🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Слънчев удар

Драмите около "селските фотоволтаици" са идеален пример за ефекта от принципа "да изхарчим едни пари"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Вече сме в процедура по несъстоятелност. Няма как да не го направя, защото подлежа на наказателна отговорност, ако прикрия, че съм неплатежоспособен." Симеон Цачев е един от десетките инвеститори във фотоволтаични инсталации, които са ползвали финансиране по селската програма на ЕС (ПРСР), за да изградят проектите си. И сега трябва да ги затворят.

Причината е, че през юли Народното събрание прие ретроактивна промяна в Закона за енергетиката от възобновяеми източници, чрез която намали преференциалните тарифи за изкупуване на тока от тези съоръжения с между пет и шест пъти (в зависимост от мощността и момента на изграждане на централите). Мотивът на законодателите е, че за тези обекти е използвано двойно финансиране - продават електроенергията си на преференциални тарифи, което би трябвало да им осигуряват нормална възвращаемост, но освен това са финансирали до 80% капиталовите си разходи от ПРСР, като по този начин реализират свръхпечалба. Решението на законодателя според инвеститорите обаче ги е довело до фалит. "Другите проекти са в същото състояние, но хората в типично български маниер си стискат бизнеса до последно и не искат да признаят реалността", казва Цачев, който трябва да затвори инсталацията си край Дряново.

В България има много примери за лоша държавна регулация, но "селските фотоволтаици" спокойно могат да претендират да бъдат в челната десетка. В тях се вплитат няколко проблема: първоначално погрешно даден стимул от държавата (вероятно с идеята само хора с опит в боравенето с документи за кандидатстване в Държавен фонд "Земеделие" да се възползват), нецелесъобразно използване на средствата за развитие на селските региони, създаване на инвестиционен балон и в крайна сметка поголовен удар срещу инвеститорите, голяма част от които, без да са извършили нарушение, ще бъдат съсипани от държавата. За капак България е в цугцванг - какво и да направи, данъкоплатците ще понесат загуби.

След нас и фалит

Причините за намесата на Народното събрание през юли бяха две. Първата е цените на електроенергия. Чрез орязване на част от разходите за зелена енергия Комисията за енергийно и водно регулиране се надяваше да намери резерви, така че сметките за ток да не нарастват. Финансираните по ПРСР проекти обаче имат обща мощност от едва 27 мегавата и драстичното орязване на преференциалната им изкупна цена на тока - в масовия случай от 56 на 10 стотинки за киловатчас произведена електроенергия, спестява на НЕК и потребителите около 7 млн. лв. годишно. Това е нищо в сравнение с решението, взето по същото време, всички соларни инсталации да имат право да работят с 5% по-малко часове през годината, което води до намаляване на разходите за тях с около 30 млн. лв.

Истинската причина е заплахата Европейската комисия да накаже България с 28 млн. евро санкция, тъй като българските власти са допуснали надвишаване на таваните за съфинансиране по тези проекти. За тях по ПРСР се допуска помощ до 200 хил. евро, но предоставяната със закона за възобновяемата енергия преференциална цена се явява допълнителна помощ, която нарушава правилата на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, се казва в одитен доклад на Европейската комисия от юни тази година. В документа се обяснява, че българските власти е трябвало да съобразят преференциалните цени със субсидията. Именно за да отговори на тази критика, парламентът реши да свие гарантираните цени на тези проекти.

"Санкцията ще се обжалва, обяснява зам.-министърът на земеделието Васил Грудев, с аргумента за изменената цена, защото е калкулирана върху преференциалната цена за целия договорен период с натрупване. Това, което ние искаме да направим, е да оставим санкцията само за трите години, в които енергията е изкупувана на преференциални цени." Затова той очаква България да се наложи да връща само 3 млн. евро. 

Как се забърка кашата

За проблема се знае отдавна. През 2008 г. държавата дава специално бонус точки за проектите за възобновяема енергия в селските региони, т.е. ако кандидатствате за финансиране с фотоволтаичен проект, шансът да бъде одобрен нараства. През 2009 и 2010 г. се отварят прозорци за финансиране и стотици фирми подават заявления. Те получават до 80% безвъзмездно финансиране за признатите от ДФЗ разходи 60% от реалната инвестиция. Логично те реализираха свърхдоходност на фона на няколко десетки малки фотоволтаични централи, които бяха изградени без никакви грантове, разчитайки само на преференциалната цена, за да покрият разходите си и да реализират печалба. Всичко това обаче беше абсолютно законно и ДФЗ съвсем съзнателно е приемал и одобрявал бизнес планове при тези условия.

