🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": Защо икономиката ни расте най-бавно в ЕС, милиардна банкова сделка между ОББ и Райфайзенбанк

Най-големите комуникационни агенции в страната, колко се печели от IPO в България и по света, мебелното изложение Supersalone в Милано

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Икономиката ни расте най-бавно в ЕС: седем причини

От началото на пандемията макроикономическите данни са малко като онези прогнози за времето, където към температурата се добавя едно, "но се усеща като". Сблъсъкът от здравни мерки, които задушават растежа, и икономически, които трябва да компенсират това, предизвиква резки и трудно обясними подскоци при една или друга държава. И числата, излизащи за БВП, ако преди чертаеха относително ясни криви с редки изненади, сега приличат повече на теглене на топки от тото 6/49. В новия тираж за летните месеци съвсем неочаквано България се оказа държавата с най-нисък растеж на годишна база в ЕС. Статистиката отчете едва 0.4% ръст на БВП на годишна база през третото тримесечие при средно 3.9% за ЕС. А това никак не кореспондира с повечето други данни за спад на безработицата, ръст на кредитирането и цялостното усещане, че градусът на възстановяването не е спаднал особено.

Дори и без изнервената изборна обстановка този резултат би предизвикал политически реакции, обвинения към правителството и въпроси на какво се дължи той. Експресните оценки са много предварителни и данните в тях са оскъдни. Така че възможностите за анализ са ограничени и по-скоро могат да се дадат обосновани предположения.

2. Собственикът на ОББ купува Райфайзенбанк (България) за 1 млрд. евро. Сливането на двете банки ще създаде трети местен гигант от калибъра на Уникредит Булбанк и ДСК

Белгийската група KBC, която притежава третата по активи банка в България ОББ, планира да придобие шестата по размер в страната Райфайзенбанк (България). Сделката още не е финализирана и ще трябва да премине през регулаторни одобрения, така че реалното прехвърляне ще се случи през 2022 г. Сливането на двете институции след това обаче ще доведе до съществено разместване на пластовете и на динамиката на силите на местния пазар, като ще произведе нов претендент за лидерската позиция.

Продължаващата консолидация на сравнително фрагментирания български банков пазар не е изненадваща. За клиентите тя има двояко значение - от една страна, конкуренцията намалява, но от друга, големите играчи, част от международни групи, могат да са по-ефективни чрез икономиите от мащаба и имат повече стимули да инвестират в нововъведения. Цената по сделката е 1.015 млрд. евро според официалното съобщение на KBC, което е рекордна сума, платена за банка в България.

3. Кои са най-големите комуникационни агенции на българския пазар според новата класация на "Капитал"

В края на 2019 г. комуникационният пазар достигна рекордни за последното десетилетие нива и всички агенции очакваха със затаен дъх "светлото бъдеще" на маркетинга. Оптимизмът обаче продължи едва три месеца. Тогава секторът тръгна стремглаво надолу. За някои агенции пандемията донесе страх, който замрази бизнесите и постави под въпрос оцеляването им. На други даде доза смелост и ги стимулира да трансформират компаниите си. Трети пък се радваха на промените, които донесоха повече бизнес на клиентите им, а съответно и на тях самите.

През 2020 г. приходите на девет от общо десетте най-големи комуникационни групи в страната намаляват. Общите им постъпления се равняват на почти 294 млн. лв., т.е. обслужват повече от половината комуникационни инвестиции на пазара. Това представлява спад с близо 10% спрямо 2019 г., която беше една от най-силните за бранша. Прочетете тук.

4. Колко се печели от IPO в България и по света

Покрай ръста на инфлацията, ниските лихви и рекордните стойности на индексите опциите пред инвеститорите не са много. Капиталовите потоци към частните и хедж фондовете продължават да се увеличават, но са с твърде висока летва за малките и индивидуалните инвеститори в САЩ. Повечето фондове имат минимални прагове за инвестиция от поне около 100 хил. долара. Доходността на облигациите е по-ниска от ръста на инфлацията. Повечето активи на пазара също изглеждат надценени. Биткойн се търгува близо до върховете въпреки спада от последните няколко дни. Технологичните акции също са на своите върхове. Суровините поскъпнаха значително от началото на годината.

Една от последните опции, която е достъпна за всички инвеститори, малки или големи, остават инвестициите в първичното публично предлагане или IPO-то. Затова и не е изненада, че тази година ще се окаже рекордна по набран капитал и нови компании в САЩ и развития свят - над 1 трлн. долара. А раздвижване има дори и в България. Вижте в този текст.

5. Supersalone в Милано: Лукс и устойчивост при мебелите

В началото на всяка година в Милано се провежда важен разговор, който буквално оформя света около нас, защото всички използваме мебели и продукти в средата, която обитаваме. През 60-те години на съществуването на Salone del Mobile все повече фирми и дизайнери осъзнаваха, че искат да бъдат част от него, и броят на участниците нарастваше стабилно. До миналата година, когато изложението беше отлагано няколко пъти заради пандемията.

Тази година Cosmit - институцията, която организира Salone от 1961 г., пое риска въпреки глобалната обстановка да направи специално есенно издание на панаира в Милано под името Supersalone. Повечето компании реагираха бързо и организираха обичайните си събития и в града, като по този начин дадоха живот на Fuorisalone, любимото изложение извън зоната на панаира, и запазиха душата на Миланската седмица на дизайна жива. Изненадващо за мнозина резултатът беше впечатляващ. Оказва се, че най-малката по обем Миланска седмица на дизайна от години може да има най-голямо въздействие. Завръщането на панаира на мебели в Милано беше белязано от ново оформление и продукти, с които дизайнери и производители се стремят да реагират адекватно на променения начин на живот.