Легенди и митове за млечната наредба

Пътят на много монополи е застлан с оправданието "грижа за потребителя"

Легенди и митове за млечната наредба
Легенди и митове за млечната наредба
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като Върховният административен съд (ВАС) отмени на първа инстанция Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, в обществото се чуха редица интерпретации на нейното значение, повечето от които нямат никаква връзка с нейния предмет и цел. В крайна сметка се стигна до налагането в общественото съзнание на редица легенди и митове за нейната роля в млечния бранш.

МИТ ПЪРВИ: НАРЕДБАТА ПОМАГА НА БЪЛГАРСКИТЕ МЛЕКОПРОИЗВОДИТЕЛИ, ЗАЩОТО ЗАБРАНЯВА РАСТИТЕЛНАТА МАЗНИНА В МЛЕЧНИТЕ ПРОДУКТИ И ТОВА ЩЕ ПОВИШИ ИЗКУПНАТА ЦЕНА НА МЛЯКОТО

Анализът на наредбата показва, че в нея се регламентират следните въпроси: -Изискванията към наименованията на млечните продукти
-Изисквания към качеството на млечните продукти -Изисквания към етикетирането на млечните продукти

-Специфични изисквания при етикетирането на имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко

От гореизложеното става ясно, че наредбата не предвижда изисквания, касаещи дейността на млекопроизводителите, а единствено изисквания към производителите на млечни продукти - млекопреработвателите.

Следователно наредбата не съдържа нито една разпоредба, която да засяга млекопроизводителите като цяло и в частност българските! При това положение тя очевидно не може да повлияе нито позитивно, нито негативно на тяхната дейност, а в това число и на изкупната цена на млякото.

Наредбата не забранява използването на растителна мазнина при производството на имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко! Наредбата посочва, че такива продукти не трябва да съдържат в наименованието си думата "млечен". Но и без да има наредба, такова изискване съществува в Регламент 1234/2007 г., или по-точно казано, регламентът казва кои продукти може да се наричат млечни, а от това следва, че всички останали не може да се означават така.

Всъщност наредбата изобщо не използва понятието растителна мазнина, а борави с понятието имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко.

Тя единствено забранява да се произвеждат в едно и също предприятие по едно и също време млечни и имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко. Именно тази спорна разпоредба предизвика нейното обжалване пред ВАС, тъй като тя излиза както извън предмета на регламента, така и на Закона за храните. Подобно ограничение единствено уврежда дребните и средните млекопреработвателни предприятия, които произвеждат и традиционни, и имитиращи продукти. Те са засегнати, тъй като като на практика трябва да се откажат от едно от двете производства, въпреки че и двете сами по себе си са напълно законни. Големите предприятия, които имат две или повече производствени линии, както и вносителите на млечни и/или имитиращи продукти не са засегнати от това изискване, а на практика дори са облагодетелствани, тъй като ще могат да заемат освободената от Наредбата ПО АДМИНИСТРАТИВЕН НАЧИН пазарна ниша – било на традиционни, било на имитиращи продукти. Така например голям играч на пазара като "Фикосота", който предлага висок и среден клас млечни продукти ("Тертер" и "Булгареа"), както и имитиращи продукти ("Булка"), няма да бъде засегнат ни най-малко от подобни ограничения, защото те се произвеждат в различни млекопреработвателни предприятия, докато една малка или средна мандра в Хасково, която има договор с една верига за традиционни продукти, а с друга – за имитиращи, ще трябва да прекрати единия си договор. Да принудиш по административен път производител да си затвори предприятието, при положение че произвежда съвсем законно продукти, е очевидно груба намеса на държавата в свободната стопанска инициатива. Същевременно е важно да се отбележи, че няма никаква гаранция кое от двете производства съответният производител ще реши да спре. Напълно е възможно тази мярка в крайна сметка да удари именно производството на традиционни продукти, а това означава един изкупвач на мляко по-малко, от което млекопроизводителите също ще загубят.

