Борисов: По Северната тангента да се работи 24 часа!

Из стенограмите на Министерския съвет: Премиерът нарежда строителният бранш да се събере и да довърши обекта до края на годината

Западната дъга на околовръстното и Северната тангента изостават
Западната дъга на околовръстното и Северната тангента изостават
Западната дъга на околовръстното и Северната тангента изостават    ©  Надежда Чипева
Западната дъга на околовръстното и Северната тангента изостават    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Откъс от стенограмата от правителственото заседание във вторник.

БОЙКО БОРИСОВ: Павлова!

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, с този мандат всъщност ние ще се опитаме, освен да сключим договора с изпълнителя (на втората част от Западната дъга на софийския околовръстен път – бел.ред), реално да прехвърлим част от финансирането в новата оперативна програма.

Какво искам да кажа? Западната дъга на Софийското околовръстно включва два участъка – участъка от магистрала "Люлин" до река Какач, което е големият пътен възел на посока Калотина, който проект е готов и утре ще можем да пуснем движението по него, вече изцяло и окончателно.

Втората част на проекта е именно от р. Какач, от пътния възел и връзката с магистрала "Люлин" и Калотина до връзката със Северна скоростна тангента, която се изгражда и която обсъждаме, предвид археолозите, които приключват своята работа.

Проектът има одобрена апликационна форма, има одобрено финансиране по оперативната програма, която е 2007-2013 г., но тъй като срокът за усвояване е краят на 2015 г., с днешното си съгласие, всъщност, ние ще можем реално утре да сключим договор и да направим първа копка на втория участък. Средствата по старата оперативна програма ще ни стигнат, да кажем, за авансовото плащане и първите дейности – около седем до десет милиона, и останалите средства с изменение искаме да влязат, да се довърши и да се финансира, да не е от бюджета, а да бъде с новата оперативната програма (договорът с избрания изпълнител – консорциум "Европейски пътища" е за 85 млн. лв. без ДДС). Но тъй като това отнема технологично време, разбира се, затова ни е необходим този мандат.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: А как върви строежът на Северната тангента?

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Строителите работят много активно. Археолозите освобождават по малко терени, както бяха поели ангажиментите си към нас, ние осигурихме допълнителна работна ръка. Искам да благодаря на вицепремиера Калфин, с когото заедно работихме през бюрата по труда за допълнителни хора, които да наемем там, за да можем да подкрепим археологията да се извади. Всичките съоръжения на тези 17 км, ние имаме над 17 съоръжения, са почти готови и се работи по насипи, за да може в максимална степен да имаме съществено завършване до края на месец декември и да остават по-скоро довършителни работи, по-малко дейности. Надяваме се на времето и на снега – колкото по-късно започне снега, толкова повече ще завършим тази година.

БОЙКО БОРИСОВ: Над снега и времето власт нямате. Юли, август бяха добри за работа.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Тогава работеха археолозите.

БОЙКО БОРИСОВ: 24 часа работа на този обект! Времето е още благосклонно. Да не сте дошли да искате пари после. Казвам ви го да си знаете. Дори и сега с финансовия министър правим голям жест към вас, защото това, което взимаме като решение, ако не стане Северната тангента в срок и после дойдете да ви даваме допълнително пари за нея, по-добре да ги дадем тези пари за Младост – Тракия да направим. Така че си правете сметката.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Господин премиер, отсега мога да кажа, че ако завали сняг, няма как да асфалтираме в снега и няма да довършим тангентата до края на годината.

БОЙКО БОРИСОВ: Да обясня на колегите: като идват автомобилите от "Струма", сиреч от Солун, пристанището или въобще от Гърция, като идват тировете от Белград, сиреч от Европа, идеята е да не ги вкарваме на Южната дъга, а всички да се отклонят по Северната тангента, да отидат долу на "Хемус", които искат, другите да отидат на "Тракия" и да слязат надолу по "Тракия" и по "Марица". Тогава спираме движението на тирове по Южната дъга и облекчаваме движението по Южната дъга, тя остава само за автомобилите на живеещите там и пътуващите. Всички квартали, които са от "Обеля" надолу, "Надежда" и т. н., когато искат да отидат на другия на София слизат на Северната тангента, ще се обърнат от другата страна и слизат много бързо.

Тази част, която приемаме днес, е връзката между това, което в четвъртък ще пуснем от Благоевград, от "Струма", от "Люлин" където свършва тапата, до бул. "Европа", където е на три нива съоръжението. От тази част до Северната тангента е двупосочно околовръстно, което вие прекрасно знаете как работи – когато целият огромен поток, който ще тръгне по тези магистрали, ще слезе там, каква тапа ще бъде. И за да избегнем това нещо, започваме това строителство, за да може да направим магистрален пръстен около София за всички, които директно преминават, а не се отбиват в града.

