Кой не скача е либерал*

Как играта на хоро за щяло и нещяло се оказа най-истинският признак за патриотизъм и българщина

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 6 януари, Йордановден, телевизиите показват млади мъже, които се хвърлят в различни водоеми в състезание кой ще извади кръста, а после да вият "мъжко хоро" - кой по джапанки, кой с потури, натопени в ледените води. Изобилието от подобни кадри в социалните мрежи показва разрастването на явлението в смущаващ мащаб - преди година видяхме и деца в носии да играят хоро в басейн на пловдивска детска градина пред учителките, районния кмет и поп. На язвителните коментари за естетиката на въпросния ритуал и това, което той изразява, сега отговори опълчение за защита на "традицията" и "българщината" от посегателствата на антибългари, либерали и соросоиди.

В статия за "Свободна Европа" историкът Стефан Дечев поясни, че няма доказателства за подобна традиция в България преди началото на т.нар. преход. Всъщност тръгва преди 30 години от Калофер, родното място на Христо Ботев, роден впрочем на 6 януари - факт, който видимо губи значението си в сравнение с мокрото мъжко хоро на тази дата. Вероятно защото поетът-революционер изглежда вече твърде либерален за вкуса на патриотите-консерватори.

Въпросът беше повдигнат не само покрай Йордановден. Българи танцуват хоро в центъра на Брюксел и по "мегданите" на други европейски столици, а в последните години и всяка неделя пред Народния театър "Иван Вазов" в София. Ръководството на театъра протестира, че пречи на постановките, а Столичната община обясни, че не е давала разрешение, и го спря. "Традицията ще се създава, Хорото ще се вие, вовеки веков, докато има Българи!" гласи (буквално) мотото на Facebook страницата на фондацията "Хора за хората", която организира шумната инициатива пред Народния театър.

"Постепенно "духът на Ботев и Левски" изчезва и идва напълно въобразеното архаично, идещо от незапомнени времена", коментира Дечев. "Декоративният патриотизъм... толкова се е разпрострял като застраховка за налично родолюбие, че вече започва да се превръща в индулгенция за всичко, в универсална ваксина за нарушаване на всякаква гражданска цивилизованост", написа преди това и Мария Касимова-Моасе в текст за "Площад Славейков". С което си заслужи сериозна доза патриотично-консервативен линч.

*Препратка към популярното от митингите за демокрация през 90-те години скандиране "Кой не скача е ченге".

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 6
    • + 10

    Ропотът срещу хорА и ръченици, съвременици в беневреци и поезичени православни традиции напоследък прелива. Предимно от грантаджии - обичайните Слмилов, Дичев и компания и в тради;ционно гостопримните неолибералните медии, които по традиция са издържани оттатък океана: Дойче Веле, Мидиапул и малкия Капитал - естествено.

    Пействам линк към заслужаващ внимание алтернативен, подробен и аргументиран коментар за причините на тая внезапно появила се неолиберална "нетърпимост".

    http://glasove.com/categories/komentari/news/grantoviyat-kopoj-izpusna-ledenoto-horo-i-e-tezhko-ranen

    Реално неолиберализмът би следвало по дефиниция да се характеризира с търпимост и към фолккича, както е изключително търпим и към гейкича, Св.Валентин кича, хелоуинкича и пр. католико-протестантски хермафродитства, ама - както се убеждаваме - към едно е толерастен, към друго - войнствен.

    Всичко зависи тия, дето плащат на неолибералната (псевдо)интелигенция и медии, каква музика искат да им свирят купените духачи*.

    ________

    *духач - който свири на духов инструмент.



    Нередност?
  • 2
    kevin87 avatar :-|
    kevin87
    • - 3
    • + 4

    Гей парадът понеже го има от средновековието, но си се състои. И е много хубав. И цветен. И шумен. Какво ви пречат народните хора? Моасе е една продажна журналистка и й плащат от Площад Славейков и Америка за България да плюе.

