Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Как властта вкара бизнеса в Наказателния кодекс, какво стои зад големия разрив в петролния сектор - "Инса ойл" срещу "Лукойл", какво значи да си инфлуенсър и изкарват ли се пари от това в България и още

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Правото се дели на гражданско и наказателно. За едното отивате в затвора, за другото – не. Нов законопроект, предложен от правителството, иска да заличи тази граница и това ще има влияние върху всички в тази държава. С предложенията, насочени срещу т.нар. корупция в частния сектор, на практика всяко неизпълнение на договор ще се разглежда като престъпление. Единодушният отпор от бизнеса и юристите обърна управляващите в отстъпление.

Добрите новини от реалния бизнес в България се виждат все по-отчетливо и в данните за износа на страната, който през миналата година достигна нов рекорд – продадената зад граница българска продукция надхвърли 52 млрд. лв., което е равно на почти 53% от БВП, докато преди десет години този дял е бил около 42%. Продължава да расте и делът на инвестиционните стоки като дял от общия износ: ако преди десет години те са едва 16%, през 2017 г. надхвърлят една четвърт. Това са основно готови изделия, машини, апарати и части за тях на обща стойност 13.5 млрд. лв. С други думи, износът расте, а все по-голяма част от този износ е по-високотехнологичен или на стоки със собствена марка, носи по-голяма добавена стойност и по-бързо развитие. Докога ще продължи възходящата тенденция обаче е все по-притеснителен въпрос, тъй като осезаемият недостиг на хора на пазара на труда кара някои компании да замразят инвестиционните си планове, а други вече достигат пълен капацитет на производствените си мощности.

Дни след като новият доста спорен проектозакон за регулиране на дейностите в сектор горива влезе в парламента с подкрепата на депутати от всички партии, собственикът на един от значимите играчи на пазара, "Инса ойл", демонстративно напусна Българската петролна и газова асоциация. Излизането от клуба на големите на компанията на Георги Самуилов, който напоследък влезе в публичното полезрение, като финансира покупката на Общинска банка, беше съобщено с изявление в медиите на депутата Делян Пеевски. В писмото си Самуилов обяви, че не желае управляваното от него дружество да бъде замесено по какъвто и да е начин в лансиране на идеи, компрометиращи свободната конкуренция и налагащи монополни практики. Наред с принципните позиции той персонално напада и генералния директор на най-големия търговец на горива "Лукойл България" Валентин Златев, който е и председател на Българската петролна и газова асоциация.

Докато всички чакат Гинка Върбакова да вземе бизнеса на CEZ в България, а чешкият милиардер Петр Келнер вече има подписани предварителни договори за "Теленор" и "Нова ТВ", друг централноевропейски инвеститор – унгарският фонд Wingholding, направи първата си инвестиция в страната. Срещу 10 млн. евро контролираното от милионера Тибор Вереш дружество купи две офис сгради в различни краища на столичния район "Младост". Макар и стойността на сделките да не е от най-големите и сградите да не са нови или емблематични за пазара, интересното е, че това е дебютната инвестиция на холдинга зад граница, което може да чертае и по-сериозни намерения за експанзия.

Т. нар. инфлуенсъри (от англ. глагол influence – влияя) са най-видимите и въздействащи личности в социалните мрежи. Ключовото им умение е да привличат внимание към начина си на живот и да предизвикват реакция чрез създаденото от тях съдържание – текст, снимка, видео. Заради аудиторията си те биват припознати от рекламодателите като канал за популяризация и продажба: следват ви достатъчно голям брой хора – нека ви предложим този продукт, за да го пробвате и да напишете нещо за него. При известните лица цената за услугата е висока, но при микроинфлуенсърите промоцията може и да е безплатна, като получават продукта безплатно за тест и оценка. Секторът се развива с буйни темпове, така че всяка международна компания вече отделя от маркетинг бюджета си по 10-20% за този вид комуникация.