatar :-|
    kvg08393766
    • + 2

    Защо не се проверяват фактите, изложени в дописката, те не отговарят на действителността и даже с рекламна цел е много некоректно да се пишат общи приказки без проверка

    Нередност?
  • 4
    alexpetrov avatar :-|
    Еничар

    Мери, ти била ли си на летището скоро.
    Всъщност Мери, била ли си на което и да е летище скоро?
    Може би Мери, изкуственият интелект не е само по летищата...

    Нередност?
Нов коментар