    Нередност?
  • 3
    non_party avatar :-P
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ

    В тропането на хора няма нищо лошо. Лошото е, че много хора решиха, че щом тропат хора са

    Нередност?
  • 4
    non_party avatar :-|
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ
    • - 2
    • + 7

    В тропането на хора няма нищо лошо. Лошото е, че много хора решиха, че щом тропат хора, са големи българи, патриоти и последна опора на Клета Майка България. И това им дава право да си хвърлят боклука през балконите и/или през прозорците на колите, да тричат кучета, да пердашат редовно жените и децата си, да лъжат държавата, своите търговски партньори, персонала си и т.н.н и т.н. Щото спазването на правилата не е българска традидия, следователно е соросоидно, гейско и безродно ;) За това иде реч в статията - тропането на хора стана универсална индулгенция за всякакви безобразия и брутални нарушения на правила и норми.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 5

    До коментар [#4] от "СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ":

    Нагласеното ти тъждество, че който играе хоро е дегенерат, е унизително тъпо. Сам ли го измисли?

    По тая логика би следвало, че ако четеш на детето си народни приказки го обричаш на дебилизъм или ако послушаш Валя Балканска ще почнеш да млатиш семейството си.

    Обобщенията са много рискова работа, защото от сбирането на аморфни елементи не можеш да извадиш общовалидно правило. Аз като имам мустаци, а и Сталин, и Хитлер са имали, това достатъчно условие ли да решиш, че съм убил милиони?

    Ето веднага ми хрумват примери за обратната на твоята теза:

    1. Гела не тропка хоро на мегдана, а ходи със смокинг по виенски балове, но това не му пречи да лъже и краде от държавата за случващото се след приватизацията на БМФ и да търси парламентарни лобисти в лицето на Валери Симеонов, който също не рипа на Дайчовото, които да прокарат законово изменение и да му спестят неустойката от 58 000 000 лв;
    2. Министър Нено Димов видимо е правил "всякакви безобразия и брутални нарушения на правила и норми", както казваш, разчитайки по твоята логика на "универсалната индулгенция", като тропне едно хоро около заседателната маса;
    3. С обличането на народни носии и редовното присъствие на всякакви фолксъбития ли да обясним злоупотребата с власт и алчността на доскоро втория в Герб и държавата Цв.Цв?

    Това, че голи подпийнали, татуирани като маори, батки по джапанки (като на фотографията, която чудно защо Капитал скри) с националния флаг начело мотаят крака, мислейки си, че играят хоро, не е достатъчно условие да ги превърне в организирана престъпна група, нали?

    Това не е нищо повече от грозен кич и да се теглят оттам народопсихологически характеристики означава само едно - соросоидите търсите друг ефект, а не демонстрирания.

    Нередност?
  • 6
    non_party avatar :-P
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#5] от "D-r D":

    Не ми приписвай думи, които не съм написал и дори помислил. Неслучайно започнах с "Няма нищо лошо в тропането на хора..." Аз също харесвам хубавия български фолклор, но истинския, а не онзи чалгарско-мутренски , който ни налагат в последните десетилетия. Писах за това, че стана традиция всякакви организирани прояви на групи от хора, дори и да защитават най-мракобесни и ретроградни тези и искания да бъдат под знака на българския трибагреник и да са увенчани с хоро. А всяка критика към тях да се заклеймява като грантаджийска и соросоидна, впрочем и твоят постинг завършва в този дух, нали :D

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#6] от "СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ":


    Явно ще пиша дълго.

    Като начало: ти си един от коментиращите тук, когото винаги чета с интерес и съсредоточено. И припрочитам. Изразяваш се брилятнто, така подреждаш и тезите си, дори с които не съм съгласен съвсем. Както сега: разделяш хорото от тези, които го израят. Холограмен танц няма. Танцът е движение, с което човек изразява нещо.
    И после: виж си ник нейма. Него използвах за финал.

    Моля те, прочети онази статия, към която горе съм сложил линк. Защото в нея авторът дава едно нелишено от логика разсъждение. Можеш и да не го приемеш - просто виж как изгражда и защитава тезата си. Убедително.

