🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Промени за разузнаването и ДАНС минават спешно през парламента

В прокарвания законопроект левицата съзря опит бързо и тайно да се направят кадрови промени в службите

Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност
Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност
Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност    ©  Юлия Лазарова
Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Защо промени в такъв важен закон като този за Държавна агенция "Разузнаване" (ДАР) се внасят не от Министерския съвет, а от група депутати, и спешно се прокарва в парламента - без обществено обсъждане и без задълбочени мотиви? И дали с тях се подготвят бързи кадрови промени, които управляващите държат в тайна? Това бяха част от въпросите, които поставиха депутати от БСП в сряда при гласуването на първо четене на проекта за промени в Закона за Държавна агенция "Разузнаване", внесен от четирима депутати от управляващите - Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия за контрол на службите по сигурност, Валентин Касабов (НФСБ), зам.-председател на комисията, и депутатите от ГЕРБ Пламен Нунев и Красимир Ципов.

Важни промени по "бързата писта"

Законопроектът бе внесен на 20 февруари, спешно придвижен през ресорната комисия за контрол над службите на 5 март, при това - на изнесено заседание на комисията, а по-малко от седмица след това внесен в пленарна зала.

Той предвижда широки по обем промени, свързани както с обхвата на дейността на ДАР и правомощията й, така и с изискванията към някои от длъжностите в нея, условията за прекратяване на правоотношенията със служителите, параметрите на дисциплинарната процедура, отстраняване от длъжност при отнет или отказан достъп до класифицирана информация и редица други.

Сред дейностите на ДАР изрично се включва придобиването на информация "за хибридни атаки и асиметрични рискове и заплахи", разширяват се параметрите на обработване на информацията, прибавя се и дейност по "организиране и осъществяване на собствени комуникации за разузнавателни цели" и вътрешноведомствен обмен.

Намаляват се изискванията за стаж в агенцията (от 5 на 3 години) за длъжността на инспектора, назначаван от премиера, за да следи как се провежда държавната политика и да предотвратява и разкрива закононарушения. С преходни разпоредби през Закона за противодействие на тероризма се създава междуведомствено контратерористично звено, в което ще участват представители, определени от ръководителите на МВР, ДАНС, Държавна агенция "Разузнаване", служба "Военна информация" при Министерството на отбраната, Агенция "Митници" при Министерството на финансите и от главния прокурор. Това звено ще е разположено в ДАР, а редът и организацията му на дейност ще се урежда със съвместна инструкция, издадена от ръководителите на всички тези изброени служби, чиито представители участват в него. В закона се предвижда, че Агенцията може да откаже предоставяне на информация за списъчния й състав.

С преходни разпоредби към закона се предлага и допълнение в Закона за ДАНС, с което на органите на ДАНС се дават правомощия "да извършват проверки за установяване на самоличността на лице при задържане, разпит, предупреждаване, призоваване и образуване на административнонаказателно производство". Установяването на самоличност ще се извършва през представяне на лична карта, свидетелски показания или по друг начин. Според вносителя Димитър Лазаров в момента служителите на ДАНС нямали законово правомощие да искат личните карти на хората, които са извикани на разпит. "ДАНС в момента нямат правомощия да проверяват самоличността на лица - чрез представяне на лична карта, чрез свидетели и по някакъв друг начин", заяви Лазаров в пленарната зала. В резултата на този законов пропуск, дори "когато едно лице бъде извикано в ДАНС, нямат законово основание да му изискат личната карта".

Законът бе гласуван на първо четене само след половин час дебат, в който на практика се изказаха само двама депутати от БСП - Иван Иванов и Таско Ерменков. И двамата изразиха опасения, че скритата цел на тези промени е "някой да бъде назначен и уволнен". Иванов изрази съмнения, че това е "прикрита крачка" за закриване на служба "Военна информация" и прехвърлянето й в обхвата на ДАР, което дори да се случи, трябва да бъде подложено на обществено обсъждане, за да се чуят всички заинтересовани. И двамата акцентираха, че подобен законопроект с важни промени в службите трябва да се внесе от МС и да не се прокарва в спешен порядък.

В отговор Димитър Лазаров ги упрекна, че с тези критики "всяват напрежение и интриги в службите", което било "въпрос на отговорност". Лазаров категорично отрече, че проектът цели закриване на военното разузнаване чрез вкарването му в ДАР, и възрази срещу твърденията, че законът се прокарва по "бързата писта".

Крум Зарков: Поредният пример на законодателство с ботуши

"Това е поредният пример на законодателство с ботуши", заяви в коментар за "Капитал" зам.-председателят на парламентарната група на БСП Крум Зарков.

"Отново текст, който очевидно е подготвен от администрацията на самите засегнати служби, се внася от група народни представители, за да не носи правителството отговорност, като стане скандал. Освен това между внасянето и разглеждането в зала е минало много кратко време, така че да не може никой заинтересован да изготви някакво становище. Вие с право ме питате защо в пленарната зала практически нямаше дебат по такъв важен законопроект. Отговорът е, че нарочно е направено така, че да не може да се осъществи нормален дебат по него. А законът е важен - дори само поради материята, която третира. Става въпрос за координация между службите за сигурност, за важни заплахи, за контратероризъм. И затова подобно поведение е на пълна безотговорност. Между първо и второ четене ще прегледаме внимателно всяка разпоредба, защото и на пръв поглед прави впечатление, че между различните координационни механизми са се прокраднало и текстове, с които се уволнява и назначава, дават се нови правомощия на определени служители и всичко това заслужава един много дълбок анализ", каза Зарков.

Все още няма коментари
Нов коментар