Протестите трябва да са за друго

Синята зона в София

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всички опити досега за въвеждане или промяна на платеното паркиране в центъра на София са свързани с протести и напрежение. През годините хората, които живеят и работят в сърцето на града, са намерили свои начини да се справят с колите си и допълнителните ограничения нарушават съмнителния им комфорт. Първите планове на общината звучаха наистина прекалителни, но в крайна сметка повечето смислени аргументи бяха чути и правилата за паркиране най-вероятно ще бъдат променени, така че най-спорните забрани ще отпаднат. Това не предотврати протестите през седмицата. Недоволните в случая обаче не са съвсем прави. Да паркираш колата си на улицата обаче не е право, което върви заедно със собствеността на имот. Улицата е на абсолютно всички - всъщност столичани с адресна регистрация в центъра получават облекчение, като им се предоставя по-ниска такса.

Общината трябва да регулира паркирането, и то наистина в посока по-големи ограничения. Пускането на метрото дава алтернативи за придвижване. Ясно е, че общината трябва да създава по-добри възможности за придвижване – приятен градски транспорт и велосипедна инфраструктура. Но няма как да вечно да отлагаме въвеждането на правилата, за да чакаме идването на алтернативите. А и с правилата ще дойде и по-големият натиск към общината да си свърши другата работа.

25 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ridiculous avatar :-|
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    • - 27
    • + 8

    Глупости.

    Нередност?
  • 2
    ridiculous avatar :-|
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    • - 19
    • + 11

    Единственият начин да се въведе порядък е в този порядък да има смисъл, да има равни условия за всички и да бъдат съобразени реалните ситуации, потребности и възможности на хората. В случая това не е така. В случая общината иска да граби без контрол и това се вижда между редовете на обявените й цели.

    Нередност?
  • 3
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 9
    • + 11

    Цитирам:" Улицата е на абсолютно всички - всъщност столичани с адресна регистрация в центъра получават облекчение, като им се предоставя по-ниска такса."

    От 2012г. на всеки един от 220 000 жители в "зелените" зони за паркиране на Барселона са раздадени смарт карти, които позволяват паркиране в зоната на цена 0 €, тоест БЕЗПЛАТНО. На един жител се дава една карта независимо от броя на превозните средства които притежава.

    За всички останали цените са от едно до три евро.

    http://www.eltis.org/docs/studies/Green_zone_update.pdf

    Нередност?
  • 4
    sioux avatar :-|
    Sioux
    • - 6
    • + 26

    Кратко и ясно. И на мен до гуша ми дойде от тия автомобили. Време е за промяна!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    goblenka avatar :-|
    goblenka
    • - 16
    • + 10

    Проблемът няма да се реши кардинално, ако продължават да го компенсират с такси и ограничения, които на всичко отгоре са и дискриминационни! За да изчезне практиката да се спират колите на тротоара, трябва да има паркинги и то на гъсто. Платените и не платените трябва да се балансират. Поне - в началото. Как си я мислите, да имаш кола и да си принуден да И плащаш почасов паркинг, защото няма къде да я прибереш? Да! Колите отдавна са твърде много и не достигат гаражи, за да се приберат! Да! Много гаражи са си сменили предназначението, защото практиката, да си оставиш колата на пътя беше със статут " търпимост". Но, за да се промени това, трябва да има база. Преди да са създадени възможности, колите без гараж да имат " свои" парко места в близост до адреса на собственика, преди да се създадат паркинги за приходящите, които да оставят колите си там за час, или няколко часа, преди да се направят задължителни паркинги за офиси и големи жилищни сгради - това няма как да се промени. Сега много голяма част от съществуващите паркинги са дадени на частници. Не е редно. Трябва да са си общински и дори да са платени, общината да събира таксите и да ги влага в изграждането на нови съоръжения за паркиране. Щом частник иска да развива дейност в тази сфера, да инвестира и да си изгради съоръжения! Ама, нямало да им се изплатят, защото хората щели да предпочетат по-евтините общински! Да мислят и да си решават проблема! Тази тема, тези решения не са нито заради колите, нито заради удобствата! Те са в услуга на " Паркинги и гаражи"! Да се принудят хората да плащат тяхната услуга, макар да не им е гарантирана, и да си плащат санкциите, ако не я ползват! Гарантирани приходи и то сериозни за частните " Паркинги и гаражи"! Това, ако стане както са го замислили, ще накара много хора да се откажат от колите си. И без това плащат какво ли не, а не получават нищо! Данък на колата, винетки, паркиране, а си чупят колите по лошите пътища, правят катастрофи, за да заобиколят дупки, плащат, за да си освободят от паяк колата, плащат, за да им охраняват колата и пак ги палят и обират... Какво става тогава с бензиностанциите и търговците на коли? Те не виждат ли заплаха за интересите си от този проект? Като сложим и постоянно растящите цени на горивата? И си траят? Защо не са до клиентите си? И, защо клиентите се подвеждат толкова лесно и се настройват: център срещу периферия? По-точно - обратното, но ефектът е същия?

