🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Един еврокомисар в Силициевата долина

Илва Йохансон настоява интернет компаниите да полагат повече усилия срещу сексуалното насилие над деца в мрежата

Не се случва често европейски комисар да е в Силициевата долина, а още по-малко за два дни да се срещне с почти всички технологични гиганти.
Не се случва често европейски комисар да е в Силициевата долина, а още по-малко за два дни да се срещне с почти всички технологични гиганти.
Не се случва често европейски комисар да е в Силициевата долина, а още по-малко за два дни да се срещне с почти всички технологични гиганти.    ©  Reuters
Не се случва често европейски комисар да е в Силициевата долина, а още по-малко за два дни да се срещне с почти всички технологични гиганти.    ©  Reuters

Интернет компаниите трябва да правят повече, за да предотвратят сексуално насилие над деца онлайн. В момента се проваляме в нашата колективна отговорност към децата. Това послание към компаниите от Силициевата долина отправи европейският комисар по вътрешните работи Илва Йохансон. Тя го направи лично при срещи с висши мениджъри на най-големите технологични компании в САЩ в края на миналата седмица. Йохансон обсъди с тях този проблем, известен още като CSAM (Child sexual abuse material). Сред компаниите, с които Йохансон се срещна, бяха Meta, Google, Apple, Microsoft, ByteDance (TikTok), Snap, както и средно големи интернет фирми.

Не се случва често европейски комисар да е в Силициевата долина, а още по-малко за два дни да се срещне с почти всички технологични гиганти. Поводът - да запознае американските компании с подготвяното от нея ново законодателство, което ще направи задължително компаниите, опериращи в ЕС, да откриват и докладват CSAM. Йохансон ще го предложи през пролетта, а пред Forbes преди визитата си посочи, че в момента правилата в ЕС позволяват на компаниите доброволно да докладват такива данни на правоприлагащите органи, но няма изискване. Някои компании спряха такива доброволни доклади през 2021 г. от страх да не нарушат правилата на ЕС за поверителност на личните данни, но ги подновиха, след като Брюксел издаде разяснителни разпоредби.

"Искам всички да откриват и докладват", каза Йохансон, отбелязвайки, че тя ще изисква създаването на европейска агенция, която да действа по подобие на Националния център за изчезнали и експлоатирани деца, или NCMEC в САЩ. Според американското законодателство компаниите трябва официално да информират NCMEC веднага щом намерят CSAM в своите мрежи.

Тя обръща внимание, че технологичните компании вече сканират за спам и злонамерен софтуер и трябва да направят това и за CSAM. "Бих искала да слушам и да водя диалог, но диалогът не е достатъчен. Нуждаем се от диалог и законодателство." Еврокомисарят вижда ролята на Европейския съюз да определя стандартите за регулиране - както защитата на поверителността, така и неприкосновеността на личния живот на децата.

Срещите започнаха с Google и Meta

"Дискусията в Google с Кент Уолкър и неговия екип за борба с CSAM ме убеждават, че техническите инструменти и законодателната рамка за защита на децата са двете страни на една и съща монета. В крайна сметка не трябва да има безопасни места в интернет за насилници над деца", написа еврокомисарят в Twitter. Тя пускаше кратка информация от проведените срещи в социалната платформа.

Йохансон специално похвали Meta, известна доскоро като Facebook, че върши отлична работа при откриването и докладването на такива данни. В САЩ от общо 21.7 млн. известия, които е получил NCMEC, 20.3 млн. са от Facebook. Тя определи срещата си в компанията като честна и открита дискусия за това как да се развие борбата срещу CSAM.

Вторият ден от посещението в Силициевата долина започна със среща в Apple с главния съветник Катрин Адамс и главния директор по поверителността Джейн Хорват. "Обсъдихме важната роля на Apple в разработването на инструменти за откриване и отчитане за CSAM. Подчертах мащаба на проблема и законодателната решимост на ЕС за борба с него", туитна еврокомисарят.

Тя изрази надежда, че The Tech Coalition - глобален съюз на технологични компании, които работят заедно, за да стимулират напредъка в технологиите и да приемат най-добрите практики за защита на децата онлайн, може да играе важна роля за гарантиране, че компаниите непрекъснато актуализират плановете за откриване, докладване и премахване на материали за сексуално насилие над деца. Европа очаква компаниите да играят пълна роля в защитата на децата онлайн, категорична е Йохансон.

Комисарката проведе подробна дискусия за борбата срещу сексуалното насилие над деца онлайн и с Microsoft. А изразените на нея мнения за по-нататъшни стъпки, необходими за защита на децата, ще са важни за предстоящите законодателни предложения на Йохансон.

Защо е нужна промяната

В блога си комисарката пише: Съветът на Европа изчислява, че едно от пет деца е претърпяло някаква форма на сексуално насилие. През 2021 г. имаше повече от 29 млн. доклада за сексуално насилие над деца (CSA) в световен мащаб (в сравнение с 21 млн. през 2020 г.), които съдържаха над 85 млн. изображения и видеоклипове (в сравнение с 65 млн. през 2020 г.). Това са само докладваните инциденти. Още по-тревожно е, че проучванията във Финландия и Швеция показват преживяването на децата от седмица за седмица. В Швеция 80% от 10-13-годишните момичета казват, че са получили нежелани сексуални снимки. Неотдавнашна операция, подпомогната от "Европол" в Германия, разкри група нарушители с 400 хил. членове - така нареченият форум за тъмни мрежи Boystown.

Повечето уеб страници, хостващи CSAM, са базирани в Европа според доклад за 2020 г. на Internet Watch Foundation, организация с нестопанска цел, която е специализирана в проследяването и премахването на изображения на сексуално насилие над деца от интернет. Четири държави от ЕС - Франция, Латвия, Люксембург и Нидерландия, са сред първите десет, които хостват URL адреси за сексуално насилие над деца, се казва в доклада. Лидер е Нидерландия - домакин на над 117 хил. уеб страници с CSAM.