🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България - хит или бяло петно на инвестиционната карта

Нарасналият интерес към Балканите заварва страната години назад от централноевропейския бизнес климат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В началото на 90-те години представители на японския електронен гигант „Сони“ посещават България в търсене на място за нов завод за телевизори в Източна Европа. Както разказва наскоро един от представителите на фирмата по време на среща с българска делегация в Япония, „инфраструктурата в страната беше в ужасно състояние, а и никой от управляващите не ни обърна внимание“. Японската делегация продължава източноевропейската си обиколка и не след дълго избира Словакия. Новопостроеният завод е последван от втори, по-голям, а България е забравена като място за правене на сериозни инвестиции.

Десет години след този немного известен, но показателен случай, друга азиатска делегация посещава България със същата цел. Един от представителите и разказва (в подобни случаи анонимността е разбираема): „никой от управляващите не ни попита от какво точно имаме нужда - те бяха прекалено заети да разказват за себе“. След посещението си в Словакия бизнесмените вече се шегуват на тема как са си загубили времето в България - мястото за новия завод е намерено, и то отново не е България.

Макар и отдалечени в годините двата примера ясно показват, че имиджът на България като място за сериозни инвестиционни проекти не се е променил кой знае колко. Според последния доклад на консултантската компания Ernst&Young за инвестиционната активност в Източна Европа нито един от 20-те най-активни инвеститори на континента не е избрал България за разлика от страните от Централна Европа (виж таблицата). Това показва ясно, че извън приватизацията страната може да присъства на регионалната, но не и на европейската и глобалната инвестиционна карта.

Приватизация и случайни обстоятелства

Анализът на успешните и големи инвестиции в България в годините след 1990 г. показва, че инвеститорите са избирали България основно по две линии - приватизация на вече съществуващо производство или ... случайно. Кратък поглед върху големите инвестиционни проекти, които сега служат за реклама на страната пред чуждите инвеститори, доказват, че пътят им почти винаги е минавал през приватизацията и вече съществуващи производства. В почти всяка презентация на български министри в чужбина се споменават имената на „ЕПИК Електроник асембли“, „Американ стандард“, „Фесто“, SAP, „Миролио“ и още няколко други фирми в графата success story*. Погледът към историята на ЕПИК обаче показва, че погледът на белгийския инвеститор е бил насочен към България по една чиста случайност - български емигрант разказва на собственика на компанията за завода в Ботевград. Самият завод така или иначе се разминал с приватизацията, но инвеститорът веднъж погледнал към България се решил да инвестира на зелено. Друга инвестиция - тази на немския софтуерен гигант SAP - също не може да се отнесе към групата на тези, които са избрали специално и целенасочено България. Както споделят самите мениджъри на SAP, „всичко започна през 2000 г. с придобиването на немската „Просист“, а чрез нея и на българския и филиал“.

„Немският концерн „Фесто“ дойде основно заради съществуващия производствен опит (приватизира „Пневмоавтоматика“ - София) и квалифицираната и евтина работна ръка. Когато търсиха място за новия си завод преди няколко години, изборът беше между България и Испания, предпочетоха нас по тези две причини“, обяснява Вичо Вичев, управител на „Фесто производство“ (сензори за индустриална автоматизация). Преди да реши да изгради новите си български заводи, италианската „Миролио“ беше привлечена от сливенското предприятие „Слитекс“. „Листата на чуждите вложения в индустрията се води също от фирми, придобили бивша държавна собственост - Солвей“ (закупи „Соди“ - Девня), Юмикор (МДК - Пирдоп), „Американ стандард“ (направи смесено дружество с „Видима“ - Севлиево), „Виохалко“ (закупи част от фалиралата „Стомана“ - Перник) и др. В тези сектори обаче като основен мотив за интереса се сочат по-ниските екоизисквания в страната - факт, който съвсем скоро ще е минало заради членството в Европейския съюз. Приватизацията обаче е към своя край, особено в сектора на индустрията. Затова сега надеждите за инвестиции са свързани основно с изграждане на предприятия на зелено, а в по-малка степен - с евентуалната препродажба на някои приватизирани заводи. Поглед върху списъка с вече дошлите чужди инвеститори показва, че далеч по-малко на брой са фирмите, които са предпочели България не заради държавно предприятие, а за да развият производство, което никога не е съществувало в страната и не е свързано с наличието на определени природни ресурси или пък с търговска или финансова дейност. Почти няма мултинационална компания, която, преди да вземе решение къде да разположи следващия си завод, не прави детайлно проучване на група държави от избрания регион. В тези списъци доскоро България почти не фигурираше. Плахи опити бяха направени от сегашното правителство за включване на България в състезанието за следващите заводи на „Пежо“/“Ситроен“ и „Хюндай“/“Киа“, но ентусиазмът на управляващите беше бързо охлаждан от инвеститорите. От години срещите на високо ниво между представители на мултинационални компании и министри са почти винаги част от дневния ред на посещенията им в чужбина, но конкретен резултат под формата на завод на зелено засега няма въпреки честите „новини“ за проявен интерес.

