🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговците на дребно в САЩ са изправени пред първи спад на приходите от 2008 г.

Макар да се вижда увеличение в продажбите, то се дължи единствено на инфлацията

Продажбите на дребно в САЩ миналия месец нараснаха с 8.3%, което е над очакванията.
Продажбите на дребно в САЩ миналия месец нараснаха с 8.3%, което е над очакванията.
Продажбите на дребно в САЩ миналия месец нараснаха с 8.3%, което е над очакванията.    ©  Reuters
Продажбите на дребно в САЩ миналия месец нараснаха с 8.3%, което е над очакванията.    ©  Reuters

Американските търговци на дребно са изправени пред първия си реален спад на приходите след световната финансова криза този празничен сезон, пише Financial Times. Te се очаква да отчетат ръст на основните продажби от 4.5% на годишна база през този празничен сезон, сочат данни на S&P Global Market Intelligence. Но след приспадане на инфлацията, която накара търговците на дребно да увеличат цените, за да компенсират собствените си по-високи разходи, това ще се равнява на реален спад от 1.2%.

Нарастването на цените накара потребителите да търсят промоционални оферти много повече от обикновено, отбелязва Стефани Цегиелски, вицепрезидент по изследванията в ICSC, индустриална група за търговски центрове. Въпреки това тя предрича, че клиентите ще продължат да харчат. "Те ще купуват толкова, колкото миналата година, само на по-високи цени", добави тя.

Голяма част от тези покупки ще бъдат направени с кредитни карти, след като огромна часст от спестяванията, които бяха натрупани по време на пандемията, вече са изхарчени. Икономистите от Федералния резерв на Ню Йорк съобщиха тази седмица, че балансите по кредитни карти са скочили с 15% през третото тримесечие в сравнение със същия период година по-рано, което е най-рязкото им увеличение от повече от 20 години.

Заемите по кредитни карти "наистина се увеличиха през последното тримесечие", каза пред FT Бетси Грасек, управляващ директор на Morgan Stanley. Освен това просрочията също са се ускорили с най-бързите темпове от финансовата криза от 2008 г.

"Мисля, че това ще бъде ваканционен сезон за имане/нямане", каза Марк Коен, професор от Columbia Business School и бивш главен изпълнителен директор на Sears Canada. Но припомня, че празничният сезон през 2021 г. е бил толкова аномален, че нормалният процес на прогнозиране на търсенето въз основа на представянето от предходната година "е отишло по дяволите".

Продажбите на дребно в САЩ миналия месец нараснаха с 8.3%, което е над очакванията. След най-агресивните усилия на Федералния резерв от десетилетия насам за затягане на паричната политика обаче по-високите разходи за заеми започнаха да оказват негативно влияние. "Потребителите се отдръпват, те променят начина, по който разпределят разходите си", каза миналата седмица Мери Дейли, президент на Федералния резерв на Сан Франциско.

"Те се справят с висока инфлация, разбира се, така че трябва да направят компромиси и да върнат нещата, които иначе биха получили, но също така се подготвят за по-бавна икономика. Това е много добро начало", добави Дейли пред Financial Times.