    Нередност?
  • 6
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • - 6
    • + 20

    До коментар [#3] от "BlueWater":

    Барселона е пред банкрут. Така че не давай лоши идеи, че нашите общинари само това чакат, да направят някоя подобна "социална" служба - пример Топлофикация.

    Нередност?
  • 7
    agrotuz avatar :-@
    тимирут'
    • - 11
    • + 10

    София не е България. Не искам да ме занимават с проблемите на софийската паплач, която имала проблеми. Ами не живейте в София, толкова е лесно.
    Намалете си колите, какъв е смисълът да стоят по 2 или 3 коли за всяко семейство. Фирмите да си оптимизират парка и да махнат джиповете-баничарки и всичко ненужно. Направете зона свободна от автомобили в центъра, където изобщо да не може да се паркира. В развития западен свят е нормално в колите да пътуват по 4 човека, дори непознати, а тук 4 човека да има как - щяха да се качат в 5 коли. Проблемът е в мисленето. Ако са скъи горивата, карайте велосипеди или пътувайте с градския транспорт. А най-добре заложете на ходене пеш - дори и помага да се свалят излишни мазнини по ханша.

    Нередност?
  • 8
    paulin avatar :-@
    sofi_anka
    • - 14
    • + 4

    Няма смисъл, драги ми Господине, но в София разтоянията не са като в Плевен или Сливен, а и повечето от нас не са чиновници, които стоят по цял ден в офиса си и не помръдват до 5 часа. Освен това имаме и деца, които да прибираме от най-различни точки на града,а не знам дали знаете, че и всички по-големи магазини не се намират на територията на центъра. А по въпроса с велоалеите и колелетата е просто смешно да се коментира. Защо не пробвате вие да си заведете децата на училище на -20 с колело?

    Нередност?
  • 9
    goblenka avatar :-|
    goblenka
    • - 4
    • + 7

    Да! София не е България, но не само там искат лесни пари! Ако се допусне тази недомислица, тя ще се ползва за пример първо в областните градове, после в общините! Това не го ли виждаш, или го искаш? Отговарям с това на всички, дето са ми нацъкали минусите! Това са все озверели хора, които не знаят кой ги е докарал до там и са готови да изядат всеки когото докопат. А, нашите Босове точно от такива имат нужда! От кучета, които да вкарват овцете в кошарата им! Имаме задължителна ГО / гражданска отговорност/. Това са сигурни пари за застрахователите, без гаранции за адекватно обезщетяване. Опитаха се да наложат " Задължително имуществено застраховане" и дори не отрекоха, колко хора ще плащат, а няма да получат обезщетение при нужда. Имаме винетки, но сами знаете къде и по какви пътища караме. Сега "Паркинги и гаражи" искат едни гарантирани пари, а вие ги подкрепяте! Не ви разбирам! На вас кой ви гарантира със наредба, или закон приходите?

    Нередност?
  • 10
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 8
    • + 6

    До коментар [#8] от "sofi_anka":
    До коментар [#9] от "goblenka":

    Не живея в София и изобщо не искам да ме занимават с шопски проблеми. Аз нямам такива проблеми с мисленето, каквито констатирам при вас. Първо, живея в блок с гаражи и мястото пред тях е достатъчно и за втори автомобил. Сградата с офиса ми е в затворена уличка, която денем си е на практика паркинг, но никой не таксува престоя на колите. Така че който има проблем с паркирането - да се спасява както намери за добре. Разберете го веднъж завинаги - синята и зелената зона не са услуга, а ограничение чрез финансов механизъм (такса).
    Аз ви казвам какво ще е най-добре да се направи - никакви паркирани коли в централната част, нито лични, нито служебни. Влизаш в зоната, оставяш човека или стоката и заминаваш. Или, ако сградата е с гараж или обособен паркинг, но не на улицата - отиваш там. Улиците сега са толкова тесни и задръстни с коли, че при един пожар ще стане страшно. А линейките как да се промъкнат?
    Велосипеди се карат постонно във всички големи градове по света, така че нежеланието е от мързел, а не заради липсващите алеи. И ходенето пеш също е масово "там", но тук как да тръгнеш пеш - нали трябва да си покажеш колата.

    Нередност?
Нов коментар