🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Световното първенство по футбол за жени: Интересът расте, проблемите остават

Интересът от зрители и брандове към тазгодишното издание е по-голям, но финансирането остава ниско

FIFA WOMEN'S WORLD CUP FRANCE    ©  FIFA WOMEN'S WORLD CUP FRANCE
Билетите за полуфинала и финала бяха продадени за 48 часа

Близо тридесет години след първото си издание Световното първенство по футбол за жени се радва на значително по-голям интерес. В осмото издание, започнало във Франция в петък, се включват 24 отбора, до момента са продадени 950 хил. билета, а очакванията са рекордът от 2015 г., когато 750 млн. души застанаха пред екраните, да бъде надминат.

Макар всеобщото усещане да е, че форматът най-накрая получава вниманието, което заслужава, значително по-ниското заплащане на жените футболисти спрямо мъжете продължава да е една от водещите теми.

"Ако Световното първенство за мъже достига до 3.5-4 млрд. души и генерира 6.5 млрд. долара приходи, тогава Световното първенство за жени, което има аудитория от 1 млрд. души, трябва да привлече поне 1.5 млрд. долара. Но не го прави", коментира президентът на FIFA Джиани Инфантино и допълва: "Затова трябва да инвестираме в спорта на жените".

Все повече интерес

"Продажбите на билети показват, че хората са развълнувани от надпреварата, и с нетърпение очакваме да видим стадионите във Франция пълни с фенове", коментира главният търговски директор на FIFA Филип льо Флок. От FIFA отчитат още, че медийният интерес за отразяване на събитието никога не е бил по-голям. Или както обобщава считаната за най-добрата футболистка на Англия Кели Смит пред CNN: "Когато аз се състезавах, имаше само два или три отбора, които потенциално можеха да спечелят Световната купа. Сега могат да бъдат изброени между шест и осем отбора, които потенциално могат да направят нещо специално на турнира, а това го прави по-конкурентен, прави го по-добър за гледане." В първенството тази година участват 24 отбора спрямо 12 през първото издание през 1991 г.

Според анализатори по-високото внимание към първенството се дължи на променящите се обществени нагласи, както и на факта, че това е първото издание след началото на #MeToo движението. Друг фактор е, че миналата година FIFA обяви петгодишната си глобална стратегия за развитие на женския спорт. Световната футболна централа си постави за задача до 2026 г. броят на жените по света, играещи футбол, да се удвои и да достигне 60 млн. Друга цел пред е да се увеличи броят на жените в управленски постове в организацията, като се очаква до 2022 г. поне една трета от членовете на комисиите да са жени.

Проблемите

Въпреки това наградният фонд тази година – 30 млн. долара, е два пъти над този през 2015 г., но е далеч под 400-те млн. долара, раздадени на Световното първенство по футбол за мъже през 2018 г. Според изследване на Съюза на професионалните футболисти FIFPro, проведено сред 3600 състезателки, средното им заплащане е 600 долара на месец.

Разликите в заплащането станаха причина австралийският отбор да заплаши, че ще съди федерацията, за да бъде изравнен наградният фонд между двете първенства. На 8 март т.г. 28 футболистки от националния отбор на САЩ пък заведоха съдебно дело срещу местната федерация заради това, че въпреки повечето си успехи спрямо мъжкия тим получават по-ниско възнаграждение. С рекламен клип за световното първенство германските състезателки отправиха призив за повече разпознаваемост и отхвърляне на половата дискриминация в спорта.

"Нужни са инвестиции. Това ще докара играта до нивата, които ще носят печалба на всички участващи", коментира пред Financial Times Ебру Коксал, председателка на английската кампания Women in Football. Изданието отчита, че повече познати футболни клубове създават свои женски отбори, както и че повече брандове имат интерес да се асоциират с жените състезателки. Според AdAge брандираните видеа със съдържание за първенството на жените са имали 72 млн. гладания, а сред компаниите с най-запомнящи се кампании са Nike, Visa и Qatar Airways.

"Ръстът на парите в женския футбол може да е нисък в абсолютни стойности, но в процентни расте експоненциално", обобщава Коксал.