Да живеят старите автомобили

Данъците за МПС

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.

Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.

Второ, самата логика на закона е да наказва собствениците на нови коли. Ако си купите автомобил със 105 конски сили, ще платите 298 лв. данък, aко мощността е същата, но възрастта му над пет, данъкът пада наполовина. Ако е десетгодишен, вече става 100 лева.

Очевидно е, че законът е направен, за да облагодетелства собствениците на стари автомобили, които са над 90% от хората. Но защо наказва собствениците на нови автомобили е напълно неясно. Единствените, които са пожалени, са тези с мощност до 100 конски сили.

В град като София, където чистотата на въздуха е основен проблем, данъчната политика може да се използва като инструмент за справяне с него. Това не се случва, защото законът не го позволява. В момента има бонус за електрически автомобили, но не и хибриди, за нови маломощни автомобили, но не и стандартни модели. Извън радара, заради неефективния контрол, остава масовото премахване на катализатора и филтъра за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.

Ето защо все още сме далеч от времето, в което някой ще си купи нов автомобил заради по-нисък данък. Но със сигурност няма да го доближим, ако го наказваме с по-висок.

54 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
    • - 1
    • + 35

    абсолютно - а сега е много добър момент (за общината) да се възползва от мръсния въздух над града и шуменето за това различни медии като излезе с тотално нова данъчна политика за автомобилите.

    някакси ще мине много по-лесно и с малко съпротива. Но кой да се сети...

    Нередност?
  • 2
    balabanov_bg avatar :-|
    balabanov_bg
    • - 2
    • + 27

    Това в ДАНЪК т.е вземаме от когото можем, щом има пари за нова кола значи има и 300 лв.за рекет това е логиката е все пак са минали 26 год. остават още 14 за промяна. Е нека някой да каже че Моисей не е прав. Това е материала и проблема е системен от безчестив народ такива управници. Хайде лека вечер

    Нередност?
  • 3
    ivanush avatar :-|
    ivanush
    • - 8
    • + 13

    А дали наистина се плащат 300 лева данък за нова кола? Ако се регистрира като товарен автомобил, както правят за лимузините и вседеходите, се плаща символичен данък 10 лева. И това не е незаконно. Да не говорим, че допреди 2 години смешно малко хора плащаха местен данък за нова кола, защото не я регистрираха в общината, но пък и никой не им търсеше сметка за това.

    Нередност?
  • 4
    agl52316780 avatar :-|
    agl52316780
    • - 27
    • + 5

    И за какво са ти повече от 100 коня?

    Нередност?
  • 5
    calc avatar :-|
    calc
    • - 25
    • + 4

    Ауу, богаташчетата били наказани. Ми не са наказани, просто по-бедните цървули плащат по-малко.

    Нередност?
  • 6
    indiana avatar :-|
    Индиана
    • - 7
    • + 11

    Прогресивно данъчно облагане - 1:1. Колкото повече имаш, толкова повече плащаш.

    Нередност?
  • 7
    rordin avatar :-|
    victor troska
    • - 4
    • + 15

    До коментар [#4] от "agl52316780":
    качи се на 200 и ще разбереш.

    Нередност?
  • 8
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    Съжалявам, но в статията се изпуска един много важен елемент във веригата замърсяване от автомобили. Вредните емисии и замърсяването на околната среда от един автомобил се генерират на 50-60% още при производството на самия автомобил. Автомобила трябва да бъде в употрепа след това около 20 години, за да достигне замърсяването, предизвикано от производството му.
    За това и опцията (дори и ние да я нямаме) да си сменяме автомобилите на всеки 5 или 10 години, не е никак екологично погледнато, ефективна.

    Нередност?
  • 9
    dess avatar :-|
    dess
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#8] от "Яж Лаина":

    Може ли някакъв източник/линк за тази информация? Благодаря))

    Нередност?
  • 10
    briton avatar :-|
    briton
    • - 1
    • + 3

    Така става обикновено когато никой не мисли с главата си. Даже никой не мисли с нищо. Просто животът си върви, някой си взема заплатката и това е.
    За съжаление държавата не работи в конкурентна среда (може да се приеме че е такава, ако човек реши да емигрира примерно) и няма нужда да се съобразява с реалностите. Дали ще "изтърве влака" или не, за държавата няма никакво значение. Накрая ние сме потърпевши от плащането за услуги без никакво качество.

    Нередност?
Нов коментар