Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите    ©  Красимир Юскеселиев
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Системата бонус-малус, която ще награждава изрядните шофьори с отстъпка, а провинилите се ще санкционира с по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", може да бъде въведена от януари, след като Комисията за финансов надзор (КФН) изготви наредба за прилагането й и даде едномесечен срок за евентуални корекции. Предвижда се следващата година да бъде нулева по отношение на водачите, но регистрираните през този период от тях наказателни постановления и присъди ще се зачитат при следващото подновяване на задължителната застраховка, което означава, че първите бонуси и малуси ще дойдат през 2021 г.

Методиката предвижда застрахователните компании да имат базови тарифи, спрямо които ще се правят отстъпки от 25% или надбавки, стигащи до 400% от цената на полицата, в зависимост от индивидуалния профил на водача. Философията на промяната е застраховката да отразява реалния риск на пътя, като едновременно с това оказва дисциплиниращ ефект за автомобилистите чрез финансовия стимул. За нуждата от въвеждането й има консенсус отдавна, но то така и не се случваше заради различни причини - последно преди година готовата методика беше оставена за доработване след публично недоволство, до голяма степен породено от слабото й комуникиране от КФН.

Напредъкът дотук

Във вторник финансовият регулатор публикува проект на наредбата, с която България ще въведе система бонус-малус за автомобилистите. В разработването й са участвали още няколко държавни институции - Министерство на вътрешните работи (МВР), Министерство на транспорта и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", а за основа на проекта е ползван докладът на наетия консултант Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. С публикуването на текста започва да тече едномесечен срок за коментари и предложения за корекции от заинтересованите страни, след което наредбата ще влезе в сила. Предвижда се това да стане на 1 януари 2020 г., макар да не е сигурно дали след едномесечния срок ще има достатъчно време за изменения, гласуване и обнародване. До първите бонуси и малуси ще мине поне още една година, тъй като ще трябва да се предприемат последващи административни действия, за да може да се обезпечи работата на системата. Такова е например регулирането на информационния обмен между институциите, за което се дава срок до 1 януари 2021 година.

Българският бонус - малус

ще разпредели водачите в няколко класа, според индивидуалния им рисков профил. Той ще се калкулира на база регистрираните от тях нарушения на пътя. Датата, от която ще започне да се следи историята на провиненията, е 1 януари 2020 г. Това означава, че досегашните нарушения няма да важат, а това се прави с цел да има равнопоставеност между водачите.

През периода на нулевата година всяко регистрирано нарушение, за което има административен акт или присъда, ще води до начисляването на определен брой точки. Например превишаване на скоростта с 21 до 30 км/ч спрямо поставеното ограничение на пътя ще трупа 1 точка. Изпреварване, което създава опасност за движението, струва 4 точки, колкото ще коства и шофиране в нетрезво състояние с измерени 0.5 до 0.8 промила алкохол в кръвта. Умишлено причиняване на имуществени щети при управление на МПС ще води до 7 наказателни точки.

Предложението на регулатора е класовете да са 15, от които девет ще носят малуси. Ако обаче има притеснения, че малкият брой класове ще води до по-рязко пропадане за шофьорите при провинения, то се дава опция за увеличаването на класовете до 20. В зависимост от това дали ще се избере основният вариант или алтернативният отстъпките ще са между 23% и 25%, а надбавките ще са до 400% от базовата тарифа.

Всеки застраховател ще формира своя собствена базова тарифа за задължителната застраховка, воден от критериите, които и досега са определяли цената на полицата - характеристики на автомобила като мощност, възраст, регион, в който се управлява колата, възраст на водача, щетимост и т.н. Това означава, че и след въвеждането на системата застрахователните компании ще имат различни цени.

Ключови въпроси

В проекта на наредбата институциите са опитали да разрешат основните въпроси, които възпрепятстваха стартирането на системата бонус - малус, като например как се третират служебните автомобили или лизинговите коли, как се предотвратява възможността за избягване на малуси чрез прехвърляне на автомобили.

Според правилника бонус-малус клас ще се определя на всеки шофьор за всеки притежаван от него автомобил при сключване на застраховката "Гражданска отговорност". Клас ще се дава и на всеки лизингополучател. За да няма дискриминация, системата ще важи за всички МПС-та без значение дали са лични, фирмени, на общини или държавни институции. Изключение ще се прави по отношение на водачите на специализирани автомобили като линейки, пожарни коли, полицейски автомобили, като при извършване на нарушения с тях те няма да влияят върху класа на водача при управление на личния му автомобил.

