Брюксел проверява твърдения за голям автокартел в Германия

Според сп. Spiegel за това първи е проговорил Volkswagen

Публикацията предизвика поевтиняване на акциите на Volkswagen, Daimler и BMW с 3.9%, 2.7% и 2.8%, а автомобилният сегмент на индекс Stoxx 600 се понижи с 3.1%.
Публикацията предизвика поевтиняване на акциите на Volkswagen, Daimler и BMW с 3.9%, 2.7% и 2.8%, а автомобилният сегмент на индекс Stoxx 600 се понижи с 3.1%.
Публикацията предизвика поевтиняване на акциите на Volkswagen, Daimler и BMW с 3.9%, 2.7% и 2.8%, а автомобилният сегмент на индекс Stoxx 600 се понижи с 3.1%.    ©  Reuters
Публикацията предизвика поевтиняване на акциите на Volkswagen, Daimler и BMW с 3.9%, 2.7% и 2.8%, а автомобилният сегмент на индекс Stoxx 600 се понижи с 3.1%.    ©  Reuters
Близо 200 служители на компаниите са участвали в 60 комисии още от 90-те години, твърди Spiegel.

Европейската комисия съобщи в събота, че проверява сигналите за съществуването на картел между големите германски производители на автомобили. В петък германският седмичник Spiegel обяви, че петте водещи автокомпании в страната са образували картел още през 90-те години. Около 200 представители на 60 комисии в автоиндустрията са обсъждали разработването на автомобили, спирачки, бензинови и дизелови двигатели, съединители и трансмисии, както и системите за ограничаване на вредни емисии.

"Това е нова глава в дизеловата сага и тя трябва да се приема на сериозно. Заключението ни е, че бизнесът рискува загуби за стотици милиони или дори за няколко милиарда евро, коментира пред Reuters анализаторът Арнд Елингхорст от Evercore ISI. "Обвиненията са твърде подробни, за да няма нещо вярно в тях", допълва пред Bloomberg и колегата му Кристиян Лудвиг от Bankhaus Lampe.

"Европейската комисия и Bundeskartellamt (германското бюро за борба с картелите) получиха сведения" за евентуален картел между германските автомобилостроители Volkswagen, Audi, Porsche, BMW и Daimler, "които се проучват от комисията", съобщи ЕК. "На този етап ще е прибързано да се правят повече предположения. Европейската комисия и националните власти по въпросите на конкуренцията са в тясно сътрудничество по този тип дела", добави говорител на ЕК. След проверката Европейската комисия ще прецени дали да започне разследване, което може да трае години, преди да бъде наложена финансова санкция.

Писмото на Volkswagen

Spiegel се позовава на документ, който Volkswagen е подал пред антимонополните власти на 4 юли 2017 г. В него се посочва, че има подозрение за действия, нарушаващи антимонополното законодателство. Според седмичника Daimler също е направил подобно доброволно самопризнание. Политиката на ЕК насърчава фирмите сами да ѝ предават вътрешни доказателства за наличието на картел. Първата фирма - член на картел, която доброволно се разкрие, избягва глобата.

Изданието твърди още, че в съветите на предполагаемия картел са обсъждани изборът на доставчици и цените на компоненти, а от 2006 г. - и цената на AdBlue, системата за третиране на емисиите от дизелови двигатели.

На 19 юли 2016 г. Европейската комисия наложи глоба от 2.93 милиарда евро на четири европейски компании за производство на камиони по обвинение, че те в продължение на 14 години се договаряли помежду си на какви цени да продават камионите си.

Най-важната индустрия

Автопроизводството носи около 20% от всички индустриални експортни приходи в Германия, но и никоя друга част от германската икономика не се ползва с толкова стимули и политическа подкрепа. Сега предимството, което автогигантите носеха, заплашва да се превърне в слабост, коментира Spiegel. Никоя друга голяма икономика не е толкова зависима от производството на коли, а заетите в него германци са два пъти повече като дял от работната сила от средното в ЕС. Повече от една трета от сектора за изследвания и разработки е зает от автокомпаниите и техните доставчици.

Изданието посочва, че докато в САЩ германските фирми договарят обезщетения за милиарди долари за измамени клиенти, в Европа само изтеглят за ремонт и обновяване милиони коли. Във вторник Daimler обяви подобно изтегляне на повече от 3 милиона коли Mercedes, а в петък Audi - че ще преоборудва 850 000 дизелови коли, за да подобри емисиите им "при реални условия на пътя". Няколко германски града вече обсъждат забрана за движение на дизелови автомобили на тяхна територия, а през първата половина на 2017 г. регистрираните коли от този вид са намалели с 9%, включително и по други причини.

Автогигантите може да се окажат за Германия като банките в САЩ - твърде големи, за да бъдат оставени от правителството да закъсат. В четвъртък министърът на околната среда Барбара Хендрикс ще посети централата на VW във Волфсбург, а на 2 август висши ръководители на автокомпании са поканени от правителството на "дизелова среща".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vxa15365434 avatar :-|
    Ликующий
    • - 2
    • + 2

    Глупости! Концерните са се консултирали за размерите на резервуара за преобразувател на азотния диоксид при дизеловите коли. За да няма голяма разлика в обемите, а и за оптималност. това са технически дискусии, а не картел.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тази статия трябва да се вкара в общата тема за Брекзит и попълване на приходите, които ще изчезнат от бюджета след него.

    Интересно какво ще се случи, ако се открие че всички производители са се договаряли за манипулиране на софтуера. На всяка от тях ако им вземат по 10-20 млрд. в щатите, какво ще се случи с европейската автоиндустрия?

    Нередност?
Нов коментар