🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В Европа по втория начин

С наблюдение и лека уплаха, но в ЕС

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 26 септември Европейската комисия, изглежда, няма да препоръча налагането на сериозни предпазни мерки спрямо България при присъединяването към ЕС. Експертите на комисията обаче продължават да поддържат напрежението, за да не спрат реформите. Това обаче не е краят. Контролът в областта на правосъдието и вътрешните работи ще продължи и след 1 януари 2007 г. Както показват докладите от последните партньорски проверки, с които "Капитал“ разполага (12 стр.), в България има очевидни проблеми в тази област, които никой не се опитва сериозно да реши.

Какво знаем 88 часа преди последната "присъда“ на Европейската комисия за това кога и при какви условия България ще се присъедини към ЕС.

Едва ли са останали много скептици, които вярват, че България няма да стане член на Европейския съюз на 1 януари 2007 г. Но ако все пак тръпнете в очакване на доклада на Европейската комисия на 26 септември, който трябва да потвърди датата за присъединяване и да каже как точно България ще стане член на ЕС, приемете един съвет. Снабдете се с добри синонимни и тълковни речници - български и на работните езици на страните членки. Почти сигурно е, че след публикуване на доклада по наблюдението на комисията в България ще се разгорят терминологични спорове за това при какви точно условия ще се присъедини София към ЕС. Така че отсега се подгответе да тълкувате каква е разликата между мониторинг, наблюдение, адекватни мерки, продължаваща подкрепа и т.н., част от обсъжданите формулировки за мерките, които ще се прилагат спрямо дунавския дует. Опозицията и чуждестранните медии ще твърдят, че се прилага строг механизъм по наблюдение и контрол, правителството - че страната не само е избегнала най-опасните варианти, но и че за България и Румъния няма нищо кой знае колко различно в сравнение с останалите страни членки.

За разлика от формалните последни доклади за 10-те страни, които се присъединиха през 2004 г., за България и Румъния неяснотите ще се запазят до пос­ледния момент. Макар че датата 1 януари 2007 г. е под съмнение само за най-големите скептици към присъединяването на София и Букурещ, детайлите за това как то ще стане засега се неясни.

Най-голямата заплаха досега беше прилагането на предпазни клаузи. Най-често споменаваната - в областта на правосъдието и вътрешните работи, всъщност не налага сериозни ограничения. Нейното прилагане обаче би било изключително унизително - предпазните клаузи са сигнал, че страната е изключително ненадеждна. Тази заплаха, надяват се експертите в кабинета на Оли Рен, би трябвало да е достатъчно силен мотив за българските власти да се захванат сериозно с реформи.

Затова в частни разговори експертите на комисията смятат, че е по-добре вместо предпазни клаузи да се приложи наблюдение. Как точно ще работи то зависи от това дали на София ще бъде наложена предпазна клауза, т.е. изключване на страната от определени области на европейското право. При вариант с предпазна клауза целта на наблюдението ще бъде да прецени кога ограничението да отпадне. В обратния случай, ако драстичната мярка не бъде наложена, то ще определи дали при влошаване на ситуацията страната да не бъде изключена от някои европейски политики.

На практика предпазната клауза и наблюдението са част от един същ механизъм - европейско две в едно. Със сигурност наблюдението е по-меката форма на контрол и правителството, и мнозинството ще се отърват само с лека уплаха след публикуването на доклада. Служител на европейската комисия коментира, че неговата институция е поставена в трудна ситуация. От една страна, комисията трябва да убеди 25-те, че не допуска две страни, които ще създават проблеми, най-малкото медиите в Германия трябва да са сигурни, че върху двете балкански държави се упражнява строг контрол. От друга, комисията трябва да даде на българските и румънските власти някакво не толкова горчиво хапче, което лесно да бъде преглътнато от общественото мнение. "Всичко е въпрос на представяне.“