    И така: с какво ни дразнят хорАта?

    Ако танцува ансъмбъл Филип Кутев няма лошо, нали? Ако подскачат подпийнали батки по гащи и джапанки е лошо. Защо? Ами ако двамате с теб с две професорки (облечени) пред БАН изкараме Дайчовото? Това какво е: кич или израз на нещо наше си?

    Общото и на трите е танцът. Всичко останало е вторично.
    Танцът е философия. Хорото е ритуален танц и в случая е нагъчкано с езическа национална/регионална философия. Танцът е бил носител на паметта на племето/селото и чрез елементите в него и в носията се е кодирало знанието и вярванията на тогавашните и се е предавало на следващите. Така е било от инките през ескимосите та до старите българи. Просто различията им на ментално ниво са си проличавали в различията в ритуалните им танци.

    Това сега е загубено. Опитът, вярванията и философията си предаваме на следващото поколение по други начини. И в наследените танци вече отсъства канона какво трябва да изразяват те. Затова всеки е свободен да вижда и изразява в/чрез тях каквото си пожелае. Едни търсят кичпатриотарство, други подскачат, за да горят телесни мазнини, трети просто обичат да танцуват.
    В този смисъл е несериозна обвързаността: батки на хоро=кич=изхвърляне на боклук от балкона=неплащане на данъци и т.н. Затова горе ти дадох примери и за боклуци в смокинги.

    С ръка на сърце - отвратително ми е голите тлъсти безпардонни батки да махат с националния ми флаг и да викат просташкото "българи юнаци", докато си мислят, че играят ритуален танц.
    Но дваж по-отвратително ми е да гледам министър-председателят как се мазни и на Изток, и Запад и предава националните интереси на Родината ми с едничката цел - да се задържи още във властта.

    Кое от двете е по-опасно за бъдещето на нацията ни: подпийнали дебели батки на хоро или дебела батка с костюм да ни обещава курбан срещу личното си оцеляване?

    Татковината ни има да решава много по-тежки и съдбовни въпроси от това за хорАта. И чопленето в дребнотемието е обикнат способ да се отвлича вниманието от същественото и истински тревожното и да се сблъскват и конфронтират хората за кифли и хорА, докато други решават бъднините на децата ни.

    Защото докато двамата с теб се дърлим какво е хорото и кой и как да го играе, някакъв грозноват американски чиновник обявява на всеослушание по националното ни радио, че "наскоро се договорихме да проведем сериозен диалог за конституционна реформа".

    Хайде да вземем да се поинтересуваме кой с кого се е договарял Вашингтон да прави конституционна реформа в България! Ти чул ли си за такова нещо? Аз не съм, макар да следя съсредоточено и тая тема.

    Смилов, Дичев и пр. неолиберални грантаджии-соросоиди това не ги вълнува. И от тях нищо важно няма да научим. Трябва да се потрудим сами.

    А хорАта? По отношение на тях парадоксално, но прегръщам неолибералната свобода: всеки да си ги играе както, когато и колкото може. Изобщо не ми пречи.

    Аз не мога да направя две последователни правилни хороводни стъпки. И никога не ме е теглило, защото никой от родителите ми никога не е играл хоро. Но когата преди време случайно разхождайки се из София попаднахме на това отричано горе спонтанно хоро пред Народния театър, искрено съжалих, че не мога да се впиша във веселието.
    Не знам кому пречеше това съботно хоро. Но не негово място не се появи нито балет, нито камерен оркестър, нито самодеен театър.
    Просто прогони се нещо, за да дойде на негово място нищото.

    В това сме корифеи!

    Дано не съм ти досадил.

    Нередност?
  • 8
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey
    • + 1

    "*Препратка към популярното от митингите за демокрация през 90-те години скандиране "Кой не скача е ченге"."

    Всъщност беше "Кой не скача е ЧЕРВЕН".

    Нередност?
Нов коментар