🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тристранният съвет: "Бюджет 2016" е твърде оптимистичен и не залага реформи

Работодателите и синдиактите са на различно мнение как трябва да се свива дефицитът

И четирите национално представени работодателски организации – АИКБ, БСК, БТТП и КРИБ, се обявиха за по-бързо свиване на дефицита
И четирите национално представени работодателски организации – АИКБ, БСК, БТТП и КРИБ, се обявиха за по-бързо свиване на дефицита
И четирите национално представени работодателски организации – АИКБ, БСК, БТТП и КРИБ, се обявиха за по-бързо свиване на дефицита    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
И четирите национално представени работодателски организации – АИКБ, БСК, БТТП и КРИБ, се обявиха за по-бързо свиване на дефицита    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От АИКБ се притесняват за икономическата прогноза на финансовото министерство, която не взима предвид забавянето в Китай и проблемите в Гърция.

Отказ от реформи, твърде бавно свиване на бюджетния дефицит и прекалено високи очаквания към икономиката. Това са основните критики на социалните партньори към проектобюжета за 2016 г., представен от финансовия министър Владислав Горанов по време на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество. И четирите национално представени работодателски организации – АИКБ, БСК, БТТП и КРИБ, се обявиха за по-ускорена фискална консолидация и предупредиха, че заложеният ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) за следващата година е прекалено оптимистичен. Синдикатите от своя страна смятат, че дефицитът се свива твърде бързо, и настояват стъпката да е по-бавна. От КНСБ и КТ "Подкрепа" изразиха мнение, че има още резерви в приходната част и те трябва да се заложат в бюджета за следващата година.

Според финансовия министър дефицитът трябва да се свива максимално бързо, за да не се трупа допълнителен дълг. По неговите думи това е една от основните цели на бюджета - "да запази фискалната стабилност и да намали разликата между приходната и разходната част, отворила се след неблагополучията през 2014 г.".

Икономически несгоди

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) излязоха със становище, че заложеният ръст от 2.1% на реалния БВП е твърде оптимистичен предвид икономическото забавяне в Китай, сътресенията в Гърция, санкциите, които си налагат Европейския съюз и Русия, както и бежанската вълна към Европа. "Реалният бизнес вече усеща тези трудности. През първото тримесечие на 2016 г. ще усетим и негативното влияние от административното вдигане на цената на тока", коментира председателят на асоциацията Васил Велев. Неговата прогноза е, че ръстът ще е между 1.3 и 1.4%, колкото приблизително са прогнозите на международни институции като Европейската комисия, Международния валутен фонд и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Още дефицит

За дефицит под 2% и неувеличение на разходите се обявиха от Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Становището на палатата е, че преразпределението в момента (около 40% от БВП) е прекалено голямо и настояват държавата да отнема от бизнеса и хората не повече от 35%. Димитър Бранков от БСК смята, че правителството се е отказало от ангажимента си да ограничи разходите за възнаграждения в бюджетната сфера. "Бюджетът е инструмент за натиск върху министерствата и в тази връзка не можем да подкрепим нежеланието да се продължи с опитите в тази посока", добави той.

Според Горанов през тази година министерствата просто не са били достатъчно добре подготвени за съкращенията. Той изрази задоволство, че все пак някои ведомства са успели да изпълнят закона и увери, че през следващата година ще продължи да настоява за свиване, макар и в по-малък мащаб. "Разходната част зависи от осъществяването на структурни реформи. Аз не мога да гарантирам, че ще се случат. Но ще продължавам да настоявам да се повишава ефективността на разходите", коментира министърът.

Друго голямо притеснение на работодателите е свързано с актуализацията на бюджета за 2015 г., която предвижда дефицитът да се увеличи до 3.3% от БВП, след като беше предвидено той да бъде не повече от 3%. "Нас това не би ни притеснявало, ако повечето разходи бяха насочени към инвестиции например. А те не са", коментира Камен Колчев от КРИБ. Той също така поиска някой да поеме политическа отговорност, че разходите не са били ограничени. В тази връзка министър Горанов обясни, че записания процент е "твърде консервативен", като самият той смята, че в края на годината ще бъде под границата от 3%.

Без реформи

Според Владислав Горанов смисълът на бюджета не е да прави реформи, а да създава предпоставки за тях. "Уверен съм, че следващата година ще е много по-благоприятна за реформи от настоящата, защото работехме аварийно за спасяване на системите. Но вече има анонси за законодателни промени в МВР, здравеопазване, социална система, които ще се развият в следващите месеци и ще доведат до ефективност на разходите", допълни министърът.

Още през лятото социалният министър Ивайло Калфин обеща до края на тази година да бъде готово решението за справянето с огромния брой фиктивни инвалидни пенсии. Засега обаче няма официално обявено нищо. Промени трябваше да има и по отношение на работещите в системата на МВР. По думите на Горанов там има поне 6000 души, които не са на рискови длъжности и могат да бъдат преназначени по закона за държавния служител. Той дори намекна, че ще поеме инициативата и ще предложи такива промени с бюджета. Такива не бяха представени, а на брифинга след тристранния съвет финансовият министър обясни, че не е негова работа да поема такава инициатива.