При продажба на МПС застрахователят ще определя нова премия на новия собственик. Целта е да се избегне възможността за заобикаляне на системата чрез фиктивно прехвърляне на автомобила на лице с бонус клас, за да се изчистят натрупаните малуси. При последващо прехвърляне на автомобила на предишния собственик ще се вземат предвид натрупаните малуси през предишни периоди на притежание.

Предвижда се застрахователите да начисляват допълнителна премия, когато засекат недобросъвестно прикриване на застрахователен риск от страна на клиент.

Повече средства за гаранционните фондове

С 1 лв. нараства вноската, която постъпва за всеки застрахован автомобил по "Гражданска отговорност" в Гаранционния фонд на българските застрахователи. Така от всяка полица отчислението ще е в размер на 13 лв., с които ще се захранват фондът, който изплаща обезщетения при катастрофи с незастраховани превозни средства, и обезпечителният фонд, който се задейства при фалит на застрахователна компания. Увеличението на вноската идва по линия на обезпечителния фонд и се извършва с административен акт на Комисията за финансов надзор (КФН).
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    snaip17 avatar :-|
    Latchezar Petrov Kostov
    • - 2
    • + 1

    "Цялата система трябва да се промени" както изпя Милена Славова преди много време.

    Ако наказваме начин на шофиране е добре да се наказва шофъора а не автомобила. Тогава няма да ги има всички проблеми с прехвърляне, "ама аз не карах тогава колата", когато ме снимахте и т.н.

    Проиблемът, който за мен трябва да се реши е как водачът да идентифицируем по време на шофиране. За мен начинът е лесен - номерата се издават на водачи, не на коли.

    Тогава може съответните точки да се трупат на досието на отделния човек и когато е глобяван, цената на глобата да е в зависимост от коефициента. Тоест ако аз 5 пъти съм карал с превишена скорост моята глоба няма да е ката ако съм карал 1 път.

    Така ще се постигнат 2 неща:
    1. Глобяваме човека а не колата и не се чудим какво да правим като я продаваме
    2. Парите отиват в държавата а не в застрахователите, но запазваме наказателния елемент от глобата.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    До коментар [#1] от "snaip17":

    Застраховката се прави на автомобила, но се изчислява спрямо водача. Какво не разбрахте? Продавате си автомобилите без проблем, застраховката се преизчислява. Измислено е достатъчно добре.

    Сега, ако много държите да карате по бус лентите и да пресичате на червено - много се радвам ако такива хора останат недоволни.

    Нередност?
  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • + 3

    Остава да обясните какво правим с джагалите без книжки. Те колко ще плащат и какво става, ако има катастрофа. По данни на КАТ хванатите !! да карат без книжка за 2018 г са 33 000 души.

    Нередност?
  • 4
    snaip17 avatar :-|
    Latchezar Petrov Kostov
    • - 1
    • + 1

    Въпросът е защо е толкова сложно , като може и да не е и защо тези пари трябва да отиват в застрахователя а не в държавата. В крайна сметка, гражданската отговорност и сега покрива разходите, тоест всичко отгоре до + 400 процента ще отиде : познай къде ... Нали някой не си мисли, че цените ще паднат :-)

    Цялата система, че всичко се води на колата (гражданска, винетка и т.н) е безумна и е в ущърб на всички участници в движението. Пример:
    1. Когато ти взимат книжката ти взимат и личните номера. Няма как да караш, защото колата ти ще свети от хиляди километри, като е без номер.
    2. Ако имаш два автомобила - едният за града, другият за пътуване, няма да плащаш 2 винетки, защото винетката ще е на твое име. Ако имаш винетка за по-висока категория автомобил, тя трябва да важи и за по-ниските, защо не?



    Нередност?
  • 5
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)
    • + 2

    До коментар [#3] от "Vassil Stoychev":
    Това, което се прави и сега - шофирането без СУМПС е криминално престъпление. Прилагането на закона е проблема, а не неговото съществуване.
    Защо човек, който е шофирал пиян и е убил хора, шофирал е без СУМПС и е направил ПТП, каквото и да е и т.н. след някакво време пак е на улицата и пак кара МПС, и пак прави ПТП, и пак троши коли и наранява, в не много редки случаи и убива хора - е въпрос към българският съд, най-вече.

    Нередност?
Нов коментар