🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Голямото unfriend-ване

И още няколко теми от новия брой на "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако трябва да изберем дума на седмицата, това ще бъде unfriend. Скандалът с Facebook през последните дни продължава с пълна сила и обикновени потребители, рекламодатели и политици масово натискат бутона за разприятеляване със социалната мрежа. Европа, САЩ, Австралия и Канада започнаха най-голямото дипломатическо unfriend-ване през последните години с изгонването на десетки руски дипломати. В същото време една от западните банки в България Société Générale напуска страната и целия регион.

Само преди няколко дни изглеждаше, че идва едва ли не краят на Facebook. Скандалът с Cambidge Analytica и вълната от гняв, която тръгна из целия свят, създаде впечатлението, че социалната мрежа е изправена пред сериозна криза. След като емоциите позатихнаха обаче е време да видим какво всъщност се случва. Една от вините, които се вменяват на Facebook, е точно това – че тя засилва докрай контраста и пречи да се види истинската картина. Насочва вниманието от един скандал към следващия, преди да са решени истинските проблеми.

Facebook наистина минава през сериозна криза (реакцията на пазарите доведе до 100 млрд. долара загуба от стойността на компанията), но това далеч не означава, че краят й е близо. Извън емоцията на скандала бизнес моделът й засега не изглежда заплашен от нищо. Няма силен отлив на потребители, а съответно и рекламодателите няма да насочат парите си другаде. Дигиталният рекламен пазар е в плен на дуопола от Facebook и Google, които предлагат лесни възможности да се стигне до хората с добро таргетиране и лесно измерим ефект.

Проблемът за социалната мрежа обаче идва не от пазарите или рекламодателите, а че след вълната от недоволство в бизнеса й ще се намесят политиците. Въпросът сега не е дали ще има някаква форма на регулация, а кога ще се случи и каква ще е тя. В темата на броя са описани първите симптоми на това, което предстои, реакциите на рекламодателите, както и разговори с психолози и социолози за ефектите от Facebook върху хората.

България отдавна живее в ритъма на Facebook – всеки скандал за три дни. Актуалният от тази седмица е с отказа на Бойко Борисов (поне засега) да се включи във вълната с изгонване на руски дипломати. Решение, което изглежда едва ли ще вдигне рейтинга на България в Русия, но пък за сметка на това може да доведе до загуба на доверие от другите европейски държави. (Вижте коментар тук и текст тук.)

Моментът за дистанциране от Европа не е особено подходящ. В момента се обсъжда бъдещето на еврозоната (вижте тук) и въпреки че шансовете на България да влезе в нея са много малки, подобни символични жестове ги правят още по-минимални.

И докато България пристъпва крачка встрани от Запада, една от големите френски компании – Société Générale се изтегля от страната. Двете събития за щастие не са свързани – банката излиза от целия регион, но този ход е показателен за друг отчетлив тренд от последните месеци. Това е поредната мултинационална компания (след Telenor и собственикът на "Нова телевизия" MTG), която напуска Източна Европа. Причините във всеки случай са различни, но общото усещане е, че стратегическите западни инвеститори отстъпват място или на компании от региона, или на финансови инвеститори. Ако този тренд се запази, бизнес-средата в България съвсем скоро ще изглежда по-различно. Не задължително по-лошо, но със сигурност различно.

В броя ще видите още:

Какви са целите за следващите години на изпълнителната директорка на Lidl в България

Все още няма коментари
Нов коментар