Брюксел предлага мерки на пожар за одиторите

Според Института на дипломираните експерт-счетоводители готвените промени в евродирективата за одита на публични компании ще доведат до свръх регулация и оскъпяване на услугите им

Васко Райчев, зам.-председател на Института на диполмираните експерт-счетоводители (ИДЕС) и председател на "Делойт България"
Васко Райчев, зам.-председател на Института на диполмираните експерт-счетоводители (ИДЕС) и председател на "Делойт България"
Васко Райчев, зам.-председател на Института на диполмираните експерт-счетоводители (ИДЕС) и председател на "Делойт България"    ©  Юлия Лазарова
Васко Райчев, зам.-председател на Института на диполмираните експерт-счетоводители (ИДЕС) и председател на "Делойт България"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Директивата е писана от хора, които не са действащи одитори. С предлаганите промени не се решава основният проблем, който е, че публичният сектор (финансите на правителствата) не прилага международните счетоводни стандарти

Светлана Найденова, управляващ съдружник в "СЕТИ одитинг" ООД

Промените в директивата са много общи и те трудно могат да се приложат в отделните страни. Освен това те се фокусират върху определен проблем, а не гледат на пазара като цяло

Мартин Мануци, регионален директор за Европа на Института на експерт-счетоводителите на Англия и Уелс

Новата Европейска директива за задължителния одит на предприятията от обществен интерес (банки, застрахователи, компании листвани на борсата и др. финансови институции) ще доведе до свръхрегулиране, повече бюрокрация и в крайна сметка ще оскъпи на одиторските услуги. Това каза Васко Райчев, зам.-председател на Института на диполмираните експерт-счетоводители (ИДЕС) в България и председател на "Делойт България" на дискусия по повод готвените промени в Директира2006/43 на ЕС. Той допълни, че една голяма част от мерките, които Брюксел предлага, са рязка намеса във взаимоотношенията между одиторите и техните клиенти (виж карето).

С две ръце против

От Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители се обявиха категорично против предложението на Брюксел хора, които не са от бранша да могат да бъдат собственици на одиторски фирми. Според Васко Райчев причината е, че ще се увеличи риска за независимостта на одиторите. Той допълни, че в България този риск е доста голям, тъй като има няколко групи крупни собственици на компании, които ако станат и акционери в одиторски фирми, тогава ще могат да влияят и на одиторите.

ИДЕС също се обявиха против единния одиторски пазар, тъй като във всяка страна има специфично данъчно и търговско законодателство, което се познава много по-добре от местните играчи. Освен това свободното навлизане на чужди одитори в България би дестабилизирало малкия и все още неукрепнал сектор. Това и сега може да става, но след като чуждият одитор мине тест за пригодност.

Дипломираните експерт счетоводители не одобриха и задължителната ротация. Те смятат, че това ще намали познанията за бизнеса, който се одитира, а за компаниите през първите 1-2 години одитите ще се оскъпят. Според одиторската гилдия за пореден път Брюксел предлага мерки на пожар, които не са били обсъдени в отделните страни членки.

Има време за промени

Промените в директивата не са окончателни и подлежат на промяна, тъй като всяка страна представя своето виждане за предложените мерки. Междинната позиция на България е, че страната ни не подкрепя либерализацията на одиторските услуги (т.е. неодитори да са собственици на одиторски фирми). Страната ни е против единния одиторски паспорт и освен това има риск от изкуствено завишаване на цените заради предложението одиторите да не предлагат др. услуги извън тези, които са им присъщи. Това каза Николай Чаталбашев, председател на Комисията за публичен надзор над одиторите.

Финалният вариант на директивата се очаква да бъде приет чак в края на тази година, а промените евентуално да влязат в сила от началото на 2013 г.

Какво предлага ЕК:

1. Неодитори да могат да бъдат собственици на одиторски компании.

2. Създаването на единен европейски одиторски паспорт, т.е. всеки одитор да може да работи във всяка страна-членка на ЕС.

3. Задължителна ротация на одиторските фирми на 6 години - например в Италия на 9 г. фирмите сменят одиторите си.

4. Да се премахнат ограниченията за избор на одиторски компании само от Голямата четворка (Делойт, КПМГ, Ърнст и Янг и Прайс Уотърхаус Купърс). Сега в някои случаи, за да получи една компания кредит, банката изисква нейният отчет да бъде одитиран от някой одитор от Голямата четворка.

5. Опростен одит на малките и средни фирми

6. Забранява се на одиторите да предлагат на клиентите си си например данъчни услуги, счетоводни и инвестиционни консултации, правни услуги и др.

7. Одиторските доклади да се приспособят към нуждите на потребителите
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay.delchev avatar :-?
    Без Лев
    • + 1

    Като човек далеч от счетоводството и одита имам някои питания по тези мерки от ЕК:

    1. Неодитори да могат да бъдат собственици на одиторски компании. - против, това е като не фармацевти да държат аптеки, теолози да управляват водоеми и др. подобни :)

    2. Създаването на единен европейски одиторски паспорт, т.е. всеки одитор да може да работи във всяка страна-членка на ЕС. - това не разбирам защо е нещо лошо...

    3. Задължителна ротация на одиторските фирми на 6 години - например в Италия на 9 г. фирмите сменят одиторите си. - Дипломираните експерт счетоводители смятат, че това ще намали познанията за бизнеса, който се одитира - някой да ми обясни защо ще намали познанията за бизнеса? като не одитираш една фирма за производство на капачки, то ще отидитираш друга..и пак си в същия бизнес..

    4. Да се премахнат ограниченията за избор на одиторски компании само от Голямата четворка (Делойт, КПМГ, Ърнст и Янг и Прайс Уотърхаус Купърс). Сега в някои случаи, за да получи една компания кредит, банката изисква нейният отчет да бъде одитиран от някой одитор от Голямата четворка- мярка против монополизма на големите 4?

    5. Опростен одит на малките и средни фирми- какъв е проблема тук?

    6. Забранява се на одиторите да предлагат на клиентите си например данъчни услуги, счетоводни и инвестиционни консултации, правни услуги и др.- това е глупаво предложение, щом одиторите могат да изпълнят тези услуги по качествен начин, защо не...

    7. Одиторските доклади да се приспособят към нуждите на потребителите- това не става ли и сега без регулация?

    Нередност?
Нов коментар