Сигурно: Наблюдение

Както и да се формулира, целта на наблюдението ще бъде да контролира доколко страната изпълнява поетите в хода на преговорите ангажименти. По принцип Европейската комисия извършва постоянно наблюдение върху това как страните членки спазват европейското законодателство, а подобен следприсъединителен механизъм съществуваше и за десетте нови членки на ЕС, но реално не беше използван. Засега не е ясно как той ще се прилага за София и Букурещ - в комисията все още се водят спорове за това. Най-вероятно на базата на доклада от 26 септември ще бъдат набелязани области, в които България и Румъния трябва да постигнат напредък. Наблюдението ще се извършва посредством партньорски проверки, т.е. експерти, наети от комисията, ще проверяват на място напредъка на страната. Ако София или Букурещ не успеят да наваксат изоставането си, на страните ще бъдат наложени предпазни клаузи. Според източници от Европейската комисия отново ще се извършва редовно преглед на направеното, но вече вместо оценка на цялата страна, както правят докладите на комисията, тя ще се извършва само в определения сектор. По информация на Би Би Си това ще стане за първи път през април 2007 г. България ще бъде наблюдавана в т.нар. чувствителни области. В доклада от май тази година като такива бяха определени борбата с организираната престъпност, корупцията и измамите, липсата на достатъчен финансов контрол с оглед бъдещото използване на средствата от структурните фондове и Кохезионния фонд, недостатъчните мерки за фитосанитарен контрол изоставането в създаването на интегрирана система за админис­триране и контрол, и по-специално изграждане на системата за идентификация на земеделските парцели в земеделието, прането на пари. Очаква се, че последните три области могат да отпаднат на 26 септември.

Друг вариант е за наблюдение в стил "големият брат те гледа“. Няколко западни експерти, участвали в партньорски проверки в България, например предлагат да се назначат чужди офицери, които да участват във всекидневната работа на полицията

Вероятно: Предпазна клауза

В договора за присъединяване на България и Румъния, а и на останалите нови членки на ЕС присъства възможността те да бъдат изключени от дейности, ако неподготвеността им заплашва тези области. За това трябва да има "очевидни“ недостатъци. Пример е забраната за износ на говеждо месо от Великобритания в края на 90-те години, тъй като имаше съмнения за масово разпространение на болестта луда крава. Клаузите могат да бъдат изключително разнообразни и могат да се прилагат и в други сектори, които засягат функционирането на общия пазар на ЕС.

В последната година беше въведена предпазна клауза по правосъдието и вътрешения ред, която най-често се споменаваше по отношение на България. Досега този правен инструмент никога не е бил прилаган, но според повечето експерти, ако бъде приложен, това означава, че някои решения (а не всички) на българските съдилища няма да важат в страните - членки на ЕС. Предпазната клауза налага ограничения само там, където има европейско законодателство като право на убежище и миграционна политика спрямо неевропейски граждани, съдебно сътрудничество в областта на криминалните и гражданските въпроси, борба с наркотрафика и големите международни измами. Например, ако френско семейство осинови дете в България, решението на българския съд няма да се признава и автоматично от френския. Или пък, ако българско съдилище поиска ареста на европейски гражданин, това няма да бъде изпълнено. Ако чужда компания регистрира фирма у нас, това по никакъв начин не я поставя извън юрисдикцията на българския съд.

Силата на клаузата за правосъдието и вътрешния ред е не толкова в преките наказания, колкото клеймото върху страната. Има спекулации, че предпазната клауза по правосъдие и вътрешни работи може да бъде използвана за ограничения в свободата на пътуване на българите или дори в отказа България да бъде призната за външна граница на ЕС. Това обаче е пресилено, тъй като в Договора за присъединяване изрично е записано, че предпазните клаузи не могат да препятстват свободното движение на хора. Все пак страни като Великобритания са на път да решат, че техният трудов пазар трябва да остане затворен за българи и румънци. При съмнения за корупция в митниците може обаче да бъде преценено, че България (като външна граница) не може да събира митата на входящите в ЕС стоки.

