Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Понякога е хубаво човек да си поставя ясни и изпълними цели, вместо да прави грандиозни планове, които превишават способностите му. Следвайки тази максима, дали не трябва леко да коригираме идеите си за средното образование? В момента много хора се опитват да измислят как то да мине в XXI век, докато коридорите на огромна част от училищата буквално миришат от отвратителните тоалетни в тях. Лошите хигиенни условия в немалка част от училищата в България водят до изключително сериозни последствия за здравето на децата. Проучване на Националната мрежа за децата установи, че над 70% от учениците по една или друга причина се въздържат да използват училищната тоалетна, като най-отблъскващи за тях са мръсотията и липсата на консумативи. Това води както до физически проблеми, така и до нарушения на психиката.
На този миризлив фон трудно можем и да говорим въобще за някакво качество на образованието в България. Едва ли може да се очаква от учениците да постигат високи оценки по математика например, докато се чудят в кое близко кафене да отидат до тоалетна. В крайна сметка, ако си припомним пирамидата на човешките потребности на Маслоу, физиологичните нужди стоят доста преди самоусъвършенстването. А и ако държавата, общините и училищата не могат да се справят с проблем на подобно елементарно ниво, какво остава да осъвременят учебните планове, да започнат да учат децата на умения за справяне в живота и да привлекат млади професионалисти за учители.
9 коментара
Използвахме нуждниците за пушални. Туй през 70-те. Веднъж при свободен час, влиза директорът. Ние сме трима, кабинките - две. Напъхваме се в тях. Оня отваря едната, съученикът успял да свали гащите, прави се, че сере.
Отваря нашата, там сме двама, не върви да сме със свалени гащи и си признаваме, че пушим.
"...А и ако държавата, общините и училищата не могат да се справят с проблем на подобно елементарно ниво, какво остава...?" Е как какво - куфарите и колкото по-далеч, толкова по-малко ще ти мирише на България.
Подобно е състоянието на тоалетните по ВУЗ-овете, а там в големите аули често вървят международни конференции и семинари, конгреси с гости журналисти и т.н. Който чужденец се подлъже да дойде, после дълго разказва за видяното....
До коментар [#1] от "pesho1921":
Съседният клас прави контролно по математика - сравняване на логаритми. Излиза първият ученик, намираме и ми съобщава, че моят приятел още се поти вътре с 2. задача. Сметнахме още веднъж и се разбрахме, същият ученик да се върне, ужким си е забравил нещо, и да му подскаже отговора - на втори въпрос първият логаритъм е по-голям. Така и направи. Дойде междучасието и нашият човек сърдит. Бе човек, нали ти казах отговора: "На втори - първия". Той се удря по главата и вика "Уфф, аз реших, че ме викаш на втори етаж в първия кенеф, да пушим в междучасието."
Не можем да обвиняваме ситуацията в тоалетните с фрапиращата действителност, свързана с чалга, липса на интерес и другите проблеми на тийнейджърите.
Е това вече е като даа убиеш заек с артилерия. Голяма мисъл, голяма статия... Накратко - никакъв признак за сиво вещество в черепа. Ако ще се пише, само за да се хаби време и да се отчете дейност - по-добре недейте!
Няма общо между лошото образование и тоалетните в училищата. Има общо с лошото домашно възпитание на учениците. Има общо и с всеобщото нежелание всеки да си върши работата, за която му се плаща. Нормално е един средностатистически ученик да знае, че трябва да пусне водата, след като е ползвал тоалетната. Нормалноо е "лелката" да иде с препарата и да измие тоалетните поне веднъж през учебното време. Но не се случва нито едното, нито другото...
Вярно е и нещо друго - за нашите ученици е много по-важно да изтеглят новото чалга-парче, вместо да научат новия урок. Проблем на ценности...
А най-големите проблеми са в "главата" - Министерството. Няма качествена учебна програма и този проблем се задълбочава с годините и всеки нов министър. Всеки следващ учебник е с все по-лошо качество и е все по-непригоден за работа. От първото и второто учениците са засипани с все повече и все по-неразбираема информация. Те пък са все по-немотивирани и много лесно пренебрегват нуждата от знания за сметка на малко "купон". Проблемно е и положението с учителите - лош кадрови подбор, немотивирани, лениви, корумпирани и користолюбиви. Не знам как може да се изправи нещо в системата - със сигурност смяната на министъра ще е едно добро начало.
Тимирут, статията не е кой знае какво, но според мен е доста вярна. Извинявам се, ако ви засягам, но сте доста крайни в изказването си. Няма смисъл обаче да се обвинява веднага държавата. Това си е от манталитета на българина, както и от възпитанието му. Че учебната ни система има много, много дъски за дялкане и това е ясно. Какво правим обаче ние по въпроса ?
До коментар [#7] от "mas_ter":
Прав(а) си. Краен съм, и така трябва за да тръгне нещо в системата. Да, искам да се почне някаква трансформация, наистина е време да се направи нещо по въпроса... Знам, че възпален апендикс не се лекува с болкоуспокояващи, а със скалпел. Може да се проточи и да се забави операцията, но после тя става спешна. Ето затова предпочитам да се започне още сега с ампутацията на болните части на системата...
абе и аз докато бях в училище (1982-1993) тоалетните бяха ужасни, мръсни, миришеха, и консумативи нямаше - то даже тогава не знаехме какво значи "консумативи". но това не ми е причинило психични проблеми, не ме е накарало да си пикая в гащите, не ме е спряло да ходя на училище, както и да науча нещо там.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.