🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Образователният мистър Хайд

Паралелният свят на частните уроци

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В "Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд" добрият д-р Джекил прави зловещ експеримент със себе си и се превръща в садистичния мистър Хайд. Нещо подобно се случва през последните 20 години и с българското образование. Докато взимащите решения за държавните политики правят неуспешни опити за промени в публичните училища, чието средно качество продължава да се влошава, част от системата се замества от паралелна реалност - тази на частните уроци (виж повече).

Родителите нямат доверие в учебните заведения и вече по инерция записват децата си на допълнителни занимания, особено по английски, български и математика. Тази практика генерира десетки милиони годишно, но отчасти остава в сивата икономика. Отговорните държавни институции отказват да забележат този пазар, който всъщност е функция от основните недостатъци на официалното образование - неадекватна учебна програма и методи, липса на индивидуален подход към учениците и сгрешени измерители за качество. Подхранва се и от постоянно роящите се изпити за вход в т.нар. елитни училища, заради които дори първокласници вече се изпращат на частни уроци.

Принципът "всеки да се спасява сам" обаче в случая не помага. Дори една част от родителите да дадат на детето си максимално добро обучение, на един по-късен етап то ще попадне в неадекватна среда. Ако останат в България, подрастващите ще живеят в общество, в което 40% от 15-годишните са функционално неграмотни по математика и по български език. И ще трябва да работят в икономика, лишена от необходимия двигател, за да се движи напред - критично мислещи и способни хора.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tulsa avatar :-|
    тулса
    • - 3
    • + 4

    "..Ако останат в България, подрастващите ще живеят в общество, в което 40% от 15-годишните са функционално неграмотни по математика и по български език.."А малко по подробни данни за това?Анализ по етнически групи, регионален принцип,уточнение на критериите за функционална неграмотност(поне за нас, откъсналите се от родната действителност от много години..)Иначе, добре че има и мистър хайд(уци) и частни уроци, че
    с тлъстите заплати и благодеяния за учителите от няколко поколение добрички доктори джекиловци, хората явно трудно свързват двата края .

    Нередност?
  • 2
    afrodita123 avatar :-|
    afrodita1
    • - 5
    • + 3

    Училището осигурява необходимата база от знания, до към 5-ти клас, а след това е излишно. След 5-ти би било добре да учат децата на финансова грамотност. Да. Тя е неразделна и основна част от живота.

    Нередност?
  • 3
    dohoditednes avatar :-|
    dohoditednes

    Ако въобще работят.

    Нередност?
Нов коментар