Силно възможно: Финансови рестрикции

Правилата на Европейския съюз предвиждат, ако една страна не управлява правилно средствата от ЕС, те да бъдат възстановявани обратно в бюд­жета на съюза. Ако не може да се установи точната щета, при Общата селскостопанска политика се прилага схема, при която се връщат 2%, 5%, 10%, 25% или повече от получените пари. Още в доклада си през май месец комисията включи специално изречение. "В допълнение на съществуващите механизми комисията може да приеме мерки, за да спре помощите за България и Румъния.“ Тогава служители на комисията по разширяването коментираха за "Капитал“, че са учудени от липсата на коментар от страна на правителството. Според същия източник комисията дори смята да предложи специален регламент за България и Румъния, с чиято помощ при установяване на сериозни "структурни проблеми“ - "кодовата дума за корупция“, Брюксел да може да поиска връщането на средствата. Най-често служителите на комисията сочат министерството на земеделието.

Най-невероятно: Отлагане с една година

Така наречената отлагателна клауза никога не е стояла сериозно пред България. Схемата за нейното прилагане изисква предложение на Европейската комисия за преместване на датата за присъединяване на 1 януари 2008 г. и единодушно решение на всичките 25 страни членки. България има категоричната подкрепа на Гърция и до известна степен на Великобритания, Италия, Испания и на осемте източноевропейски страни, което прави приложението на този механизъм почти неприложимо. Между януари и май обаче отлагането беше обсъждано насериозно в някои страни членки и европейски депутати.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    първолак

    .

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    баранов

    България вече е своеобразна икономическа територия на Турция... Континента не може да не се замисля за вероятността да бъде "източван"... Изходът е само в изключително мощни европейски инвестиции , гарантирани от национален БЪЛГАРСКИ политически фактор... Етнополитическото у нас парализира националното ни сцепление в общество...

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    географ

    Забележително е, че Швейцария и Норвегия са "позитивно настроени" за предстоящото разширяване на ЕС, докато Малта и Кипър, които би трябвало да имат глас в начинанието - за разлика от първите две страни - не са включени на картата ;)

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    ДИ

    За твое сведение, и тези страни имат мнение, което се "чува" в ЕС, въпреки, че не са членки. И тяхното мнение най-вероятно тежи повече от това на въпросните "дребосъци".

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    МЮЛЕР

    Много пъти е коментирано за опасността от навлизането на организираната престъпност в коридорите на властта! За съжаление нямаше чуваемост. ДНЕС е вече КЪСНО! ОКТОПОДА е навсякъде и всевластен - АБСОЛЮТЕН ГОСПОДАР! Той ръководи всичко в Държавата и никой не е в състояние да защити гражданите от взето негово решение, включително и ФИЗИЧЕСКОТО ПРЕМАХВАНЕ на даден субект. С прокурори ХОТЕЛИЕРИ като Манчев и Ганчев, които още стоят на постовете, буксуващата на място комисия на професора КУШЛЕВ, неефективната реформаторска дейност на правосъдния Петканов, редица фирмени сдружения на представители от властта и структурите на ОКТОПОДА, парализирана съдебна система и прочие, БЪЛГАРИЯ не може да върви напред. Затова сме под кривата круша, бедност и мизерия, последни в опашката по всичко в Европа!
    ЗАТОВА:
    1. От 01.01.2007г., КОНТРОЛ по ресори от ЕВРОПЕЙСКИ КОМИСАРИ , които следва да влезят във всяко министерство и най вече в системата на правосъдието и вътрешните работи, където нещата са буквално КАТАСТРОФАЛНИ;
    2. Задължителна КАДРОВА реформа с ТОТАЛНО изчистване на КОРУМПИРАНИТЕ, без значение на персоната, ранг, място и заемано положение.
    3. Назначаване на нови ЕКСПЕРТИ доказали ПРОФЕСИОНАЛИЗМА, непримиримостта и ОТВРАЩЕНИЕТО си към КРАДЦИТЕ. Назначените нови, не трябва да са имали взаимоотношения със ФИРМИТЕ на ОКТОПОДА.
    4. Подвеждане под НАКАЗАТЕЛНА отговорност на ВИНОВНИЦИТЕ за икономическата КАТАСТРОФА на Държавата от 1989- 2005г.;
    5. Връщане на заграбеното в бюджета на Държавата от КРЕДИТНИТЕ МИЛИОНЕРИ, подвеждането им под отговорност и ПЪЛНА КОНФИСКАЦИЯ на имуществото!
    6. Доказване легитимността на придобита собственост от ГРАЖДАНИТЕ сумарно над 100000 лева., съотвестваща на получаваните доходи! При несъотвествие, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО повдигане на обвинение и КОНФИСКАЦИЯ на неправомерно придобитата собственост.
    ПРИМЕР!
    Не може митнически служител, получавал месечен доход 500-600 лева да се шири в дворец струващ милиони. Ясно е, че той е КРАДЕЦ на държавно имущество и т.н. Има и други , но това са най належащите мерки.
    В заключение, не бъде ли сторено това, не може да се надяваме на успех и още дълго Държавата ще вегетира! Другото е просто приказки.