„България е на инвестиционната карта, но пропадаме в състезанието с останалите държави по три причини - от бизнес естество (защото България е далеч от клиента), заради лошата инфраструктура (пътища, летища, логистика) и заради кокурентоспособността на доставчиците“, смята Павел Езекиев, председател на Агенцията за чуждестранни инвестиции.

Румъния засега печели състезанието

Досега най-чест конкурент на България за инвестиционни проекти на мултинационални компании в региона е била Румъния. Тепърва на картата се появяват и Сърбия и Черна гора, Украйна, Македония и др. Причините да губим състезанието далеч не са само в по-малкия български пазар. Инвеститори често споменават, че в северната ни съседка има работещи индустриални зони, които привличат проекти не само заради законови преференции, а и заради гъвкавото отношение на местните власти спрямо чуждите компании. „България губи и по чисто географска причина. Румъния намалява със 7-12 часа времето за доставка на стока до клиент в Германия или Франция“, смята Езекиев.

Единственият известен случай когато чужда фирма е предпочела България пред северната ни съседка, е за проекта на завод за стъкло на „Шишеджам“, но там освен бизнес мотиви надделя и присъствието на турско малцинство в България и политическата подкрепа по линия на ДПС. Затова пък България често е била задрасквана от плановете на мултинационалните компании, които са предпочитали северната ни съседка. Сред фирмите, проучили региона, но предпочели Румъния пред България са немската фирма „Леони“, японската „Язаки“, американската „Дженеръл мотърс“, а вероятно и още доста други, за които не се е чуло в публичното пространство.

Доза атрактивност в полза на България

След като близо 15 години страните от Централна и Източна Европа бяха безспорен хит сред мултинационалните компании, а България беше в периферията на вълната, сега, изглежда, е дошъл моментът за първия организиран опит със закон да се въведе ред и да се предоставят стимули за големи проекти. Все повече западни издания и анализаторски звена посочват Балканите като потенциалния магнит за инвестиционни проекти. Основният въпрос е дали законът и бъдещата стратегия (гарнирани с активни действия от страна на управляващите) ще заработят и дали ще са достатъчни България да спечели поне няколко големи инвестиционни проекта, или шансът отново ще бъде пропилян.

Доскоро един от основните въпроси, на които никой държавник не можеше да даде категоричен отговор, беше какви точно стимули предлага България. След няколко неуспешни опита за приемане на закон за икономическите или индустриалните зони сега на второ четене в парламента най-сетне ще бъде приет закон за насърчаване на инвестициите (чрез редакция на Закона за чуждестранни инвестиции). Така част от неудобното мълчание или мъгливи обещания по време на срещите с чужди инвеститори ще отпаднат. Когато нормативният акт бъде приет, желаещите да инвестират 100 млн. лв. за три години ще могат да получат безплатно земя, субсидия за инфраструктура на обекта, обслужване в кратки срокове, и то от специални служители на ресорната агенция.

Чрез новите мерки законът решава част от проблемите и прави България конкурентоспособна, колкото държавите от региона, но не и по-атрактивна. Затова, за да спечели състезание за голям инвестиционен проект, ще са необходими още доста мерки. Отговорът кои и как точно ще се търси в инвестиционната стратегия (виж карето).

Трудните въпроси

Присъствали на работните срещи с потенциални инвеститори разказват, че най-често мениджърите на чуждите компании поставят няколко въпроса: каква е инфраструктурата и какви са логистичните възможности, ще имат ли доставчици и има ли квалифицирана работна ръка, колко струва и къде е разположена. И трите въпроса обаче нямат еднозначен отговор, а подобряването на инфраструктурата, обучението на кадрите и създаването на мрежа от поддоставчици могат да отнемат десетки години.

