🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Недостиг на евтина авточаст може да забърза преминаването към електрически коли

Производството на кабелни системи беше силно ударено от войната в Украйна

Преди войната Украйна беше ключов производител на окабеляването за конвенционални коли
Преди войната Украйна беше ключов производител на окабеляването за конвенционални коли
Преди войната Украйна беше ключов производител на окабеляването за конвенционални коли    ©  Reuters
Преди войната Украйна беше ключов производител на окабеляването за конвенционални коли    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Войната в Украйна остави автомобилните производители без окабеляване за автомобилите.
  • Заместването на производителите се оказва по-трудно от очакваното.
  • Липсата на кабелните снопове може да ускори преминаването към електрически автомобили.

Последните две години са изключително трудни за автомобилните производители. Първо през 2020 г. настъпи пандемията от коронавирус, като това доведе до недостиг на различни части, които са от ключова важност за колите. Освен това разпространението на коронавируса и мерките за ограничаването му накараха компаниите да затворят заводите си за дълго, което само увеличи загубите.

След края на пандемията очакванията на експерти бяха, че проблемите пред бранша са останали в миналото, като единствено изключение бяха полупроводниците, които все още не са напълно достатъчни за индустрията. Русия обаче нахлу в Украйна на 24 февруари, което доведе до недостиг на една от най-неочакваните и евтини автомобилни части - кабелният сноп, който отговаря за цялата електроника в автомобила.

Доставките на автомобилната част бяха ударени от войната в Украйна, която е дом на значителна част от световното производство на кабелните системи, пише Reuters. Произведените там части се монтират в стотици хиляди нови превозни средства всяка година и макар цената им да не е висока, а и да не изискват особена технологична подготовка, те са част, без която автомобилът не може да излезе от завода.

Тези нискотехнологични части с ниски маржове са направени от тел, пластмаса и гума, като производството им отнема много евтин ръчен труд. Сноповете за автомобили, задвижвани от изкопаеми горива, обединяват кабели, простиращи се до 5 км в средното превозно средство. Те свързват всичко - от нагреватели на седалки до прозорци. Изработката им е трудоемка и почти всеки модел е уникален, така че преместването на производството е трудно да се направи бързо.

Електрическите модели изискват друг тип окабеляване

Това е и причината все повече експерти в индустрията да са на мнение, че това дава чудесен повод за ускоряване на прехода към електрически автомобили (EV). Те изискват окабеляване, което е изградено от повече части, което ги прави и по-лесни за производството от единия голям сноп, който се използва за конвенционалните автомобили. Освен това те се произвеждат автоматично, което би свалило и значителна част от времето, което е нужно за производство.

"Това е само още една причина индустрията да направи прехода към електрически автомобили по-бърз", казва Сам Фиорани, ръководител на фирмата за прогнозиране на производството AutoForecast Solutions. Главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида заяви пред Reuters, че прекъсванията във веригата на доставки като кризата в Украйна са накарали компанията му да говори с доставчиците за отмяна на модела на евтината работна ръка.

Смяната на модела не е лесна

Въпреки това промяната на модела на производство би отнела време, защото процесът е зависим от няколко различни доставчика. Адриан Холмарк, главен изпълнителен директор на Bentley, заяви пред Reuters, че намирането на алтернативни източници на производство е било сложно поради факта, че самите конвенционални снопове имат 10 различни части от 10 различни доставчика в Украйна.

Той добави, че проблемите с доставките са изострили фокуса и инвестициите на Bentley в разработването на просто окабеляване за електромобили, които ще се управляват от централен компютър. Автомобилният производител планира изцяло електрически автопарк до 2030 г.

"Моделът на Tesla е с напълно различна концепция за окабеляване - не бихме могли да променим това за една нощ", добави Холмарк. "Това е фундаментална промяна в начина, по който проектираме автомобили", добави той. Новото поколение кабелни снопове, използвани от електрическите компании като Tesla, могат да бъдат направени в секции на автоматизирани производствени линии. Освен това те са и по-леки, което е ключов фактор за този тип автомобили, тъй като намаляването на теглото им е от решаващо значение за разширяване на обхвата.

На фона на това не е изненадващо, че все повече експерти се обединяват около тезата, че подобна промяна в производството не е оправдана за конвенционалните автомобили. Причината е, че макар и все още по данни на JATO Dynamics те да представляват над 90% от автомобилния пазар, Китай и Европа се очаква в недалечното бъдеще да наложат забрани върху колите, задвижвани от изкопаеми горива. "Сега не бих вложил нито стотинка в двигателите с вътрешно горене", каза базираният в Мичиган автомобилен консултант Санди Мънро, който изчислява, че електромобилите ще съставляват половината от световните продажби на нови автомобили до 2028 г. "Бъдещето идва ужасно бързо", добави той пред Reuters.

Компаниите отговарят на предизвикателството

Ъолтър Глюк, ръководител на звеното на Leoni, свързано с окабеляване, каза, че доставчикът работи с производителите на автомобили по нови, автоматизирани решения за кабелни снопове в EV. Компанията се фокусира върху зонални или модулни снопове, които ще бъдат разделени на шест до осем части. Това би било достатъчно разделение на кратки части, за да се свали времето за производство, а и сложността. "Това е промяна на парадигмата", каза Глюк. "Ако искате да намалите времето за производство във вашия автомобилен завод, модулният кабелен сноп ви помага", добавя той.

CelLink, базирана в Калифорния стартираща компания, разработи изцяло автоматизиран, плосък и лесен за инсталиране "гъвкав сноп". Дружеството събра 250 млн. долара по-рано тази година от компании, сред които BMW и доставчиците на автомобили Lear Corp и Robert Bosch. Главният изпълнителен директор Кевин Коукли не идентифицира клиентите, с които работи, но каза, че кабелните снопове на CelLink са били инсталирани в близо милион EV.

Коукли каза, че фабриката на компанията за 125 млн. долара в процес на изграждане в Тексас ще има 25 автоматизирани производствени линии, които ще могат да превключват различни дизайни за около 10 минути, тъй като компонентите се произвеждат от цифрови файлове. Компанията работи върху електромобили с редица производители на автомобили и обмисля изграждането на друг завод в Европа, каза той.

Докато времето за смяна на конвенционален кабелен сноп може да бъде до 26 седмици, Коукли обясни, че неговата компания може да изпрати преработени продукти за две седмици. Тази завидна скорост е това, което производителите на стари автомобили търсят, докато преминават на електрически, смята Дан Ратлиф, директор на базираната в Детройт фирма за рисков капитал Fontinalis Partners. Инвестиционната компания е една от тези, които вече са инвестирали в CelLink.

Все още няма коментари
Нов коментар