🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Спор за звездите на заведенията в туристическия бранш

Идеята за премахване на категоризацията изправи един срещу друг хотелиери и ресторантьори

Заведенията в момента са обект на двоен контрол, тъй като се регистрират от агенцията по храните като обекти за търговия с храни
Заведенията в момента са обект на двоен контрол, тъй като се регистрират от агенцията по храните като обекти за търговия с храни
Заведенията в момента са обект на двоен контрол, тъй като се регистрират от агенцията по храните като обекти за търговия с храни    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Заведенията в момента са обект на двоен контрол, тъй като се регистрират от агенцията по храните като обекти за търговия с храни    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Идеята за отпадането на категоризацията на самостоятелните заведения - т.е. тези извън хотелски комплекси, доведе до спорове в туристическия бранш. Мярката бе предложена като част от пакет за намаляване на административната тежест от вицепремиера Даниела Бобева. Срещу идеята обаче се обявиха хотелиерите в Слънчев бряг. Според тях това ще занижи контрола и ще доведе до нелоялна конкуренция. Същевременно собствениците на ресторанти твърдят, че тези опасения са напълно несъстоятелни.

Облекчение за хиляди обекти

Според данните от статистиката в страната действат над 31 хил. ресторанти, кафенета, барове и друг тип заведения, които не са част от хотелски комплекси. Всички те сега са длъжни да си получат категоризация - до две звезди от общината, а за три и повече звезди - от министерството на икономиката.

Според данни на ресторантьори в София разходът за получаване на категория за заведение със 100 места е средно около 1000 лв. Таксата се плаща при отваряне на обекта или при евентуална прекатегоризация. Данните, цитирани в проекта на Даниела Бобева, сочат, че през 2012 г. услугата е предоставена 127 пъти от икономическото ведомство и около 2600 пъти от общините. До редакционното приключване на броя от икономическото министерство не предоставиха данни какви са годишните приходи от тази дейност. Така или иначе обаче целта на мярката е да се облекчи административната тежест за бизнеса независимо от загубата на приходи. Заведенията в момента са обект на двоен контрол, тъй като се регистрират от агенцията по храните като обекти за търговия с храни.

Хотелиери против ресторантьори

Идеята за отпадане на категорията на самостоятелните заведения обаче не се харесва на всички. От Съюза на собствениците в Слънчев бряг, който обединява местните хотелиери, твърдят, че премахването на звездите ще доведе до нелоялна конкуренция и занижен контрол. "Ако самостоятелните заведения не бъдат категоризирани, това ще доведе до неконкурентна, дъмпингова среда, което е сериозна предпоставка за захранване и развитие на сивата икономика", казва председателят на сдружението Елена Иванова в официална позиция на сдружението.

Привържениците на идеята за отпадане на звездите упрекват хотелиерите в "незнание или умишлено заблуждение". Според тях с отпадането на звездите не отпада контролът върху ресторантите и баровете. Освен регистрация в агенцията по храните и Комисията за защита на потребителите има правомощия да проверява дали в заведенията има менюта с ясна информация в тях за грамажите, цените, описанието и други.

"За да се отвори едно заведение, се изисква набор от документи, така че не може да се твърди, че няма да има контрол", коментира председателят на регионалната структура на ресторантьорите в София Атанас Димитров. "Категоризацията е по-скоро ориентир за клиентите и е важно да съществува при хотелските комплекси, но не виждам смисъл при  самостоятелните заведения", каза още той, допълвайки, че клиентът оценява качеството, а не категорията.

От асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите съобщиха, че в момента проучват чрез анкети мнението на колегите си по темата и ще дадат становището си на правителството.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daks avatar :-|
    ДАКС
    • - 1
    • + 7

    А някой може ли да разясни измерител на какво се явява категоризацията на заведенията? На лукса в салона на клиентите или на качествата на предлаганите храни и напитки. Аз например не съм наясно с това и определено никога не съм се интересувал с колко звезди е категоризацията на заведенията, в които съм сядал. Предполагам че това е масовия случай и съответно и аз като клиент не виждам особен смисъл от наличието на категоризация. Ако ли да има смисъл от наличието на категоризацията на заведенията, то от статията определено не става ясно какъв е този смисъл, какъв по-точно контрол се осъществява над заведенията по линия на категоризацията, колко често и с каква успешност.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    Повечето собственици явно не искат проверки от министерството на икономиката, зщото отдавн не съм стъпвал в заведение над 2 звезди...А съм влизал в заведения 2 звезди, между които и 50-звездна система не може да покрие разликите! По-обре е да няма звездна система, що се отнася за българите. При чуждестранните туристи, обаче, нещата са различни. Те са свикнали на ред и търсят мест според звездите - както хотели, така и заведения. На тях розовата западна действителност е избила от ума, че е възможно звездите дане отговарят на качеството!

    Нередност?
  • 3
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Просто има 2 направления на приложение на разрешителните. Категоризацията със звезди трябва да покаже нивото на обслужване, оборудване и обстановка на едно заведение. Точно както в един хотел. Изискванията за всеки вид категоризация са подробно разписани и за хотелите, и за ресторантите. А Агенцията по храните проверява дали храната, която се поднася, е доставена, съхранена и приготвена при определени хигиенни изисквания.

    Не е сложно.

    Така че ако се махат категоризациите за заведенията за хранене, да се махнат за всички. В един хотел може да има няколко ресторанта с различна категория и даже може нито един от тях да не е собственост на ресторанта. Варианти много.

    А с хотелите е същото - има си звездна категоризация, но тя може да покаже само дали има съответно оборудване, обстановка, размери. Но не може да оцени дали са усмихнати рецепционистите или пиколите, или дали сапуните миришат на рози или на лавандула. Работата е там, че този вторичен "вид" на хотела не е от решаващо значение за здравето на гостите и затова не се контролира строго, а евентуално косвено - например чрез мнения в сайтове за мнения. Но в ресторанта този вторичен "вид" - а именно качеството на храната, е решаващ за здравето и затова има и вторичен контрол.

    Драмата идва от това, че непрофесионалисти правят "предложения", без да са наясно с нещата. Никъде в биографията на Бобева не виждам думата "туризъм". Поради което й е противопоказно да се изказва по темата - нещата излизат половинчати.

    Нередност?
Нов коментар