Сред негативните сигнали, поизцапали образа на България като атрактивна страна за инвестиции, остават скандалите около приватизацията (най-вече „Булгартабак“ и БТК), противоборството на ниво местна власт (няколко инвеститора бяха изгонени или забавени заради търкания между кмет и областен управител), съдебната система и други, които един закон или стратегия самостоятелно трудно могат да решат.
Друг слаб елемент при досегашната политика на привличане на инвеститори е липсата на оценка на един инвестиционен проект, т.е. какво точно пряко или косвено печели България, ако осигури държавни средства за спечелването на състезание за голям инвестиционен проект. Подобен финансов анализ на бъдещите ползи би поставил всеки министър на икономиката в далеч по-изгодна позиция да преговаря с финансовия министър и останалите членове на кабинета при подготовката на конкретен пакет мерки за конкретен инвестиционен проект. Останаха неизпълнени и предизборните обещания за нулев корпоративен данък при реинвестиране а печалбата. Макар рядко инвеститорите в прав текст да обявяват, че данъците не ги интересуват, изследване на OECD показва, че при „мобилните“ проекти ставките нямат значение при първоначалното отсяване на избрани държави, но имат сериозна тежест при финалния избор на страна, в която да е бъдещият завод. Инвестиционна стратегия, разработвана от Министерството на икономиката и участниците Съвета за икономически растеж (СИР), все още е в началния стадий на нейното разработване. До края на юни експертна група от представители на държавни ведомства, организации на бизнеса и анализатори трябва да изготви работния вариант на документа, който да бъде одобрен от СИР и да стане официален документ.


Според проведеното заседание на съвета за икономически растеж в началото на годината в Банско по метода „мозъчна атака“ представители на правителството, организации на бизнеса и икономисти определиха следните проблеми и цели на инвестиционната среда, а изводите и предлеженията ще стоят в основата на бъдещата инвестиционна стратегия на България:
Проблеми на външната среда
Координираността на инвестиционната политика с другите политики (регионална, фискална, на пазара на труда и пр.)
Неясно законодателство
Малък пазар
Лошо състояние на инфраструктурата
Няма пазар на земята
Лош кадастър
Слаб административен капацитет
Корупционна среда
Регулацията на вътрешните монополи
Обвързване на образованието и квалификацията на работната сила с икономиката
Защита на конкуренцията
Вътрешни проблеми
Липсват механизми за определяне на приоритети в областта на инвестициите
PR стратегията на инвестиционната политика и промоцията на България като място за инвестиране
Състоянието на методологическия и методически инструментариум за оценка на проекти, за определяне на типа инвестиции, които са необходими и пр.
Нивото на вътрешните инвестиции
Управлението на проекти, подготовката на качествени проекти
Непознаване на международния пазар (включително пазара на инвестиции)
Слаби институционални взаимодействия (икономика - наука, държавна администрация - общини и области; държавна администрация - бизнес; държавна администрация - българи в чужбина и пр.)
Състояние на правораздаването - неговата бързина, прозрачност, предвидимост - неговата бързина, прозрачност, предвидимостПриоритетни проблеми (определени от участниците чрез точкуване):
1. Лошо състояние на инфраструктурата (41 точки)
2. Състоянието на правораздаването - неговата бързина, прозрачност, предвидимост (40 точки)
3. Липсват механизми за определяне на приоритети в областта на инвестициите (24 точки)
4. Обвързване на образованието и квалификацията на работната сила с потребностите на икономиката (23 точки)
5. Координираността на инвестиционната политика с другите политики - регионална, фискална, пазар на труда и пр. (19 точки)
Възможни цели на стратегията:
Правораздаването да стане бързо, прозрачно и предвидимо
Осигуряване на ефикасен и евтин достъп до инфраструктура за предприемачите
Установяване на „диктатура на кредитора“ вместо досегашната „диктатура на длъжника“
По-ефективно използване на бюджетната политика
Завършване на регулаторната рамка в областта на инфраструктурата
Осигуряване на публични инвестиции
Ефективно усвояване на средствата от европейските фондове за инвестиционни цели
Стимулиране създаването на регионални иновационни стратегии (визиращи регионите в страната, както и в рамките на Югоизточна Европа)
Обвързване на образованието и науката с икономиката
Някои средства (дейности, мерки) за постигане на целите и за решаване на проблемите:
Прилагане на държавните помощи в съответствие с регионалните карти
Дооформяне и прилагане на регулаторната рамка за завършване на инвестиционни проекти на национално и регионално ниво
Създаване на технология за оценка на типа инвестиции, които са необходими на България
Разработване на иновационна стратегия
Определяне на приоритетите за: а) държавните разходи; б) привличането на български и чуждестранни инвестиции.