Затова ще я приемем тази точка, но с много ясното съзнание, че да не стане да правим копка и да го спрем след това… Събери днес строителите и да се организира целият бранш да го завърши. Иначе догодина да дойдете и да кажете: Дайте 30, 40, 50 милиона от бюджета, за да си довършим това, за което имахме европейско финансиране… Ние и да обясним, че по времето на Орешарски това беше абсолютно спряно и в последната една година спасяваме парите, то е факт, но ще се отрази на бюджета и на парите, които чакат всички останали. Затова – денонощна работа, да си вземат подизпълнители, всичко, каквото е необходимо, и да го завършат. Или да остане нещичко малко, довършителни работи – я мантинела, я боядисване, където с по-дребни пари да можем да се оправим. Иначе не си го мислете, че ще върнем парите в Брюксел и ще извадим 50 или 100 милиона да ви ги дадем да го довършвате. Въобще не си го мислете това! Събери ги и им кажи: Тези, които не се справят, после да не идват при мен. Толкоз.

Правим голямо изключение с финансовия министър, това са 134 милиона!

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Западната дъга ни е подсигурена. Проблемът е само със Северната тангента, която, ако завали сняг и не могат да доасфалтират, ще трябва да се довършва вече от бюджета. За Западната дъга няма проблем.

БОЙКО БОРИСОВ: Но тази Западна дъга ще отведе с 3-4 километра тапата на другото място!

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: За нея няма риск.

БОЙКО БОРИСОВ: Хубаво, риск не искам да има. Нали искат работа, нали искат пари. Ето ви работа, ето ви пари. Има си технология… Затова, когато се предлага технология, трябва да знаем какво можем.

Само за информация на колегите – от седем държави внасяме битум в момента. Не можем да смогнем с асфалта, който се полага в страната. В четвъртък "Струма" е готова до Благоевград, ще видим за петък след обяд дали "Марица" ще стане готова, ако не – в понеделник-вторник и "Марица" ще стане готова. Не могат да смогнат.

Днес най-сериозно им казваш, съберете ги и им предайте това, което съм ви казал.

Приемаме точка 23.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    telqk avatar :-|
    telqk
    • - 6
    • + 30

    Защо ги ограничава?! можеха и по 25 часа да се трудят, като стават всеки ден по 1 час по-рано!

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 32

    Доколкото забелязвам от колата, наистина се бачка здраво! Ако направят 17 километра за 11 месеца, от които чист строителен сезон идват 6-7 месеца, накрая ще вземат акъла и на китайците. То е ясно, че после ще има за оправяне и преправяне, но като строят за 6 месеца 17 км от нулата, после от мен да мине, може 1-2 години да поправят тук-там. На когото не му харесва - старият път също е алтернатива.

    Нередност?
  • 3
    svet0slav avatar :-|
    4ove4encence
    • - 17
    • + 10

    Колко ли е била дълга репетицията преди заседанието?

    Нередност?
  • 4
    unbiased avatar :-|
    unbiased
    • - 9
    • + 22

    Ако не бяхте бавили поръчката преди години само за да спечели прасчо, сега щяхме да имаме завършена магистрала

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    kvisko avatar :-|
    kvisko
    • - 11
    • + 10

    "Събери ги и им кажи: Тези, които не се справят, после да не идват при мен. Толкоз."
    ПОСЛЕ ДА НЕ ИДВАТ ПРИ МЕН!!!!
    Колко много корупционно съдържание има в тези малко на брой думи.....

    Нередност?
  • 6
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 3
    • + 5

    Асфалт , асфалт и пак асфалт !

    А някои още съжаляват , че не се ядял !!!

    Нередност?
  • 7
    iq146 avatar :-|
    iq146
    • - 7
    • + 5

    25 години по-рано ако беше влязъл този човек във властта, сега Източна Европа щеше да ни диша праха... А малоумната хейтърска сган нека плюе, зер мазохизма и нихилизма са много често срещани по тия географски дължини...

    Нередност?
  • 8
    tanas2 avatar :-?
    Танас
    • - 1
    • + 6

    Точка 1 :
    - Защо в Първото правителство на ГЕРБ отчуждителните процедури бяха определили по 0.60 лв. до 1.54 лв. на кв. м. и естествено бяха заведени към 180 съдебни дела и #КОЙ щеше да прибере разликата ?
    Точка 2 :
    - Колко пари до сега са усвоени от '' Археолозите '' а според мен от Созополския троен ДС агент, защото няма магистрала и път където да не са ровили за старинни обекти ?
    Точка 3 :
    - Защо магистралите са проектирани да минават все през старинни обекти ? Нарочно ли или от незнание няма разлика понеже такива карти съществуват от много години.

    Нередност?
Нов коментар