Писмо от Виена

Първо чуждестранно навлизане на пазара на пощенски услуги в България

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Новината, че "Австрийски пощи" влизат в България, започна да обикаля публичното пространство през пролетта на миналата година. Информацията разбуни духовете на застиналия пощенски пазар, чийто лидер е държавната компания "Български пощи". Дълги години транспортното министерство не успя да вземе решение дали да търси партньорско участие за държавния мастодонт, което да му помогне в надпреварата с конкуренцията.

Междувременно обаче една от частните пощи на пазара - българската "МиБМ Експрес", се сдоби с партньор. Така "Австрийски пощи" на практика станаха първият външен инвеститор на пазара на пощенски услуги в България.

Съдружието

Австрийските пощи и българската "МиБМ Експрес" подписаха официално договора за придобиване на 26% дял в българския оператор през пролетта на миналата година. Плановете предвиждат австрийската страна да стане мажоритарен собственик на компанията, а участието й в "МиБМ Експрес" да се увеличи на два пъти – през 2013 и 2014 г., с по 25%.

"Австрийски пощи" са смесено дружество, в което 52.8% от акциите са собственост на държавната компания Oesterreichische Industrieholding Aktiengesellschaft, а останалите 47.2% са на частни акционери. Компанията е реализирала 2.3 млрд. евро приходи през 2011 г. "Австрийски пощи" са листвани на борсата във Виена от 2006 г.

Експанзия в Европа

През есента на 2011 г. компанията стана собственик и на 26% от румънската PostMaster. Едновременно с навлизането на българския пазар през миналата година "Австрийски пощи"  сключиха сделка и с полски пощенски оператор. "Предлагаме пощенски услуги в шест страни от Централна и Източна Европа, както и колетни услуги в  Сърбия, Черна гора и Босна и Херцеговина. Общият ни пазар в тези шест държави всъщност е десетократно по-голям от размера на бизнеса ни в Австрия", коментира при обявяването на сделката Андреас Драгоситс, директор за Централна и Източна Европа в "Австрийски пощи".

Вече със силен партньор

Българската "МиБМ Експрес" е основана през 2005 г. като звено за куриерска дейност на групата M&BM. Тя е една от петте частни пощи на пазара. В компанията работят 2500 служители, а офисите й в страната са 69. Основите на групата през 1991 г. полага собственикът и управител Павел Петров, който преди това от 1986 г. работи за държавното предприятие "Информационно обслужване".

За пазарния си дял от компанията обясниха, че към средата на миналата година държат над 50% от т.нар. хибридна поща (отпечатването на сметките за комунални услуги и последващото им доставяне например), докато при документалните пратки или обикновената пощенска дейност имат около 5% пазарен дял. Именно в тази насока компанията ще търси развитие, но приоритетите ще се чертаят заедно с новия партньор, каза Павел Петров. От австрийската компания пък обясниха, че преговори на българския пазар са водили само с една компания.

Цената на сделката не беше обявена. От "МиБМ Експрес" обаче обясниха, че причината за продажбата не са финансови затруднения на компанията. Сделката е резултат по-скоро от това, че фирмата е достигнала максимума на самостоятелното развитие и търси нови възможности за растеж съвместно с някой по-мощен партньор с опит.

Пазар с бъдеще

Характерно за "Австрийски пощи" е, че при експанзията си се насочват към алтернативи на държавните пощенски оператори. "Целта ни е да бъдем номер едно след националния оператор", заяви Андреас Драгоситс. Плюсовете на България, както и на други страни от Югоизточна Европа са, че има възможности за растеж и за внедряване на иновации. "Преди 2-3 години, през 2008-2009 г., когато кризата започваше, спряхме развитието си за известно време, тъй като никой не знаеше какво ще се случи. Но все пак си имаме стратегия, която изпълняваме - това е основният ни бизнес и ще го развиваме въпреки кризата", коментира Драгоситс.

Навлизането на австрийската компания показва, че пазарът на пощенски услуги в България е атрактивен. От бранша обясняват интереса с това, че той не е сред цикличните бизнеси, както и че преди кризата не е успял да достигне оптималното си развитие. На помощ на пазара дойдоха популяризирането на електронната търговия, сайтовете за групово пазаруване, оптимизирането на разходите и аутсорсване на някои дейности, като логистиката например.

От началото на 2011 г. българският пощенски пазар е напълно либерализиран и частните компании вече могат да развиват дейност и в доскоро резервирания пощенски сектор (писмата). В ролята на главния губещ засега обаче е държавната компания, която трябва да се състезава с частните си, а отскоро големи и чужди конкуренти. Печеливш в цялата ситуация е клиентът и правото му на избор.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал