Великобритания ще инвестира 32 млрд. паунда в супервлак

Новата скоростна линия ще съкрати времето за пътуване от Лондон до Бирмингам до 49 минути

Основното послание на кампанията "Stop HS2" за спиране на проекта: "Няма бизнес план, няма план за опазване на околната среда, няма и пари, за да се плати"  <br /><br />
Основното послание на кампанията "Stop HS2" за спиране на проекта: "Няма бизнес план, няма план за опазване на околната среда, няма и пари, за да се плати"  <br /><br />
Основното послание на кампанията "Stop HS2" за спиране на проекта: "Няма бизнес план, няма план за опазване на околната среда, няма и пари, за да се плати"  <br /><br />    ©  Reuters
Основното послание на кампанията "Stop HS2" за спиране на проекта: "Няма бизнес план, няма план за опазване на околната среда, няма и пари, за да се плати"  <br /><br />    ©  Reuters

Правителството във Великобритания одобри проект за изграждане на високоскоростна железопътна линия (HS2), което да свърже Лондон с Бирмингам. Първият етап от отсечката може да бъде готов до 2026 г., като в последствие линията да бъде продължена и към северната част на страната, пише BBC News.

Проектът срещна силна съпротива от екоорганизации, които изтъкват, че предвиденият маршрут минава през местности с изключително красива природа и ще навреди на околната среда. В отговор на тези критики, транспортният министър Джъстин Грийнинг обяви, че строителните планове ще бъдат преработени и ще включват повече километри тунели в сравнение с първоначалните предвиждания.

От своя страна, опозицията смята за спорни и посочените от правителството цифри, според които целият проект ще струва 32 млрд. лири, а ползите от него се оценяват на 47 млрд. лири. Според опоненти на проекта, разходите ще са по-високи, а икономическите ползи – далеч по-малки, като при това бизнес планът за изграждането на линията са изчислявани при прекалено оптимистични очаквания за бъдещия интерес към пътувания с влак на дълги разстояния.

По думите на Грийнинг, трасето ще съкрати времето за пътуване от Лондон до Бирмингам до 49 минути, като по него ще се движат влакове със средна скорост от порядъка на 350 км/час, предава изданието. На следващ етап линията ще бъде продължена в две направления – към Манчестър и към Лийдс, които се очаква да бъдат завършени към 2033 г. Транспортните връзки със съществуващите линии пък ще съкратят времената за пътуване от Лондон до Единбург и Глазгоу до три часа и половина. Грийнинг обяви линията като "най-значимия проект в транспортната инфраструктура от изграждането на автомагистралите насам", посочва BBC News.

Опонентите обаче твърдят, че проектът е прекалено скъп и че би било много по-лесно и бързо да се инвестира във вече съществуващата железопътна инфраструктура. "Високоскоростният железопътен транспорт има своята роля за изграждането на по-зелена и по-бърза транспортна система, но настоящите планове няма да направят достатъчно за намаляването на емисиите", твърди Крейг Бенет от организацията "Приятели на Земята". Според него вместо това приоритет на правителството трябва да бъдат разходите, насочени към подобряването на местните железопътни и автобусни услуги, пише BBC News.

Същевременно, според Джон Лонгуърд, генерален директор на британската Търговска палата (British Chambers of Commerce), бизнесът в страната ще приветства плановете. "Великобритания не може да продължи да "закърпва положението", когато става дума за неотговаряща на стандартите инфраструктура. На практика, залогът е глобалната ни конкурентоспособност", изтъква той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mephisto avatar :-|
    mephisto
    • + 5

    Интересно ми е, ако Великобритания "закърпва положението", то какво правим ние в България...и май не говоря само в инфраструктурен контекст...

    Нередност?
Нов коментар