Още през 2011 г. ЕК предупреждава за възможното надскачане на таваните за съфинансиране. В резултат на това в приетия през пролетта на същата година Закон за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) беше въведено изискване Държавната комисия за енергийно и водни регулиране да наложи специални тарифи за обектите, които ползват безвъзмездно финансиране. ДКЕВР направи такава методика през ноември 2011 г., като намали преференциалните цени на ВЕИ-тата, използващи други схеми за подпомагане, средно с 30%. Но както се оказа, почти нито един проект не попада в тази графа. В преходните и заключителните разпоредби на ЗЕВИ бе вкаран параграф 11, който казваше, че подалите заявления в ДФЗ преди влизането в сила на закона продават ток по старите си цени. Поправката на практика обезсмисляше ограничителните мерки в ЗЕВИ, тъй като повечето проекти бяха подали заявление през 2009 и 2010 г. Мотивът за приемането на параграф 11 беше, че ако не се приеме това изключение, ще се нарушат вече подписани договори.

През 2011 г. за финансиране кандидатстваха по-малко проекти. Това, което е интересно, е, че през 2012 г. ДФЗ отхвърля голяма част тях с мотива, че с новите по-ниски цени, определени от ДКЕВР, дори със субсидия малките фотоволтаични инсталации стават нежизнеспособни. "Полученият индекс на рентабилност е под минимално допустимия праг", пише в отказите на ДФЗ за финансиране. Абсурдното в случая е, че през 2012 г. намалената цена, определена от ДКЕВР, беше средно 35 ст. за киловатчас, като освен това липсваха допълнителните ограничителни мерки за ВЕИ, които бяха въведени след 2013 г. Ако тогава тези проекти са били нежизнеспособни, няма как да се очаква да се случи нещо различно сега при цена от 10 ст. за кВтч. Тоест през юли тази година депутатите съвсем умишлено са фалирали няколкостотин проекта. Вместо това спокойно можеше да се прилагат вече приетите от ДКЕВР по-ниски цени, които през 2011 г. бяха заобиколени с лобистки поправки.

"С новите цени годишният ми приход е 8 хил. лв. Амортизациите са 25 хил. лв., а 12 хил. лв. отиват за поддръжка и администрация, няма как да се получи", обяснява Цачев. Дори и разходите да са раздути, както се подозира при повечето ВЕИ проекти, новите цени не покриват дори и половината от тях.

Ако сегашната тарифа доведе до фалити, това ще означава, че е нарушено друго европейско правило, а именно, че финансираните с европейски средства проекти трябва да са жизнеспособни. Обратното би означавало, че Държавен фонд "Земеделие" е хвърлял на вятъра парите на европейските данъкоплатци. В такъв случай България пак ще се наложи да връща парите, които са отишли за подобни проекти - приблизително 100 млн. лв.

Това обаче е хипотеза, която от МЗХ предпочитат да не обсъждат. Васил Грудев смята, че България няма да връща пари, тъй като: "Основната цел на тези проекти е да функционират и да са жизнеспособни до изпълнение на целите на проекта. На мен ми е много трудно да ви кажа какви са целите на един проект за фотоволтаик в селски район. Какво ще постигнем с него?"

Накратко - държавата създава балон, изразходват се значителни обществени средства и вместо да се опита да го изпусне полека и с минимални загуби за всички, тя решава да го спука. От това обаче ще пострадат не само няколкостотинте инвеститора във фотоволтаици, банките, които са ги финансирали, а и данъкоплатците, ако се окаже, че държавата трябва да връща тези пари.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stonio avatar :-|
    stonio
    • + 18

    "Санкцията ще се обжалва, обяснява зам.-министърът на земеделието Васил Грудев, с аргумента за изменената цена, защото е калкулирана върху преференциалната цена за целия договорен период с натрупване. Това, което ние искаме да направим, е да оставим санкцията само за трите години, в които енергията е изкупувана на преференциални цени." Затова той очаква България да се наложи да връща само 3 млн. евро.

    Този Васил Груден е най-големия идиот на света.
    Не знае какво гласи правилото за "де минимис" или минимална помощ.
    Санкцията е точно за първите три години, а не за целия период на договора за изкупуване на ел. енергията.

    Правилото de minimis касае само държавната помощ, натрупана по схеми/мерки, обявени под това правило. Така част от мерките и процедурите по оперативните програми и Програмата за развитие на селските райони поставят праг на помощта за три последователни години от 200 000 евро и изискват от кандидатите декларация относно получаването на други минимални помощи за последните три години.

    Т.е ще се връщат всички пари, които са надвишили 200,000 евро за първите три години на проектите. Първите три години вече са изтекли, така че няма как този МОЗЪК да спаси парите.

    Нередност?
  • 2
    aman avatar :-|
    aman
    • - 4
    • + 6

    Как ще ги стигнем тези 1.5 градуса дето пустите чужди сили приемат в Париж, а ний фалираме ВЕИ.

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 1
    • + 10

    Класика: Виждаш софра, и веднага искаш втори стомах, без да си правиш сметка, че утре няма да има гарантирана софра, а два стомаха трудно се изхранват...

    Нередност?
  • 4
    lz73 avatar :-|
    lz73
    • + 3

    А имаше мноого по просто (и справедливо) решение. Просто който не иска да му свалят цените да бъде така добър да върне получените помощи заедно със законните лихви...
    Да, ама не! Що да не оскубем тия тарикати!

    Нередност?
Нов коментар