🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Историята на полското "Джаз радио", което беше закрито, но възкръсна в интернет

   ©  Ясен Христов
Три хубави полски парчета, препоръчани от radiojazz.fm

- Double B от албума Time Killers на Karolak/Szukalski/Bartkowski;

- Little Wing - Bogdan Hołownia/Jorgos Skolias;

- Saddi ala sadi - от албума Balboo на Piotr Żaczek.

От 9 до 5 Лукаш Кенпински работи в голяма международна фирма, където се занимава с проектиране на вентилационни системи. По всички стандарти е успял за възрастта си човек със стабилни доходи и 26 дни отпуска годишно.

Срещаме се в симпатична кооперация във варшавския квартал "Мокотов". "Здравейте, тук е Лукаш." Освен мен, моят събеседник поздравява още няколко хиляди души. В този момент, петък вечер, Лукаш е най-щастливият радиоводещ в Полша.

Jazz.fm не е обикновено интернет радио. Допреди година и половина само на 300 метра от апартамента на Лукаш (където днес се помещава студиото на jazz.fm - два грамофона за миксиране, микрофон, плетеница от кабели, всичко качено на масивен антикварен скрин) се намира истинското студио на култовото "Джаз радио". В онези дни "Джаз" е малко ефирно радио, чиято уникалност е в стойностната музика и авторските предавания, непрекъсвани от рекламни блокове. Лоялните слушатели от Варшава и Краков изграждат своеобразен култ около радиото, но не специалният слушателски профил привлича вниманието на "Еурозет", една от най- големите радио групи в Полша. В края на 2008 г. "Еурозет" придобива пакет от няколко радиостанции. "Джаз радио" също е в кошницата, но съвсем за кратко.

За агресивната корпорация най-голямата ценност на радиото е неговата честота. Екипът получава известие за съкращение, а на вълните на джаза тръгват джинглите на ново радио с лигава музика. Ясно е, че от 12-годишната история на "Джаз радио" не е останало нищо. Съвсем скоро във форумите се завърта идеята за пренасянето му в интернет. Тогава на сцената се завръща Йежи Шчербаков. Да го наречем за улеснение просто Юрек.

През 2005 г. Юрек - завършилият политология и управляващ малко издателство, издало на полски биографията на Майлс Дейвис, отива в "Джаз радио" с предложение за медийно партньорство. Тръгва си с предложение за работа срещу смешни пари. Разбира се, приема, защото "това винаги е било свободно радио, правено от хора, за които да работят тук е призвание".

Дарек, един от популярните гласове, пристига във Варшава и записва журналистика само с мисълта за работа в "Джаз"-а. Към тях се присъединява и водещата Оля (завършила мебелен техникум) и планът за действие е начертан. Хронологията е такава: ноември - уволнение. Средата на декември - запазен домейн. Началото на януари - музика за ценители започва да се лее на www.radiojazz.fm. 11 май 2009 г. - еволюция към предавания на живо. След поредица от сложни ходове радиото вече е приютено на няколко квадратни метра в гарсониера, собственост на меценатски настроен роднина. Кварталът, разбира се, отново е "Мокотов".

Днес, малко след първата годишнина от възкръсването на радиото, Jazz.fm е 24-часова станция с предавания на живо от 9 до 23 часа и екип от около 40 водещи плюс специалист по набиране на средства и PR консултант. Най-новата гордост на директора и водещ на сутрешния блок Юрек е многолюдният отдел " Култура" с десетина сътрудници.

Половината водещи от стария екип се връщат. Те, както и всички останали, не получават нищо за работата си, освен слушателска признателност. Юрек работи поне 40 часа седмично, което не му позволява да се завърне към издателския бизнес. Но той май и не опитва много. "И аз не знам как точно става, но оцелявам без работа", казва с усмивка.

Освен че е директор без портфейл, Юрек се явява и един от спонсорите на jazz.fm. Месечно радиото се нуждае от около 1000 злоти (500 лева), за да функционира. Основни разходни пера - интернет, авторски права за музиката, награди за слушателите. Радиото всъщност е регистрирано като нестопанска организация и като такава не излъчва реклами, а единствените приходи - дарения от анонимни слушатели - отиват за подобряване на инфраструктурата в т. нар. централно студио. Все още се случва 500-те лева да не се съберат за един месец, но има и добра новина - расте броят на плащащите месечен абонамент.

Заради пренатовареност на мрежата не са рядкост съобщенията на "Фейсбук" страницата на радиото (2291 фенове към 30 май) от рода "сървърът гръмна, моля за малко търпение". С по-добра техника и бърз интернет водещи като Лукаш могат да работят и от вкъщи. По тази причина, а и защото всеки има своята "нормална" работа на пълен работен ден, водещите често се познават по гласове и имена, но не са се виждали на живо. "В един от магазините за плочи така се запознах с един от колегите. Оказа се, че е собственикът", разказва Лукаш. Неговото приключение с радиото започва с имейл до Юрек. Иска да помогне с нещо. Малко по-късно е в ефир. Сега всеки петък води " Аналогия на джаза".

Засега никой не е измислил начин водещите да изкарват по някоя и друга злота, но ако това стане, ясно е, че парите ще отиват във фонд "Нови плочи", обяснява Лукаш, докато изключително внимателно, все едно работи в лаборатория и борави с много деликатни вещества, прибира една плоча в обложката й. После пуска стар винил с иранска музика.

Каква е вашата слушаемост, обажда се бизнес репортерът в мен. Юрек не иска да знае. "Така решихме от самото начало. В момента, в който се появят рейтинги, се започва една излишна конкуренция, а ние имаме друга задача - да слушаме музика, да се наслаждаваме."

Успявам да разбера, че дневно на страницата на радиото влизат няколко хиляди слушатели. " Интернет ни дава много възможности, но ми липсва това, че не мога да си пусна радиото в колата. Работим по въпроса. Най-важното е, че го направихме. Първата година беше под знака на техническите въпроси, сега мислим за бъдещето."

Как изглежда то? Намиране на спонсор (има кандидати) и превръщане на сайта (направен безвъзмездно от почитател), във водещ адрес за всичко, свързано с джаза в Полша. В момента jazz.fm е единственото радио с джаз музика в Полша, а продуцентите нямат никакъв проблем с миграцията към интернет и третират радиото като фактор.

Все пак най-непосредствената задача на екипа е на 9 юни да отбележи първия рожден ден с халба бира.

Все още няма коментари
Нов коментар