🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кино: "Диада" на Яна Титова

Реалистична до жестокост драма на порастването в среда без ценности

   ©  Светослав Стоянов
+ + + + от 5

С: Маргарита Стойкова, Петра Църноречка, Жаклин Дочева, Силвия Лулчева, Жана Яковлева, Иван Бърнев, Цветан Алексиев, Анастасия Ингилизова

Времетраене: 90 мин.

Още от същото: "Доза щастие".

Без пощада и на предела на автентизма работи Яна Титова във втория си игрален филм след успеха с "Доза щастие" (2019). "Диада" стъписва и разтърсва. Както пистолетния финал на "Маргарит и Маргарита" с пръснатия мозък върху стената на Системата. Или сълзите на безнадеждие по лицето на Иван Иванов в края на "Всичко е любов", преди да го откара камионетката на отказаното бъдеще.

Тук бъдещето е отказано на Дида (откритието Маргарита Стойкова) в задушаващото и спряло време на провинциален български град (снимано е в Ямбол). В средата на проваления български преход - Дида датира изящната си рисунка, която довършва с молив на ръба на пресъхващия градски фонтан, с "май, 2011". Все още билетите до Ню Йорк са невъзможно скъпи, а връзката с отсъстващата от десет години там майка (Ингилизова) са по разпадащ се скайп. Мечтата на Дида е да учи изкуство в Америка, събира пари с всички средства - от несръчна проституция до изнудване и насилие над по-слабите съученички.

Заглавието е разкриващо. Дида е с прекъсната "пъпна връв" с майка си, с отчужден баща (Алексиев), битов пияница с куха гордост. В тандем до стряскаща физическа прилика с неразделна приятелка (взета от живота Петра Църноречка), дъщеря на новобогаташи. Едната има това, което другата няма - талант и характер, срещу глезена взезадоволеност. Скъсана е и диадата "ученик - учител". Преливане на ценности няма, има агресия (Яковлева), използвачество (Бърнев), безразличие (Чичикова).

"Диада" е разрез без упойка. Когато изходът е отказан, следва екзистенциална имплозия, заличаване на човешкото. Титова е с нова режисьорска зрялост, води непрофесионалните актриси до плашещо сливане с героините им. Монтажът (Бохос Топакбашиян) е трескав, с пулса на поколението, камерата (Мартин Балкански) обективира от първо лице лепкавия ад около Дида. Разпадът на първичните връзки, обществената безнадеждност се усещат физически.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар