🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": Изборът на доставчик на машини за гласуване се оказа симулация, кои са най-големите сделки за 2020 г.

Интервю с мениджъра на НBO за България Димитър Нойков, зелените покриви стават все по-популярни, какво се променя за покупките от Великобритания след Brexit

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Защо изборът на доставчик на машини за гласуване се оказа симулация на състезание

В над 9000 избирателни секции (от общо 11.5 хил.) тази пролет ще може да се гласува машинно. Без изненада, в предпоследния ден на 2020 г., Централната избирателна комисия (ЦИК) избра за доставчик на машините "Сиела норма", собственост на братята Иван и Веселин Тодорови. Във вторник вечерта Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбата срещу избора на изпълнител, подадена от един от декласираните участници, и с това отпадна последната пречка пред подписването на договора.

Конкуренцията в конкурса беше задуше(в)на - единствените два от участниците, които подадоха оферти, са видимо свързани помежду си. Другите се отказаха заради кратките срокове. И ако подобни практики са често срещано явление във всички обществени поръчки, в конкретния случай има опасения, че това може да повлияе на изборния процес. Прочетете тук.

2. Сделките на 2020 са малко, малки и бавни. В пандемичната година големите продажби почти замряха, a купувачите продължават да са основно местни

Бавно, малко, малки и местни. Поредният слаб сезон за сливанията и придобиванията (M&A) в България не е изненада, а преди COVID-19 просто усили тенденцията нови големи западни инвеститори да поглеждат изключително рядко към българския пазар. Пандемията и ограниченията очаквано удариха спирачка на активността, докато се избистри остротата на удара върху икономиките и бизнеса.

Затова и сделките гиганти за 2020 г. - концесията на летище София и продажбата на българския бизнес на CEZ, всъщност са проточени от предходната година. И в енергийната сфера отново се затвърждава тенденцията на изтегляне на чужд инвеститор и купуване на актива от местна компания. Тази година имаше и доза зрелище - при двете големи телевизии, bTV и "Нова". Първата отскоро е с чешки собственик, а втората до седмици ще се раздели с братя Домусчиеви. Подробности - в този текст.

3. Димитър Нойков, мениджър на НBO за България, за филмовата платформа, промените в пандемията и бъдещето

"HBO България" е част от платената телевизионна платформа НВО, която пък е част от групата Warner Media, собственост на AT&T. В България под шапката на HBO са филмовите канали HBO 1, 2 и 3, Cinemax и Cinemax 2, както и онлайн платформата HBO GO. През последните години тя значително разшири присъствието си в България, след като първоначално беше предлагана като част от платения телевизионен пакет за НВО, впоследствие през операторите, а от известно време и самостоятелно през HBO. В България компанията не дава данни за потребителите си, но приходите на българското дружество "Ейч Би Оу България" за последната отчетена досега година - 2019 г., са достигнали 19.9 млн. лв.

Димитър Нойков е мениджър за България на платената телевизионна платформа HBO. Той оглави бизнеса на групата тук през 2011 г., а е в компанията от 2007 г. В "HBO България" отговаря за развитието на бизнеса и платформата HBO GO и връзките с местните партньори. Разговора ни с него ще откриете тук.

4. Зелените покриви стават все по-популярни. Ползите от тях са многобройни, ако са направени качествено. Законодателство засега не ги забелязва

Зелените покриви (покривните градини) стават все по-популярни напоследък. Те са едно от четирите направления на действие, които Европейската комисия изброи във видеото за т.нар. Renovation Wave - стратегията за подобряване енергийната ефективност на сградите на континента, обявена през октомври 2020 г. Другите три са санирането на сградите, инсталирането на зарядни станции за електромобили и затоплянето и охлаждането на домовете от местни възобновяеми източници на енергия. Сега на сградите се дължат около 40% от общото потребление на енергия в ЕС и около 36% от емисиите на парникови газове. А ЕК цели неутрална към климата Европа до 2050 г.

Извън този контекст заради шума, замърсяването и пренаселването на големите градове зелените покриви все повече са на въоръжение в европейското строителство. По информация на Българската асоциация за изолации в строителството (БАИС) в Германия вече са озеленени около 140 млн. кв.м покриви, което е 14% от общата покривна площ. Като 87% от градовете предоставят директна финансова помощ за изграждането им. В Швейцария за последните 15 години са направени около 15 млн. кв.м зелени покриви. Такава е тенденцията в Австрия, Холандия, Белгия, Дания. В България зелените покриви също съществуват, и то повече от 15 години. Но това не е широко известно, тъй като част от тях са невидими за широка публика, а други са на нивото на минувачите (на кота терен), изградени върху покриви на паркинги, но са трудно различими от естественото озеленяване...

5. Какво се променя за покупките от Великобритания след напускането ѝ на ЕС

От памперси и храни, през продукти за ежедневна употреба и спортни дрехи до луксозни стоки - само допреди две седмици Великобритания беше предпочитан пазар за онлайн покупки от България. Поевтинелият паунд покрай Brexit, по-голямото предлагане и разнообразие правеха пазаруването от Острова доста изгодно. Доскоро то беше и лесно - освен чрез стандартните куриерски пощенски доставки няколко български логистични компании бяха създали стройна система и организация на доставки, която макар и малко по-бавно осигуряваше евтин транспорт на стоки от Обединеното кралство до България. От 1 януари 2021 г. нещата се промениха - на тази дата приключи предходният период за Brexit и Великобритания вече фактически не е част от ЕС.

Ефектите върху онлайн покупките веднага се усетиха. Доставките се забавят, тъй като вече подлежат на митнически контрол и освобождаване след плащане на дължимите мита и ДДС. Това се налага, тъй като Великобритания вече е външен (трети) пазар за ЕС и България. И въпреки че двете страни договориха нулеви мита и квоти за стоките, те трябва да минат през митническо оформяне, което означава и нови такси за обработка. Допълнителните разходи ще оскъпят доставките, като някои покупки може да станат неизгодни, но при други няма да има съществен ефект върху крайните цени на продуктите. Вижте тук.