Проекти за над 100 млн. лева ще получават държавна помощ и ускорено обслужване


Законът за чуждестранни инвестиции се преименува на Закон за насърчаване на инвестициите в промените, които предстои парламентът да гласува на второ четене. Изравнява се статутът на местните и чуждите проекти. Българската агенция за инвестиции (новото име на АЧИ) ще подпомага информационно и административно инвеститорите, ще рекламира в чужбина възможностите за инвестиции в страната. Ще се насърчават инвестициите за придобиване на дълготрайни активи с цел съз­даване на ново или разширяване или модернизация на съществуващо производство на стоки и/или услуги, които създават работни места, и срокът на реализация на инвестициите е до три години. Няма да има стимули по отношение на инвестиции в банки, небанкови финансови институции, застрахователни дружества, инвестиционни посредници, инвестиционни дружества и дружества със специална инвестиционна цел, управляващи дружества, пенсионни и здравноосигурителни дружества, за инвестиции в хазартни дейности, както и по отношение на инвестициите, извършени в изпълнение на приватизационни договори. Според размера им инвестициите ще се делят на три класа. Конкретните прагове ще бъдат записани в бъдещия правилник за прилагане на закона, но обявените от вицепремиера Шулева нива са съответно над 100 млн. лв. (първи клас), от 10 до 100 млн. лв. и до 10 млн. лв. Инвеститорите ще бъдат сертифицирани от агенцията. След представяне на сертификат за клас инвестиция централните и териториалните органи на изпълнителната власт, включително кметовете на общини, са задължени да извършват административно обслужване на инвеститорите в срокове, с една трета по-кратки от предвидените в нормативен акт (за някои случаи сроковете са намалени допълнително в закона). Когато проектът е над 10 млн. лв., инвеститорите получават от агенцията индивидуално административно обслужване пред всички централни и териториални органи на изпълнителната власт и пред органите на местното самоуправление, необходимо за реализацията на инвестиционния план. Инвеститорите от първи клас получават безплатно земя и съответно правото на ползване и строеж, като не дължат и такса за прехвърляне на имота. За тях държавата може да изгради и инфраструктурата до границите на имота, но в този случай инвеститорът трябва да предостави банкова гаранция в размер на стойността на отпуснатите средства. Всички тези стимули са вид държавна помощ и трябва да бъдат разрешени от Комисията за защита на конкуренцията. Длъжностно лице, което наруши или не изпълни задължение по този закон, се наказва с глоба от 500 или 1000 лв. в зависимост от това коя разпоредба е нарушил. Който не предостави искана информация от агенцията, която е свързана с обслужването на инвестиционен проект, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер от 200 до 2000 лв. При повторно извършване на нарушението глобите са в двоен размер.

Най-големите инвеститори в Европа
КомпанияБрой проекти*Позиция 2002Позиция 2001
Robert Bosch GmbH11113
Siemens AG1112
Stora Enso Oy10357
Toyota Motor Corp1034
DaimlerChrysler Corp953
Ikea AB954
Continental AG779
Fiat SpA77няма данни
Ford Motor Co771
IBM Corp779
Arcelor611няма данни
BMW AG61121
General Motors Corp61154
Hewlett Packard Corp61154
MDS Pharma Services611няма данни
Nestle SA61121
Netsystem.com SpA611няма данни
Raben611няма данни
The Foundry611няма данни
Volkswagen AG61113

Класацията е базирана на броя на инвестиционните проекти на компаниите за съответната година

Източник: Ernst&Young EIM

„Сименс“ подготвя втора инвестиция“, „Дженеръл мотърс“ може да закупи локомотивен завод“, „Оракъл“ премества европейските си поддържащи центрове в Румъния“. Това са само част от новините в румънските вестници през последните седмици. За разлика от българските медии, при които основната инвестиционна новина през последните месеци е проблемите пред приватизацията на БТК, в северната ни съседка добрите новини сякаш са повече. Макар че според всички доклади Румъния е значително по-назад в преговорите за Европейския съюз и по пътя си към пазарна икономика в сравнение с България, страната успява да привлече значително по именити инвеститори и проекти. Освен вече споменатите мултинационални компании, в списъка на вече присъстващите инвеститори в северната ни съседка са „Рено“, „Континентъл“, „Деу“, „ГлаксоСмитКлаин“, „Язаки“ и др. Румънската агенция за чужди инвестиции отчете 1.6 млрд. долара преки чужди вложения, което е с 38% повече спрямо предходната година. Очакванията са през настоящата година инвестициите да нараснат с още 30-40%. През 2004 г. румънската агенция ще координира 10 нови проекта в заводи за авточасти, в дървопреработването и тежката индустрия, като инвестираните средства се очаква да надхвърлят 350 млн. долара. Повечето от новите фабрики се строят в специално обособени индустриални зони. В тях инфраструктурата се изгражда основно със средства по програмата ФАР, а остатъкът се влага от местните власти. Както и в България, приватизацията в страната почти приключва - продадени са почти 10 хил. компании, а за раздържавяване остават около 100 дружества. Затова фокусът е насочен към подобряване на бизнес средата, най-вече благодарение на индустриалните паркове. Като основни предимства на Румъния се сочат големият местен пазар, евтината и квалифицирана работна ръка и по-близката географска и историческа връзка със Западна Европа, най-вече Франция, Италия и Германия. Сред най-честите оплаквания на инвеститорите са лошата инфраструктура и корупцията.