Служби до поискване

Защо никой не иска да приеме закон за сигурността

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мине-не мине известно време и започва да се говори за закон за специалните служби. Поговори се, поговори и се спре. След това - мълчание, докато “му дойде времето”. А уж всички са съгласни, че е крайно време дейността на нашите шпиони и контрашпиони да бъде поставена на законова основа, да се контролира от парламента, да се работи за държавата.
Сега същата тема беше повдигната от бившия съветник на президента Желю Желев по национална сигурност и председател на Либералния съюз Румен Данов, чието име се споменава в медиите като бъдещ вътрешен министър. “Важното е да се направи закон и специалните служби да работят за националния интерес, каза г-н Данов. Според него е крайно време тази тема да бъде дискутирана в обществото.
Но въпреки че темата беше поставяна периодично почти през всичките дванайсет години на демокрация, винаги се е разминавала с реализация. Причината е много елементарна - с изключение на НСС, чиято дейност е регламентирана в Закона за МВР, останалите специални служби в момента работят в условията на пълна секретност за своята работа, разход на бюджета и трудно подлежат на контрол. Множеството скандали през годините на демокрация показват точно как една или друга служба използва възможностите си, за да игнорира заплахата за ведомствените си, а не за националните интереси. Винаги когато се направи опит да се вдигне булото на тайнствеността на военното и цивилното разузнаване, винаги се е появявал някой скандал, който разклаща държавата.

Служби за лична употреба

Липсата на закон за повечето специални служби наистина удобно се използваше от партиите и правителствата. По времето на Беров спецслужбите бяха в услуга на една или няколко съмнителни групировки, които под тяхното прикритие си вършеха далаверата. Те естествено имаха покровителството на БСП, което поддържаше правителството на проф. Беров. По времето на Жан Виденов службите попаднаха под диктата на вътрешнопартийни кланове, което ги направи крайно неефективни, свидетелства и Красимир Райдовски, бивш шеф на пресцентъра на Виденов и бивш оперативен работник от разузнаването. Неговото мнение също е, че трябва да има закон за специалните служби и те да обслужват приоритетно изпълнителната власт, която ръководи държавата.
Изобщо в демократични времена службите за сигурност се превърнаха в клиентелистки мрежи, които търгуват с информация, действат селективно в интерес на икономически групировки или за удар по вътрешнопартийния враг. Така беше направено с приятелския кръг “Орион”, така постъпи и Костов със своите министри, които попаднаха в доклада на НСС. В това няма нищо лошо, ако тези разработки бяха отишли в прокуратурата.
Това, което направи Иван Костов обаче по време на Косовската криза, е нагледно доказателство за възможностите на специалните служби. Съветът за сигурност към премиера, който беше структуриран пак по времето на СДС, показа, че въпреки трансформациите специалните служби са много по-ефективни, когато има координация помежду им и когато дават информацията си на изпълнителната власт, за да взима правилното решение. Но и сините не изпълниха обещанията си да вкарат закон за специалните служби в парламента.

Челният опит

Почти във всяка една служба има готов закон за службата, но никой не прави усилие да ги внесе в парламента. Последната идея беше на правителството на Костов, а в доклада за националната сигурност за 1999 г. беше обещано, че такива закони ще бъдат направени. Според бившия главен секретар на МВР о.з. ген. Божидар Попов в министерството има почти готов проект, който може направо да бъде внесен в парламента. “Ние заимствахме голяма част от унгарския закон за специалните служби, каза г-н Попов за “Капитал”, защото много от страните в НАТО ни посъветваха да направим точно това. Според тях унгарският закон е много добър. Идеята е не да има министър, който да управлява службите, а да контролира тяхната дейност, да анализира събраната информация по един или друг проблем и да носи отговорността за контрола на информацията. В Закона за обществения ред и сигурността специалните служби са цивилното и военното разузнаване и военното и цивилното контраразузнаване, които запазват статута си на самостоятелни дирекции, самостоятелен бюджет и кадрова политика. Според Божидар Попов в законопроекта, който отлежава във вътрешното министерство, е запазен принципът на разпределената отговорност за назначаването на шефове на служби, т.е. правителството да предлага, а президентът да назначава. И още - информацията от службите да бъде давана в еднакъв вид за парламентарния шеф, президента и премиера. В момента това правило е вменено само на контраразузнаването.

Експлоатация на заблудата

Една от причините за висящото състояние на службите е, че колчем стане въпрос за закони за НРС, РУ на ГЩ, НСО, веднага се размахва заплахата, че така се режат правомощията на президента, който уж ги управлявал. Това е една добре експлоатирана, но погрешна теза от конституцията. Тъй като тези служби са част от въоръжените сили, а президентът назначава техните ръководители, се смята, че те според основния закон са на негово подчинение. Нищо подобно - НРС и НСО работят по силата на Указ и постановление и никъде не е записано, че президентът е техният принципал. Защото президентът назначава и всички шефове на национални служби на МВР - от пожарникаря до контраразузнавача, но те са на подчинение на изпълнителната власт. Това обаче се използва и от директорите на тези служби, за да си стоят под крилото на президента, да си работят на тихичко, вместо дейността им да влезе в рамките на регламент, гласуван от парламента.

И НАТО има думата

Изглежда обаче, че на царските хора ще им се наложи да приемат такъв закон. Висящото положение на българските специални служби едва ли ще се хареса на партньорите от НАТО, където всячески се опитваме да влезем. Много вероятно е именно северноатлантическият пакт да наложи на новото мнозинство приемането на закон за специалните служби. Проблемът не е в това, че ще се налага обмен на информация между страните в алианса, защото това и сега се прави. Проблемът ще е в контрола на информацията, която получаваме. А докато няма такъв закон, никой не може да гарантира, че хора от българските специални служби, чийто оперативен състав в голямата си част е обучаван в братския Съветски съюз, ще запазят тайните на НАТО за себе си.
Именно прозападната ориентация на българските специални служби е едно от нещата, които са поставили вече представители на западните държави като условие пред новия премиер Симеон Сакскобургготски за подкрепа за НАТО. Активните совалки на водещите западни дипломати с различните парламентарни групи са били именно за ограничаване на опитите за реставрация на руското влияние у нас.
Има и още един сериозен аргумент в неотложността на приемането. Царското движение е странна смесица от депутати, заложници на едно или друго лоби. Ако спецслужбите продължават да работят на тъмно, някое от лобитата при царя може да вземе под аренда някоя от спецслужбите и да си я ползва за себе си. Което не е “ново време” и “нов морал”, а добре позната практика от близките дванайсет години.