    P.S За предложените мерки, препоръчвам на философите да не се излишно вихрят и дрънкат ГЛУПОСТИ за нарушен суверинитет и вмешателство във вътрешните ни работи. Като не можахме да се оправим с РАДЦИТЕ все някой трябва да ги махне!

    Мюлер! - Експерт в борбата с корупцията и организираната престъпност!

    24.09.2006г.
    гр.София!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    мюлер младши

    Прав си Мюлер!
    Само не знам отде ще се вземат тези европейски експерти които ще си зарежат хубавия живот и ще дойдат да оправят правосъдието на "дивите балканци". И те са хора, нали така.
    Щото нашенските "рейнджъри" вече показаха, и то по категоричен начин, че никога няма да извадят очите на "колегите" си. Защото те наистина са си колеги - и по професионална подготовка и по действие.
    За разлика от румънците, които може и да наричаме "цигани", но поне на теория дадоха на съд неколцина от властта. Сигурно е, че от тези неколцина ще бъдат осъдени не повече от двама-трима и то на ниски присъди. Но това е то начина по който се правят нещата! И Европа им вярва повече отколкото на нашите родни"цигани". Наричам ги нашите цигани, щото дотолкова циганизираха страната, че нищо чудно един ден да осъмнем с турско-циганско правителство. То всъщност това май е и най-логичния завършек на процесите. Нали!?

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Efro

    Pri chem tut Shweizarija,gospoda?
    ...strana kotoraja ne nahoditsja v Evrope!

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    labarum

    А забелязахте ли, че Финландия е дадена като скептично настроена държава. Е защо тогава единствено те си отварят пазара на труда?

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    гого

    Влизането ни като пълноправен член на Европейския съюз, е исторически момент от нашта история. За мнозина, най-новата ни история е забравено минало. За мнозина функционират абсурдни носталгии. На лице са и много хора, които по чисто обективни причини миналото е неизвестно.
    ЕС не е благотворително дружество, не е и леля ни от Америка, дето ще раздава по 100 долара на калпак. Нашият живот, нито ще стане по-лек, нито по-охолен, още по-малко безметежен.
    Присъединяването ни като пълноправен член на ЕС е крачка напред. Голяма крачка напред. Поздравявам всички, които вярват в бъдещето. А това, че ще бъдем подлагани на постоянен контрол. Не е нито лошо нито излишно.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    мия

    лошо няма.то и ес колко ли ще изтрае -с нас или без нас?

    Нередност?
Нов коментар