Наложената в публичното пространство от ексминистър Найденов теза, че тази разпоредба, от една страна, защитава българските потребители от "вредните" продукти с растителна мазнина, а от друга страна, защитава българските млекопроизводители, очевидно е само един мит, тъй като е напълно голословна и не намира опора в текстовете на наредбата. Както стана ясно от изложеното по-горе, наредбата не забранява използването на растителна мазнина при производството на имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко. Същевременно очевидно нито МЗХ, нито агенцията по храните (БАБХ) разполагат с данни, че такива продукти са вредни, тъй като съгласно чл.3 от Закона за храните, ако са такива, те трябва да са забранени. Ако ексминистър Найденов е разполагал с доказателства, че тези продукти са вредни, каквито твърдения е изказвал нееднократно, възниква въпросът защо не е предприел действия по тяхната забрана и изземване от пазара? Възможните отговори са два:

Или М. Найденов е говорил "наизуст" в услуга на големите хранителни предприятия, респективно на вносителите на млечни и имитиращи продукти.

Или М. Найденов е извършил престъпление, като е допуснал съзнателно на пазара храни, за които е имал достатъчно данни, че са вредни.

Всъщност това е най-опасното внушение на ексминистър Найденов, който, за да прикрие управленската си немощ да издейства в Брюксел адекватни субсидии за българските млекопроизводители, започна да ги насъсква към родните млекопреработватели на принципа "разделяй и владей!". По този начин той прикри успешно и неумението (некомпетентността?) или нежеланието на подопечната му агенция по храните да осъществява адекватен контрол. Прикри се и въпросът кой има изгода от подобни ограничения за българския дребен и среден бизнес.

При средна изкупна цена на млякото в страната между 70 и 80 ст. за литър срещу 25 евроцента (около 50 ст./литър) средно за ЕС е повече от очевидно, че проблемът не е в изкупната цена, а във високата себестойност на родното млекопроизводство. И този проблем няма да се реши с административни забрани към млекопреработвателите, а чрез повишаване на субсидиите и тяхното влагане в ефективни мерки за подобряване на млекопроизводството.

МИТ ВТОРИ: НАРЕДБАТА ПРЕДВИЖДА СУРОВИ И СПРАВЕДЛИВИ САНКЦИИ ПРИ НАРУШАВАНЕ НА НЕЙНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ. С НЕЙНАТА ОТМЯНА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ЩЕ БЪДАТ ЗАБЛУЖДАВАНИ БЕЗНАКАЗАНО

Това е откровено лъжа, тъй като наредбата няма КАКВИТО И ДА БИЛО административнонаказателни разпоредби и съответно не предвижда имуществени санкции или глоби!

Нарушенията при производството или етикетирането на храни, включително и на млечни продукти, и санкциите за тези нарушения са регламентирани в Закона за храните.

Следователно няма никаква нормативна пречка при констатирани нарушения (например при продажба на имитиращ продукт означен като млечен) БАБХ да санкционира нарушителя съгласно ЗХ. Твърденията в обратния смисъл на директора на БАБХ са всъщност отказ или най-малкото нежелание да се прилагат действащите у нас независимо от наредбата правила:

Регламент (ЕО) №853/2004 и Регламент (ЕО) №1234/2007, които посочват какво означават "мляко" и "млечни продукти". Самата наредба също многократно препраща към тях! Например, когато пояснява какво е мляко и какво са млечни продукти, директно реферира към съответните текстове от двата регламента! Законът за храните, който императивно урежда основните изисквания при производството и предлагане на хранителни продукти, както и санкциите при тяхното неизпълнение. Наредбата за изискванията за етикетирането и представянето на храни, към която впрочем препраща и въпросната наредба в чл.25.

МИТ ТРЕТИ: ОТМЯНАТА НА НАРЕДБАТА ЩЕ ПРЕДИЗВИКА ХАОС НА ПАЗАРА И ОТНОВО ИМИТИРАЩИ ПРОДУКТИ МОЖЕ ДА СЕ ПРОДАВАТ КАТО МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ

Дори и от наредбата е видно, че основните понятия за млечни продукти и изискванията към тях са уредени в Регламент (ЕО) №853/2004 и Регламент (ЕО) №1234/2007.

