"Пътят на коприната" променя полския граничен град Малашевице

Броят на товарните влакове от Китай, които преминават през града, се увеличава значително

През Малашевице минават по 200 товарни влака всеки месец.
През Малашевице минават по 200 товарни влака всеки месец.
През Малашевице минават по 200 товарни влака всеки месец.    ©  Reuters
През Малашевице минават по 200 товарни влака всеки месец.    ©  Reuters
Правителството в Полша обмисля отварянето на втори пункт на границата с Беларус.

Преди около 10 години товарни влакове от Китай започнаха да пристигат в малкия град Малашевице, който се намира в Източна Полша в близост до границата с Беларус. Тогава местните власти считаха тези операции за новост, влаковете преминаваха веднъж на две седмици през града и продължаваха към други европейски държави, като товарът им включваше предимно лаптопи и коли. През 2017 г. броят на преминаващите през града влакове от Китай се е увеличил значително, тъй като Пекин изпълнява стратегията си за засилена търговия чрез "Пътя на коприната", чиято цел е да свързва възможно най-лесно Азия и Европа, съобщава Reuters.

Повече доставки - повече влакове

Ситуацията в Малашевице се е променила драстично, тъй като вече през малкия полски град преминават по 200 влака на месец. Някои жп доставки пристигат със закъснение от 10 дни до крайните си дестинации в европейски страни и Китай заради недостатъчно качествена инфраструктура и необходимостта от попълване на голяма документация. Очаква се закъсненията да се увеличат, след като китайските власти увеличат доставките.

Също така настоящата ситуация показва, че мащабната инициатива на Китай отчита успехи, но на партньорите ѝ им е трудно да поддържат подобно темпо.

По железопътната мрежа, която се използва от големи компании като Hewlett Packard, търговеца на спортни стоки Decathlon и производителя на автомобили Volvo, са изпълнени доставки по 3673 маршрута от Китай до Европа през изминалата година, докато през 2016 г. са били 1702. През 2011 г. броят им е бил едва 17, показват данни на държавната компания China Railway. Линията все още не генерира печалба, но за сметка на това получава държавни субсидии и от Пекин се стремят да я обновяват с нови услуги, след като беше включена в "Пътя на коприната". Целта на правителството в Китай е по тази линия да се изпълняват годишно 5 хил. маршрута до 2020 г.

Притеснения на засегнатите страни

Карстен Потхарс, директор в InterRail Europe, изрази недоволството си от натрупването на прекалено много влакове по мрежата. Недоволството сред доставчиците е насочено срещу местната власт в Малашевице, която отговаря за организацията.

От PKP Cargo, полския държавен жп оператор, който контролира основния терминал, коментираха, че е невъзможно сегашната инфраструктура да издържи на очаквания ръст на товарите. Ръководството на Europort, която контролира частен жп терминал, съобщи, че в края на 2017 г. се е образувала колона от 100 влака на границата между Полша и Беларус.

Изпълнителният директор на PKP Cargo Чеслав Варшевиц коментира през март, че това е голямо предизвикателство и голяма възможност. От PKP обявиха в официално изявление, че вече не се образуват колони и се стремят да разширят капацитета си и да си сътрудничат с оператори на частни терминали, за да избегнат подобни ситуации. От Министерството по инфраструктурата в Полша коментираха, че обмислят отварянето на втори пункт на границата с Беларус.

Въпреки тези намерения напрежението сред доставчиците остава високо, тъй като те се опасяват, че промените няма да бъдат изпълнени достатъчно бързо. Реакцията на доставчиците притеснява Кристоф Иванюк, кмет на полската община Тереспол, която включва Малашевице. Иванюк се съмнява, че PKP Cargo ще успее да оперира при сериозен ръст на доставките, като от това ще загуби градът.

От друга страна, доставките на товари с влакове от Европа към Китай са много по-малко, както показва търговският дефицит между ЕС и азиатската страна.

Амбициите на Китай

Източници, близки до полското правителството, твърдят, че властите във Варшава се опасяват, че Пекин не прави достатъчно, за да отвори вътрешния си пазар за чуждестранни компании. Според тях чрез "Пътя на коприната" китайското правителство се стреми да залее Европа с китайски стоки.

В същото време редица градове в Китай планират увеличаване на доставките с товарни влакове към Европа. Експертите в индустрията обясняват, че компаниите предпочитат жп транспортните мрежи поради две причини – по-бързо е в сравнение с кораб и е по-евтино спрямо въздушния транспорт.

В периода между 2011 и 2016 г. китайските товарни влакове, които се движат към Европа, са получили финансова подкрепа от местните власти на стойност 303 млн. долара, показва проучване на университета в Шанхай Donghua.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pyw11564776 avatar :-|
    pyw11564776

    Излагате се. Нищо почти не споменавате за града. Нахвърляте някаква обща информация за китайските планове и изпълнението им. Пък и не виждам нещо да се е променило в самия град. Очаквано, като се има предвид, че не може да предложи необходимите служители за фирми, които да ползват натоварения маршрут.

    Нередност?
Нов коментар