Братя по оръжие

В новата си книга The Ameriguns италианският фотограф Габриеле Галимберти навлиза в традиционната страст на американците по огнестрелните оръжия

   ©  ©Gabriele Galimberti/The Ameriguns

През 2018 г. в почивен ден между ангажименти по друг проект в американския щат Канзас италианският фотограф Габриеле Галимберти по-скоро от любопитство посещава оръжеен магазин. Той e силно впечатлен от гордостта, с която няколко души говорят за своите оръжия и готовността им да ги покажат пред камера. Обратно в Италия, Галимберти започва да се свързва в социалните мрежи с все повече американци - любители на оръжията. След това няколко месеца обикаля САЩ, за да снима над петдесет от тях, предимно в домовете им.

След двегодишна работа по темата сега на пазара се появява неговата книга The Ameriguns, издадена от Dewi Lewis Publishing на английски и от Skinnerboox на италиански (цена 38 евро).

Габриеле Галимберти често е награждаван за неговите дългосрочни проекти с документална фотография, няколко от които са се превърнали в книги ("The Heavens" за "данъчните райски кътчета", за който "Капитал" писа, "Toy Stories" за отношението на децата с техните играчки). Работата на Галимберти е показвана на Festival Images в Швейцария и в музея V&A в Лондон. Наскоро Габриеле стана фотограф на National Geographic, където проектът "The Ameriguns" е публикуван за първи път. С него Галимберти стана и един от тримата носители на наградата World Press Photo 2021 в раздел портретна фотография.

Дизайнът на фотокнигата The Ameriguns е на Томазо Танини от арт колектива Discipula. Фотографиите са придружени от интервюта и текстове на италианската журналистка Джеа Сканкарело, която редовно сътрудничи с Business Insider, GQ, Vanity Fair. Историите са допълнени също с инфографики, статистика, както и снимки от социалните мрежи.

Галимберти открива, че манията на американците по притежаването на оръжия е много по-дълбока и комплексна тема, отколкото останалият свят може да си представи. Книгата е разделена на четири теми: свобода, страст, семейство и стил, или "четирите големи ценности които свързват американците и техните оръжия", казват авторите в увода на The Ameriguns.

В цялата страна приблизителният брой от 135 000 оръжейни магазина надхвърля десет пъти този на заведенията на McDonald's, а "оръжията са повече, отколкото хората".

Даващата правото на притежание на оръжие втора поправка на американската конституция е валидна от 1791 г. до днес. "Мисля, че револверите са същността на тази нация", заявява пред работещия по книгата екип 66-годишният инструктор по стрелба от Пенсилвания Стивън Уогнър. Фотографът казва, че "оръжията не разбират от раса, пол или религия" и са широко разпространени повсеместно в страната във всяка социална класа, етническа група и култура. Сред включените в книгата американци има "потомци на богати семейства, инженери от Силициевата долина, шофьори на камиони от дълбокия Юг, хора от племето навахо, мъже и жени, тийнейджъри и пенсионери, демократи и републиканци".

През 2016 (последната година, за която авторите откриват официална информация) 38 658 души в САЩ са загинали от огнестрелно оръжие, като тази бройка е по-голяма единствено в Гватемала, Венецуела, Колумбия и Мексико. Обикновено темата се повдига в медиите при масови убийства, но те представляват много малка част от инцидентите. Две трети от жертвите на огнестрелни оръжия са самоубийства, една трета е убийства, а в масови престъпления през 2016 г. са загинали 71 души. Затова според Робърт Болдуин, колекционер на пистолети и професионален пилот от Невада, "истинският проблем в тази страна е депресията".

Екипът често чува разпространеното мнение, че "единственото нещо, което спира лошия човек с оръжие, е добрият човек с оръжие". Тази идея се предава на поколенията "като част от собствената история, често придружена от малка или голяма колекция от огнестрелни оръжия".

Новото откритие на Габриеле Галимберти по темата е мащабът, с който оръжията като история, идентичност и начин на живот са нахлули в социалните мрежи. Много американци използват личните си профили за демонстрация на свързания си с оръжията начин на живот, като редуват тренировките във фитнеса с посещенията на стрелбището, а страстта по спортните коли допълват с тази към калашниците.

В цяла Америка приблизителният брой от 135 000 оръжейни магазина надхвърля десет пъти този на заведенията на McDonald's, а "оръжията са повече, отколкото хората".

Други обаче са привлечени от оръжейната индустрия като средство да станат инфлуенсъри, тъй като в САЩ "огнестрелните оръжия са потребителски продукт като всеки друг". Голяма част от забранената в традиционните медии реклама на оръжия е преминала в социалните мрежи. Те са се превърнали включително в място за "нов феминизъм на равни възможности на базата на оръжията". Според защитниците на тази теория оръжията правят жените "по-свободни и по-малко зависими от мъжете, включително за самозащита".

"Нямам любимо оръжие. За мен те са като деца, не можеш да си избереш любимец", казва в книгата 15-годишната Миа Фаринели от щата Вирджиния. Тя е наследила страстта по оръжията от баща си, който за пръв път слага пушка в ръката ѝ, когато е била седемгодишна.