Регламентите имат пряко приложение и не е необходимо да се приема съответният национален нормативен акт по тяхното приложение или по-скоро за тяхното преповтаряне! Освен това никой закон или подзаконов акт (наредба) не може да противоречи на регламент. При наличие на европейски регламент е безсмислено да се приема национален нормативен акт, който да го "адаптира" към местните условия. Самото му приемане обаче не е нарушение, стига да не води до "дописване" или противоречие на европейския нормативен акт. След като регламентите посочват кои продукти може да се наричат млечни, това означава, че всички останали, включително и такива с растителна мазнина, не може да се означават като такива. Следователно и без наредбата поради прякото приложение на регламентите никой продукт не може да се нарече млечен, ако не отговаря на техните изисквания и дефиниции.

Ето защо ОТМЯНАТА НА НАРЕДБАТА не може да ПРЕДИЗВИКА ХАОС ПРИ ЕТИКЕТИРАНЕТО И ОЗНАЧАВАНЕТО НА МЛЕЧНИ И ИМИТАЦИОННИ ПРОДУКТИ, тъй като тя 99% преповтаря действащите норми на посочените два регламента! С наредба или без наредба тези европейски норми са в сила и са задължителни за всички – както за производителите, така и за контролиращите ги органи. В тази връзка прави впечатление, че и министърът на земеделието и храните (основно бившият), и шефът на БАБХ (също вече бивш), дали съзнателно или от незнание, упорито пропускат да споменат наличието на европейски регламенти по въпроса за млечните продукти.

Освен това самата Наредба в чл.25 изрично посочва, че млякото и млечните продукти, които се предлагат на пазара, се етикетират съгласно изискванията на наредбата за изискванията за етикетирането и представянето на храните, приета с ПМС №136. Но и без този текст наредбата за етикетирането е задължителна, тъй като тя нито е отменена, нито е оспорена. При нейното нарушаване предприятията подлежат на санкции по Закона за храните.

Ако се перифразира древната максима, може да се каже, че пътят на много монополи е застлан с оправданието "грижа за потребителя".

За съжаление трябва да отбележа, че повечето коментари в медиите по темата за въпросната наредба бяха направени в духа на вица за чукчата, който е "писател, а не читател". Но една лъжа, повторена сто пъти, не става истина, а само започва да изглежда като такава. Което я прави особено опасна!

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 3
    • + 5

    При все още тлеещия и старателно потушаван европейски скандал с конското месо (направо не ми побира откъде европейските хранопроизводители намериха стотици хиляди тонове коне и магарета да предолжат на европейските хамстери) да се позоваваме на европейски норми и регаламенти е някак си неприлично.
    Иначе са прави, че още една наредба не решава проблема с имамниците, без значение дали са дребни, средни или едри.
    Една добре структурирана, стегната контролна служба би си изиграла ролята, ако си върши работатата. Който лъже му тряскаш глобата и на втория път затваряш. Елементарно е да се направи и като изгърмят няколко нещата си идват на мястото.
    Може да си правят по линиите и палма и мляко, ама ако има палма в млякото им го отнасят.
    Като си нямат пари да се купят втора линия ще търкат докато изтъркат и последната молекула палма от тенекиите. Ако не им се търка - няма да правят от едното или другото.
    Ама то сме объркали нещо тука, кака Гица се разсеяла не се приемат.

    Нередност?
  • 2
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov
    • - 1
    • + 1

    Явно автора/ката са виждали крава само на картинка.Като си отговориш на въпроса как така унгарско мляко идва до вратите на млекопреработвателя на 52 ст. на литър тогава много неща ти се изясняват.И колко точно пари ти трябват за ферма по европейски за да си дребен фермер с производителност от 10 тона първокачествено мляко на ден.

    КАПИТАЛ вземете и си пратете журналистите на женски пазар да продават домати и краставици та да им се изяснят някой неща в икономиката

    Нередност?
Нов коментар